Citat:
Ursprungligen postat av
Absolutinte800
I stort håller jag med dig och du har rätt, dödsfallen visar egentligen inga slutsatser om övervåld mot svarta. Men jag tvivlar på att du faktiskt försöker förstå. Om du hade försökt förstå så hade nog även du kommit fram till att övervåld inte behöver resultera i dödsfall. Alltså säger statistiken långt ifrån allt om övervåldet.
Rätt ska vara rätt och du framstår som om du ska vara ”neutral” och ”inte förstår”. Självklart hade du insett att protesterna handlar om ett allmänt övervåld - speciellt mot svarta - om du varit neutral.
Med det sagt anser jag att protesterna är avskyvärda, undantaget de fredliga demonstrationerna förstås som är fullt logiska och korrekta.
Tack för ett samlat och bra svar.
Lite det jag skrev, och därför jag inte förstår. Du skrev att det handlar om ett allmänt övervåld, speciellt mot svarta. Men av mitt tidigare inlägg att döma så finns det ju fullt rimliga förklaringar till varför svarta råkar värst ut, varför protesterna egentligen då borde utebli. Varför protestera mot ett fenomen som har en god förklaring?
Du skriver också att protesterna kan handla om ett allmänt övervåld. Men är det verkligen så? Bilden jag får är protesterna
enbart handlar om polisens våld mot svarta, och att det är därför vi nu ser Black Lives Matter, #blackouttuesday, debatt om rasism och att detta de facto initierades av att en svart man dödades av polisen.
Jag är inte helt övertygad om att protesterna handlar om ett allmänt övervåld. Dessa protester hade jag dock förstått.
Skulle det vara så att protesterna handlar om allmänt övervåld
speciellt mot svarta så förstår jag det dock inte då
speciellt mot svarta har en logisk förklaring.