2020-06-05, 23:18
Moderator
Siegfrids avatar
Där ser man vad lite press kan göra. Tog bara några dagar från att Trump drog in stålarna till att WHO kammade sig och ändrade sina rekommendationer.
Citera
2020-06-05, 23:18
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vart är Sverige på väg? Ska vi ticka på med i snitt 60-70 döda per dag och så business as usual?
Det här landet är sinnesjukt. Folk är som lobotomerade. Kanske kan det bero på att så många i det här landet pumpas fulla av antidepressiva?

Ja, det är sinnessjukt. Fast jag tycker folk ändå reagerar. Tror mer det är lydnad än något annat. Mig har de iallafall inte fått att tycka att en massa döda är helt normalt. Tvärtom så känner jag med länder som har andra, värre sjukdomar endemiskt. Typ malaria och dödliga magsjukor. Kanske borde höja dosen antidepp? Haha.
Citera
2020-06-05, 23:20
Medlem
End of April 2020, French clinicians observed an increase in cases presenting with paediatric inflammatory multisystem syndrome (PIMS). Nationwide surveillance was set up and demonstrated temporospatial association with the coronavirus disease (COVID-19) epidemic for 156 reported cases as at 17 May: 108 were classified as confirmed (n = 79), probable (n = 16) or possible (n = 13) post-COVID-19 PIMS cases. A continuum of clinical features from Kawasaki-like disease to myocarditis was observed, requiring intensive care in 67% of cases.
Källa: Flutrackers.com
Citera
2020-06-05, 23:20
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Pratade med en nära släkting idag som sa att Tegnell är så duktig. Jag insåg att det inte var idé att säga mer än att det tycker inte jag. Jag förstår inte psykologin som gör att Tegnell har folkets stöd. Jag vill verkligen veta.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag förstår det inte heller. Vet att många har den inställningen. Undrar varför.

Provat att fråga folk?
Citera
2020-06-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tror inte det finns någon återvändo för AT och hans faktaresistenta vargflock nu. De döda som dött är redan döda och de kan inte återupplivas av något strategibyte. Det han hoppas på nu är att andra länder drabbas hårdare av en andra våg och att vi klarar oss. Givetvis är då turister från andra länder välkomna hit, för att bli smittade. Det är en diabolisk plan som sätts i verket. Men fungerar den inte så kommer historieskrivningen av den egensinnige statsepidemiologen inte att bli vacker.

77 döda, bara idag, hade det varit i en flygolycka så hade landssorg utlysts. Folk vänjer sig fort tyvärr. Under 50 låter fantastiskt jämfört med 120. Var går gränsen för "Förskräckligt" för en statsepidemiolog? Men att ingen synar korten är nästan än mer skrämmande.
Ja helt otroligt att inte mata frågor på frågor..ställa dem ordentligt mot väggen. Bara utländska reportrar som det är lite mer st_ke i!
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Scientists find link between COVID-19 severity and genetics
Patients with blood type A were linked to a 50% increase in the likelihood in needing to get oxygen or go on a ventilator
(Källa: Jerusalem Post)

Forskningsrapporten:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.31.20114991v1

Så från tidigare rapporter:

Blodgrupp A har lättare att bli smittade, blir svårare sjuka och dör oftare. Blodgrupp O är i den andra änden och B och AB är mittemellan.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror ju till att börja med att inga miljoner dött i covid-19. Sedan handlar det andra om att de reagerar på att en aktiv handling gjorts mot en enskild människa [som anses tillhöra en utsatt grupp].

Lite förenklat kan man säga att demonstranterna överreagerar på den händelsen på samma sätt som ni alarmister överreagerar på covid-19.

Jag skrev några miljoner döda i COVID-19 världen över för jag är övertygad om att i slutändan så får vi tyvärr denna typ av dödstal. Kanske dock hinner vi tidigt få fram ett vaccin eller någon medicin som kan styra upp COVID-19.

Du skriver; "en aktiv handling gjorts mot en enskild människa [som anses tillhöra en utsatt grupp]."

Jag skulle nog vilja säga att 70-80-åringar också har varit en utsatt grupp. Precis som Floyd kunde inte heller våra äldre heller andas utan fick ligga och dö på äldreboenden utan syrgas.

Kalla mig gärna alarmist, men om man hade lyssnat på oss så hade inte vi haft 4500 döda svenskar idag.
Citera
Medlem
Citat:
I England har man bra koll på R-värdet i varje region verkar det som.
Det är omöjligt att veta hur många som är smittade eftersom de allra flesta som smittas har väldigt lindriga symtom eller inga symtom alls. De allra flesta registreras alltså inte som smittade.

Visst man kan räkna med antlet bekräftade fall men det ger inte ett sant värde på R-talet.
Citera
2020-06-05, 23:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Vart är Sverige på väg? Ska vi ticka på med i snitt 60-70 döda per dag och så business as usual?
Det här landet är sinnesjukt. Folk är som lobotomerade. Kanske kan det bero på att så många i det här landet pumpas fulla av antidepressiva?

Man reagerar inte förrän döden står och knackar på porten. Jag själv har sett så mycket död att jag vet att denna är skoningslös.

Många unga fattar inte det.
Citera
2020-06-05, 23:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montu
Corona försvinner inte på sommaren lika bra som en influensa. Höstens coronavåg kommer inte att komma som en blixt från södra halvklotet som Folkhälsomyndigheten trodde när de i våras släppte corona fritt. Höstens corona kommer att komma från människor som haft corona i Sverige över sommaren och som börjar smitta bra igen. Corona blir mer utdraget i Sverige för att vi har tillåtit corona att sprida ut sig själv medan andra länder har försökt begränsa smittspridningen. Det blir fler som dör i höst för att vi lät fler dö i våras inte tvärtom som Folkhälsomyndigheten trodde.

Ja så är det. FHM spelade högt på att Corona-viruset skulle bete sig identiskt med influensaviruset trots att det är en helt annan typ och var okänt. Man bara bestämde att det skulle smitta som influensa och att det skulle ge flockimmunitet som influensa. Om FHM inte hade funnits hade smittan hanterats bättre. De har förvärrat situationen ända sedan de vägrade ställa in flygningar från smittade områden.
Citera
2020-06-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får det mer utdraget eftersom sveriges strategi bygger på nedsmittning i lagom takt. Vi kommet snitta 80-100 döda i kanske ett år framåt. Under tiden kan massor av näringar inte öppna. Riskgrupper och äldre kan inte leva eller besöka andra, köpcentrum, resa etc etc.

Hård lockdown och sedan tester och smittspårning går snabbare och spar både liv och ekonomi.

Ja, ok. Du bygger det antagandet på att alla andra länder som har haft lockdown och har mycket mindre smittspridning nu kan hålla det så med hjälp av tester och smittspårning men i övrigt leva som vanligt? Det tycker jag låter som en svajig gissning. Hade inte velat vara det landets statsepidemiolog.
Citera
2020-06-05, 23:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag har förut sagt att jag tror att de besluten som togs gällande Sveriges COVID-19 situation inte var några beslut. Det fanns inga möjligheter att ta några beslut.

-Sverige kunde inte stänga gränserna eller avvisa resande till Sverige.

Av vilka anledningar? Juridiska? Politiska? Praktiska svårigheter att kontrollera inresande resenärer?

Citat:
Ursprungligen postat av HG
-Det fanns inga möjligheter att sätta människor i karantän.

Saknas lagarna? Eller saknas karantänplatserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in