2020-06-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tjaa..

Tog väl ca 3 veckor i de nordiska länderna för att komma till den slutsatsen..

I Sverige tog det ca 3 månader..

Och det kommer utvärdering visa var ett katastrofalt misstag är jag övertygad om.
För mig är missen med tester, smittspårning och isolering av sjuka det stora misstaget.
Lockdown tror jag skulle haft en mer marginell betydelse.
Citera
2020-06-05, 16:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men influensavirus är influensavirus, corona är corona.

De finns all anledning att hantera dem olika.

Annars blir det fel som med FHM.

Det finns en hypotes om kronisk infektion som än så länge håller även om den är svag.
Ja och nej. Visst, det är olika virusfamiljer det rör sig om, men det är samma immunsystem som reagerar på båda, och det är rätt ofta immunsystemets reaktioner som utgör symptomen på infektioner. Därför tycker jag det är relevant att jämföra och dra paralleller mellan olika virus. Inte för att virusen är desamma, för det är de inte, utan för att immunsystemet är detsamma.

Dessutom kan olika virus ha likheter genom att binda till samma receptor. Till exempel finns ett vanligt förkylningsvirus i coronafamiljen som likt SARS-CoV2 binder till ACE-2-receptorer, nämligen HCoV-NL63 (human coronavirus NL63).

A study performed in Amsterdam estimated the presence of HCoV-NL63 in approximately 4.7% of common respiratory illnesses.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Human_coronavirus_NL63

Jag tror inte man vinner något på att överbetona skillnaderna och se SARS-CoV-2 som något totalt väsensskilt från allt annat. Det är helt normalt ur ett vetenskapligt perspektiv att även dra paralleller och poängtera likheter med andra virus. IMHO.
Citera
2020-06-05, 16:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Han har fått sig en släng av 'ronan och ligger i respirator. Det var precis efter att han lagts in på IVA som AT gick ut och sa att vissa saker kunde ha gjorts bättre till Ekot.

Källa?
Citera
2020-06-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Källa?
Jag är ironisk (vilket jag signalerar med att skriva "'ronan" istället för "covid-19"). Jag raljerade över att man ställer sådana ovidkommande frågor i en tråd som ligger under Medicin och hälsa.

Edit: För övrigt skulle patientsekretessen hindra sådana uppgifter från att komma ut.
Citera
2020-06-05, 16:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi är rörande eniga. Vi har alla drabbats av politiker som tycker de kan selektera bort medborgare, som slit och släng. De använder sig av en myndighet som ger direktiv om Triage. Det värsta är att det finns läkare och annan sjukvårdspersonal som villigt följer dessa direktiv.

Det började med att man byter ut befolkningen, och förstår inte hur hemskt det är när det nu verkställs. De är så invaggade i lögnen om att de är goda, att de begår onda gärningar utan att ens reflektera över att det är ett folkrättsbrott att göra sig av med gamla och svaga genom selektion i vården.

När man som ansvariga politiker vet att man saknar resurser i sjukvården, stoppar man smittan. Det finns ingen mellanmjölk där med att man som stat kan mörda av likgiltighet, underlåtenhet, naivitet och allt annat politikerna påstår när skiten hamnar tillbaka hos dem där skiten hör hemma.

Lite så nazisterna hjärntvättade folket innan man gasade judarna, ”vi är dom goda, de är dom onda”.
Citera
2020-06-05, 16:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast en person dog i USA med anledning av polisvåld och hela helvetet bryter löst. Några miljoner dör i COVID-19 och allt är lugnt.....
Därför att vi bör kunna lita på polisen. En pandemi är mer som en naturkatastrof. En naturkatastrof behöver vi inte kunna lita på. En polis som mördar en som är misstänkt för att ha betalat med en falsk sedel motsvarande ca 200 kronor är en katastrof, inte en naturkatastrof.
Citera
2020-06-05, 16:13
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men influensavirus är influensavirus, corona är corona.

De finns all anledning att hantera dem olika.

Annars blir det fel som med FHM.

Det finns en hypotes om kronisk infektion som än så länge håller även om den är svag.

Coronavirus hos människan:

Det finns sju kända coronavirus som smittar människor och som ger varierande symtom. Några av dem är mycket vanliga och orsakar vanlig förkylning med exempelvis hosta och feber, medan exempelvis SARS- och MERS-coronavirus orsakar allvarligare luftvägssjukdom.

Coronavirus kan orsaka lunginflammation, antingen direkt viral lunginflammation eller sekundär bakteriell lunginflammation. Den kan även orsaka direkt viral, eller sekundär bakteriell bronkit.Det finns fall där personer avlidit till följd av smitta av coronavirus. Smitta överförs mellan människor, likt en förkylning, genom droppar av sekret, från exempelvis en hostning, och att dessa droppar på ett eller annat sätt når en annan människas slemhinnor.

De sju kända coronavirusen hos människan:

Humant coronavirus 229E (HCoV-229E)
Humant coronavirus OC43 (HCoV-OC43)
Severe acute respiratory syndrome coronavirus (SARS-CoV)
Humant coronavirus NL63 (HCoV-NL63)
Humant coronavirus HKU1
Middle East respiratory syndrome coronavirus (MERS-CoV), tidigare kallat Novel coronavirus 2012 och HCoV-EMC.
Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2)[24][25], tidigare kallat Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV) och Wuhan-coronavirus.[26] ('Novel' i det här fallet betyder "nyligen upptäckt".)
Citera
2020-06-05, 16:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boopeekaboo
Gud vilken inkompetens.
Tegnell gjorde fel från dag 1. Och fortsätter göra fel vid dag 100.
Det finns inget som kan ursäkta hans strategi som gått ut på att skita i riskgrupper.
Därför är han en massmördare.
Att man sen fått enormt hemskt facit gör knappast sakerna bättre.
Tegnell är skyldig till en massa människor som dog. En massa människor som kunde fortfarande levt nu.
Han är skyldig. Inkompetenta pungkulor som du är lika skyldiga eftersom istället för att gå emot honom har du bidragit med din attityd att massdöden skulle fortsätta pågå.

Skulle inte bara skylla allt på Tegnell. Regeringen har också ett stort ansvar i det hela.

Skulle inte förvåna mig om det varit dom som pressat Tegnell att föra denna strategi eftersom en lockdown skulle vara politiskt självmord på kort sikt. Problemet är att man inte tänkte längre än vad näsan räcker, det kommer istället bli politiskt självmord på lång sikt vilket börjar visa sig nu.

Man valde kortsiktig populism helt enkelt som folket trodde var den rätta vägen. Det är dock därför vi har expertteam och starka ledare som ska visa den rätta vägen, inte den populära vägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Utvecklad sjukvård när man inte ens får tillgång till syrgas på äldreboenden?

Tror du det var vanligare att sjuka fick syrgas 1918?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast en person dog i USA med anledning av polisvåld och hela helvetet bryter löst. Några miljoner dör i COVID-19 och allt är lugnt.....

Det beror ju till att börja med att inga miljoner dött i covid-19. Sedan handlar det andra om att de reagerar på att en aktiv handling gjorts mot en enskild människa [som anses tillhöra en utsatt grupp].

Lite förenklat kan man säga att demonstranterna överreagerar på den händelsen på samma sätt som ni alarmister överreagerar på covid-19.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-06-05 kl. 16:17.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Och det kommer utvärdering visa var ett katastrofalt misstag är jag övertygad om.
För mig är missen med tester, smittspårning och isolering av sjuka det stora misstaget.
Lockdown tror jag skulle haft en mer marginell betydelse.

Man tog det inte på allvar. Det är bara att se på Tegnell`s kommentarer när allt började, han visste bättre.., "-sånt sker inte i Sverige"

Sedan har det blivit, som om ett barn som lekt med tändstickor och brasan går inte längre att släcka. Ser på blandat i chock, och taffat prövar att göra någonting.
Citera
2020-06-05, 16:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag har en granne som har testats positivt för Covid-19 för en och halv vecka sedan och hon går ut flera gånger varje dag. Hon menar på att hennes läkare har sagt att hon kan ta promenader.
Kan detta verkligen stämma att läkare ger sådana råd? Personen i fråga arbetar själv inom sjukvården.

Jag tycker att det låter väldigt skumt och är nu rädd att många smittade springer runt i samhället trots att FHM säger att man ska stanna hemma.
Att vistas utomhus är ok, bara man håller avstånd till andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in