2020-06-05, 21:24
Medlem
novalitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Att ha intellektuell funktionsnedsättning bör inte vara anledning till tvångssterilisering.
Finns många med t.ex. lindrig till måttlig intellektuell funktionsnedsättning som är bra kärleksfulla föräldrar.

Finns många föräldrar helt utan funktionsnedsättningar och diagnoser som är värdelösa föräldrar.

Så tänk om..

Men ja.. någon som gång på gång mister vårdnad om sitt barn men fortsätter skaffa fler barn.. Men som fortsätter vanvårda.. klart man kan tänka en massa, och nej R borde antagligen aldrig blivit mamma.
Men Nu blev hon det och samhället och alla dessa soc, psyk, bvc borde nätverket bättre iomd alla dessa anmälningar.
När det kommer till barn borde allt vara med transparent för övriga inom vård att kunna ta del av situation och vad som sagts på de andra ställena.
Kanske hade detta kunnat förhindras då.

Förlåt om det är snurrigt skrivet.
Väldigt trött mamma här

Jag förstår hur du menar, självklart är inte förståndshandikappade mindre kärleksfulla än normalbegåvade. De är människor som alla andra och kan vara både goda och onda. Men jag är tämligen säker på att det är svårare att ge barn det de behöver om man själv har intellektuella utmaningar, till den grad att det går att fastställa. Det borde finnas en lägstanivå. Missbrukare (som också kan vara hur kärleksfulla och älskande föräldrar som helst) kvalar inte heller in till en plats på lägstanivån. Jag upprepar: Barn är ingen mänsklig rättighet. Men tyvärr väger rätten till föräldraskapet alltid tyngre än barnens rättigheter. Det måste bli en ändring.
Citera
2020-06-05, 21:28
Medlem
novalitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakajaken
Det händer tyvärr oftare än vad vi har vetskap om, frågan är vad vi kan göra för att förebygga detta. Läste om lex esmeralda? Finns det en manifestation på gång? Jag vill bidra på något sätt. Vad var det som brast i detta fallet? Försvarare utan kunskap om barn? Jag håller på att utbilda mig inom rättsväsendet men vill bidra till samhället nu.

Jag vill verkligen ha en manifestation! DM:a mig gärna, något liknande Brinn för Josefine tycker jag.
Citera
2020-06-05, 21:34
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Brott mot griftefrid - vad måste till för att det ska kunna styrkas?
Finns inte i Åklagarens yrkande.

Man kan ge upp till 3 alternativa rubriceringar så ev dom kan passas in vad jag vet men åklagare i mindre tingsrätter missar ofta detta. Rätt säker på att åklagaren efter slutpläderingarna inte kan ändra brottsrubriceringen.
Citera
2020-06-05, 21:38
Medlem
Kajsakajakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalita
Jag vill verkligen ha en manifestation! DM:a mig gärna, något liknande Brinn för Josefine tycker jag.
Absolut, frågan är hur man får ihop något sådant. Håller med om att något uppmärksammat måste göras!
Citera
2020-06-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Undra hur stor del P hade i detta? Det blir lite enkelspårigt när all skuld läggs på R.
Jag menar inte att hon är oskyldig men i det här fallet tror jag inte att någon var bättre än den andre.
Tillsamman drev de familjen i fördärvet. Tror jag.

O ja, detta har jag poängterat mycket i tråden.
Han var sannerligen ingen genomgod förälder, utan även han en omdömeslös och totalt nergången i ett flödder-missburk (benzo) de båda bär skulden, dock tog döden honom innan rättsväseendet.
Citera
2020-06-05, 21:40
Medlem
I fallet Yara blev även morbrodern dömd för mord! Det ger hopp.

”Fallet överklagades till hovrätten som fastställde straffet för mostern och även dömde morbrodern för mord, trots att inget tydde på att han deltog aktivt i misshandeln.

Enligt hovrätten kunde han dömas för mord eftersom han var Yaras vårdnadshavare och därmed skyldig att garantera hennes säkerhet. Straffet blev 14 års fängelse.”
Citera
2020-06-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AthenaArtemis
Vet någon när E begravs? Och vart? Där och då borde vi sluta upp med ljus och ballonger 🎈 Inte för att närvara på själva begravningen, men för att visa att E aldrig ska glömmas och att vi kommer stödja hennes upprättelse i rättegången till Hovrätten, till HD om så krävs.

Mycket fin gest ❤️

Det vidrigaste jag hört i mitt liv var när Bobby's mamma Nina fick permission för att delta på sin sons begravning (bobby-fallet)
Jag grät sönder mig pga hur pojken inte ens fick sin sista vila utan sin plågoande närvarande.. Där hade man lagt tusentals rosor från "svenska folket" för det svek han utsatts för från samhället 😢 och nu 14 år senare står vi här med samma svek och samma utgång..

Jag hoppas för hela världen att R absolut inte får ta avsked av lilla E.. Då går jag sönder inombords!
Citera
2020-06-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Finns inte i Åklagarens yrkande.

Man kan ge upp till 3 alternativa rubriceringar så ev dom kan passas in vad jag vet men åklagare i mindre tingsrätter missar ofta detta. Rätt säker på att åklagaren efter slutpläderingarna inte kan ändra brottsrubriceringen.
Hon har i stämningsansökan fler alternativ:

Mord
Synnerligen grov misshandel och vållande till annans död, grovt brott
Synnerligen grov misshandel i två separata punkter

samt
Brott mot griftefriden

Se stämningsansökan. Finns länk på första sidan.
Citera
2020-06-05, 21:48
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakajaken
Absolut, frågan är hur man får ihop något sådant. Håller med om att något uppmärksammat måste göras!
Absolut. Kanske ett digitalt uppror. Kan vara bättre om ett tag för att ge kraft med människor, nu tillåts ju inte mer än 50. Även om BLM var mer än så.
Senast redigerad av Pandalina4 2020-06-05 kl. 21:56.
Citera
2020-06-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novalita
Jag förstår hur du menar, självklart är inte förståndshandikappade mindre kärleksfulla än normalbegåvade. De är människor som alla andra och kan vara både goda och onda. Men jag är tämligen säker på att det är svårare att ge barn det de behöver om man själv har intellektuella utmaningar, till den grad att det går att fastställa. Det borde finnas en lägstanivå. Missbrukare (som också kan vara hur kärleksfulla och älskande föräldrar som helst) kvalar inte heller in till en plats på lägstanivån. Jag upprepar: Barn är ingen mänsklig rättighet. Men tyvärr väger rätten till föräldraskapet alltid tyngre än barnens rättigheter. Det måste bli en ändring.

Jag hänger inte riktigt med i din argumentation för tvångssterilisering måste jag säga. Det finns hur många barn som helst som har vuxit upp med helt olämpliga föräldrar men där utgången inte har varit lika dramatisk som i detta fall. Dessa barn bär på trauman genom livet men tror du att en majoritet av dessa därför önskar att de aldrig hade blivit födda öht? Hade det varit bättre?
Citera
2020-06-05, 22:03
Medlem
Är detta en känga till åklagaren från rådmannen?

Från tingsrättens pressmeddelande

https://www.domstol.se/norrkopings-tingsratt/nyheter/2020/06/rattspsykiatrisk-undersokning-i-fallet-med-esmeralda/

"Tingsrätten gör en samvetsgrann bedömning av allt som förekommit vid huvudförhandlingen. För fällande dom i brottmål krävs att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till brott. Detta gäller inte bara de objektiva rekvisiten för det påstådda brottet utan även att gärningsmannen handlat med uppsåt eller med straffbar oaktsamhet. Det högt ställda beviskravet motiveras av att ingen oskyldig ska dömas för brott. Det är åklagaren som ska bevisa vad som hänt och det är även hon som måste bevisa de omständigheter som hon anser ger stöd åt sitt gärningspåstående."
Citera
2020-06-05, 22:13
Medlem
Äckliga människor. Hur kan vi leva i ett land där ett barn blir misshandlad, drogad, svält och sen dödad av sina föräldrar och sen går fria från brott för att dem inte tycker att det finns tillräckligt med bevis för att föräldrarna NEKAR till brott.
Hur ofta ska den här kvinnan kunna sitta i en rättegång och ljuga sig till allt?

Hon var inte psykiskt sjuk när hon skulle ha barnet men när barnet är dött är hon.
Hur ska hon ha det? Hur mycket ska hon få av vårat rättssystem?

Jag har läst FUPen två ggr. Jag har läst andra fall. Inget är så självklart som detta.

Vi måste få hjälp av media! Kolla bara på BLM nu. Allt genom sociala medier.. Brinn för Josefine. Det är dags och sätta ner foten och ta hand om våra barn!!!

Så jäkla upprörd. Hur fan kunde det bli såhär. Stackars E nu svek vårat system dig IGEN och låter din "mamma" få pusta ut..
Hur kan någon LJUGA SÅHÄR BRA?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in