Citat:
Att ha intellektuell funktionsnedsättning bör inte vara anledning till tvångssterilisering.
Finns många med t.ex. lindrig till måttlig intellektuell funktionsnedsättning som är bra kärleksfulla föräldrar.
Finns många föräldrar helt utan funktionsnedsättningar och diagnoser som är värdelösa föräldrar.
Så tänk om..
Men ja.. någon som gång på gång mister vårdnad om sitt barn men fortsätter skaffa fler barn.. Men som fortsätter vanvårda.. klart man kan tänka en massa, och nej R borde antagligen aldrig blivit mamma.
Men Nu blev hon det och samhället och alla dessa soc, psyk, bvc borde nätverket bättre iomd alla dessa anmälningar.
När det kommer till barn borde allt vara med transparent för övriga inom vård att kunna ta del av situation och vad som sagts på de andra ställena.
Kanske hade detta kunnat förhindras då.
Förlåt om det är snurrigt skrivet.
Väldigt trött mamma här
Finns många med t.ex. lindrig till måttlig intellektuell funktionsnedsättning som är bra kärleksfulla föräldrar.
Finns många föräldrar helt utan funktionsnedsättningar och diagnoser som är värdelösa föräldrar.
Så tänk om..
Men ja.. någon som gång på gång mister vårdnad om sitt barn men fortsätter skaffa fler barn.. Men som fortsätter vanvårda.. klart man kan tänka en massa, och nej R borde antagligen aldrig blivit mamma.
Men Nu blev hon det och samhället och alla dessa soc, psyk, bvc borde nätverket bättre iomd alla dessa anmälningar.
När det kommer till barn borde allt vara med transparent för övriga inom vård att kunna ta del av situation och vad som sagts på de andra ställena.
Kanske hade detta kunnat förhindras då.
Förlåt om det är snurrigt skrivet.
Väldigt trött mamma här
Jag förstår hur du menar, självklart är inte förståndshandikappade mindre kärleksfulla än normalbegåvade. De är människor som alla andra och kan vara både goda och onda. Men jag är tämligen säker på att det är svårare att ge barn det de behöver om man själv har intellektuella utmaningar, till den grad att det går att fastställa. Det borde finnas en lägstanivå. Missbrukare (som också kan vara hur kärleksfulla och älskande föräldrar som helst) kvalar inte heller in till en plats på lägstanivån. Jag upprepar: Barn är ingen mänsklig rättighet. Men tyvärr väger rätten till föräldraskapet alltid tyngre än barnens rättigheter. Det måste bli en ändring.