2020-06-05, 21:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Någon får rätta mig om jag har fel, men allmålskanonen är nog den som agerar CIWS här, i den mån det är praktiskt och Phalanx är rätt stora grejer som kräver utrymme och infrastruktur. Det känns lite som Phalanx på en visbykorvett är lite som montera en Rheinmetall 120 mm smoothbore på en moped. Men jag erkänner villigt att jag kan ha fel här, kanske vore det mycket rimligare än jag föreställer mig.

Rolig liknelse och jag håller delvis med om att jag har fel... ...men tror vi båda drar den slutsatsen för att vi inte "tänker utanför boxen" och för att Phalanx idag bara finns på fregatter/jagare/hangarfartyg etc minst tio ggr större... men hur skulle den 57 mm Boforsen i fören ens kunna agera CIWS mot AS-robotar, det inser vi båda är en omöjlighet. OK för att plocka en helikopter, om ens det...
Citera
2020-06-05, 21:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det beror på flera orsaker, men här följer de främsta:

• Projektet drog ut enormt på tiden, och kostade avsevärt mer än vad som var plan.
  • På grund av idiotiska materialinköp och projektering, så blev helikopterhangaren obrukbar.
  • Det infördes aldrig något robot-lv, varför korvetterna saknar en stor del av den förmåga de var tänkta att ha.
  • Stealthförmågan är enbart fullt ut användbar om man kan bruka den som en del i ett större, fungerande system, med framförallt redundans. Eftersom vi saknar det, blir det bara ännu ett skralt projekt för att hålla liv i eventuellt framtida användbar teknik.
  • Att vi inte kan använda de senaste sjömålsrobotarna i våra egna korvetter, och får finna oss i att t.ex. Polen har bättre RBS-15 än vi har själva.

Jo, är väl lite av en flytande papperstiger, med Phalanx skulle man åtm ha självförsvar, med t ex Sea Sparrow (eller ännu hellre något modernare, "Sea Bamse"..?) ge ett större "lufttäcke".

Det svala (obefintliga) intresset på exportmarknaden är väl ganska talande.

Nu kan jag Visby för illa, och kan lyckas inte googla fram något - men även om dem saknar egen/egna helikoptrar kan väl ändå hangaren användas för refeuling för Hkp 14 o 15 - annars är det ju skandalöst.
Citera
2020-06-05, 21:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jo, är väl lite av en flytande papperstiger, med Phalanx skulle man åtm ha självförsvar, med t ex Sea Sparrow (eller ännu hellre något modernare, "Sea Bamse"..?) ge ett större "lufttäcke".

Nu kan jag Visby för illa, och kan lyckas inte googla fram något - men även om dem saknar egen/egna helikoptrar kan väl ändå hangaren användas för refeuling för Hkp 14 o 15 - annars är det ju skandalöst.

Mjae... 57:an är bättre än en Phalanx, men just avsaknaden av robot är ett stort problem, menar jag.
Citera
2020-06-05, 21:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Mjae... 57:an är bättre än en Phalanx, men just avsaknaden av robot är ett stort problem, menar jag.

Ja, för Air-Defence avs flyg/hpk men jag antar att du inte föreställer dig 57:an plocka en inkommande sjömålsrobot..??? Nu har väl inte Phalanx - när jag googlar - så pass goda skarpt-läge referenser som det borde, kanske ser mer imponerande ut än vad det är?
Citera
2020-06-05, 22:03
Medlem
Citat:
Rolig liknelse och jag håller delvis med om att jag har fel... ...men tror vi båda drar den slutsatsen för att vi inte "tänker utanför boxen" och för att Phalanx idag bara finns på fregatter/jagare/hangarfartyg etc minst tio ggr större... men hur skulle den 57 mm Boforsen i fören ens kunna agera CIWS mot AS-robotar, det inser vi båda är en omöjlighet. OK för att plocka en helikopter, om ens det...
Återigen, jag kan ha fel, men jag har tolkat allmålskanonen som att den visst kan agera CIWS då ammunitionen är programmerbar och det finns någon lämplig mod för självskydd mot sjömålsrobotar (jag antar att du med "AS-robot" menar anti ship-robot?). Problemet är väl att det bara är en av dem, och att det därmed är lätt att saturera försvaret med en mättnadsattack. Men, givet att korvetten är ett litet fartyg som det är svårt att låsa på, så är frågan hur praktiskt det är att kunna vräka så många robotar på henne att CIWS blir saturerat.
Senast redigerad av DjILY 2020-06-05 kl. 22:05.
Citera
2020-06-05, 22:09
Medlem
Citat:
Det beror på flera orsaker, men här följer de främsta:

• Projektet drog ut enormt på tiden, och kostade avsevärt mer än vad som var plan.
  • På grund av idiotiska materialinköp och projektering, så blev helikopterhangaren obrukbar.
  • Det infördes aldrig något robot-lv, varför korvetterna saknar en stor del av den förmåga de var tänkta att ha.
  • Stealthförmågan är enbart fullt ut användbar om man kan bruka den som en del i ett större, fungerande system, med framförallt redundans. Eftersom vi saknar det, blir det bara ännu ett skralt projekt för att hålla liv i eventuellt framtida användbar teknik.
  • Att vi inte kan använda de senaste sjömålsrobotarna i våra egna korvetter, och får finna oss i att t.ex. Polen har bättre RBS-15 än vi har själva.
Tack för svar, jag hade tänkt fråga samma sak som GoggeGogelius. Men jag undrar över två av dina punkter. Dels, är det mjukvara eller hårdvara som hindrar nyare RBS 15? Är det något som kan lösas i framtiden? Dels, jag har förstått det som att visby nu ska få lv-robotar vid nästa REMO (när?).

Och eftersom idiotin med projektlängd och övertrasserad budget är bakom oss, blir du mer nöjd med visby i framtiden (om vi tänker oss lv-robotar och nyare RBS 15)? Invändningen om stealthförmågan operativt känns viktig, och du får gärna skriva mer om det!
Citera
2020-06-05, 22:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Återigen, jag kan ha fel, men jag har tolkat allmålskanonen som att den visst kan agera CIWS då ammunitionen är programmerbar och det finns någon lämplig mod för självskydd mot sjömålsrobotar (jag antar att du med "AS-robot" menar anti ship-robot?). Problemet är väl att det bara är en av dem, och att det därmed är lätt att saturera försvaret med en mättnadsattack. Men, givet att korvetten är ett litet fartyg som det är svårt att låsa på, så är frågan hur praktiskt det är att kunna vräka så många robotar på henne att CIWS blir saturerat.

Allt det här blir väldigt hypotetiskt - men ta en Kh 35 - eller varför inte RBS 15 - komma farande, så har jag hellre en Vulcansvärm med tusentals 20 mm att bara ösa på, än att förlita mig på 75:ans "prickskytte"... ....återigen, är lika ödmjuk som du, kan mkt väl ha fel, men går på känsla, Anti-missile kapaciteten hos kanoner tror jag är kraftigt överdriven - även om AS-robotar i regel är subsoniska.

En tanke, en smula OT, men varför är alla dominerande AS-system "kryssningsmissiler till sjöss"??? Ok att man får ge avkall på räckvidd och payload - men tänk er en ballistisk AS på ca tonnet som kommer farande i mach 4... hasta la vista samtliga CIWS! Eller?
Citera
2020-06-05, 22:39
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Blir lite nyfiken, menar du att man önskar att ta bort turbinerna på dom nya fartygen?

Oavsett, detta är en Achilles-häl i alla små, högpresterande örlogsfartyg, där man kombinerar traditionella dieselmaskiner och turbiner genom olika växellådor. Samma sak med den norska Skjold-klassen - efter det att bygge nummer 1 testades fann man ut att man var tvungen att redesigna framdrivningsmaskineriet totalt, och det var tillbaka till ritbordet. De efterfölgande fem fartygen fick nytt maskineri (och bygge 1 fick också detta). Men systemet är och har fortfarande varit mycket underhållsintensivt och delvis opålitligt.

Det blir ingen gasturbin i alla fall, osäker på hur den slutliga lösningen kommer se ut. Ska dock kunna göra 35 knop och bränsleförbrukningen minskar med 20-25%.
Citera
2020-06-05, 23:42
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Allt det här blir väldigt hypotetiskt - men ta en Kh 35 - eller varför inte RBS 15 - komma farande, så har jag hellre en Vulcansvärm med tusentals 20 mm att bara ösa på, än att förlita mig på 75:ans "prickskytte"... ....återigen, är lika ödmjuk som du, kan mkt väl ha fel, men går på känsla, Anti-missile kapaciteten hos kanoner tror jag är kraftigt överdriven - även om AS-robotar i regel är subsoniska.

En tanke, en smula OT, men varför är alla dominerande AS-system "kryssningsmissiler till sjöss"??? Ok att man får ge avkall på räckvidd och payload - men tänk er en ballistisk AS på ca tonnet som kommer farande i mach 4... hasta la vista samtliga CIWS! Eller?
57mm Mk3 Bofors med 3P-ammunition.
https://www.youtube.com/watch?v=rldn9Hvzih4

Det var ursprungligen tänkt att amerikanska Zumwalt-klassen skulle ha 2st Bofors 57mm Akan, som finns i amerikanska flottan under namnet BAE Systems Mk 110 57 mm gun. Och finns på bl a Freedom- och Independence-klasserna. Någonting kom dock emellan för Zumwalt, som gjorde att de fick mindre 30mm Akan istället (med lägre eldhastighet, kortare räckvidd etc, men flottan lovar att det inte hade någonting alls med vikt och kostnad att göra).
Citera
2020-06-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Det blir ingen gasturbin i alla fall, osäker på hur den slutliga lösningen kommer se ut. Ska dock kunna göra 35 knop och bränsleförbrukningen minskar med 20-25%.

Känns omedelbart som att det är svårt att byta ut 16 MW från fyra turbiner och så bibehålla hastighetspotentialen med traditionellt dieselmaskineri.
Citera
2020-06-06, 01:38
Medlem
Citat:

Att det är en flytande papperstiger är att döma den för hårt. Men den är både för kort, för smal och för trång för alla uppdrag den har fått. Hela projektet blev fel från början. Då man ville ha 12 st fartyg för olika inriktningar. Som skulle slutat med 6 st fartyg som skulle klara allt. Och som man köpte utrustning för. Men som blev 5 st och utan luftvärn då projektet blev kostsamt med förseningar och fördyrat dels pg a. felaktiga köp. Den blev väldigt tekniskt avancerad mot tidigare fartyg. Där man glömde beväpningen. RBS 15 MK2 har den haft sedan 2013. Där robotversionen då var ca 15 år gammal och nu är 7 år äldre. Visby överlämnades slutligen till försvaret 2015!

Vissa fel ska man nu åtgärda vid kommande Reno. Som att bogen ska förstärkas så att den klarar åka i tjockare is. Vilket redan hade testats 2007 innan de sista fartygen var klara. De ska få nya motorer. Samt förmodligen luftvärnsrobotar. Om det blir CAMM med Exls så blir det en bra lösning. Det är tänkt att den ska få RBS 15 MK3+. Om det innebär att eldenheten med lucka måste bytas är för mig okänt. Eller om det bara är en uppgraderad MK2 med MK3+ standard. Saab erbjuder en MK4 sjöversion. För mig hade det även räckt om de skulle få en-två vapenstationer med 30 mm akan med lättare robotar för närförsvar. Om sådana robotar kan integreras i Exls är okänt.

Nu vill man att Visby generation 2 bara ska bli 83 m. Då SAAB erbjuder ett mått på 85 m. Varför man vill ha den så kort vet jag inte. Men man bedömer att det ska räcka för att åtgärda det som inte blev bra på Visby I. Visby har bytt ut sin hangar till ett lastdäck istället. Ev hkp står fastsurrad på hkp plattan. Står något där minskar Stealth förmågan. Varför behöver man inte kunna landa där. Varför köpte vi då 12 st? hkp bara för att bara kunna landa på Carlsborg. Återigen ett idiotiskt köp i sådana fall.

Till Visby II är inte kravet att det ska finnas någon hkp platta. Men att fartyget åtminstone ska kunna tanka en hkp. Där det kan liknas med lufttankning då noshjulet står på lastplattan. Vill man nu göra 4 st liknande felaktiga projekt så har man inte lärt sig tillräckligt med Visby I. Då den bara ska vara förberedd att bära 10 ton extra. En VLS för missilavfyring väger mellan 6.5-12.5 ton. Eller har vi låst oss på 4 st RBS 15 igen. Då man även har drömt om det till ubåtar sedan 90-talet.
Senast redigerad av slurppen 2020-06-06 kl. 02:18.
Citera
2020-06-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ja, för Air-Defence avs flyg/hpk men jag antar att du inte föreställer dig 57:an plocka en inkommande sjömålsrobot..??? Nu har väl inte Phalanx - när jag googlar - så pass goda skarpt-läge referenser som det borde, kanske ser mer imponerande ut än vad det är?
57:an kan mycket väl plocka ned sjömålsrobot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in