Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Jo, är väl lite av en flytande papperstiger, med Phalanx skulle man åtm ha självförsvar, med t ex Sea Sparrow (eller ännu hellre något modernare, "Sea Bamse"..?) ge ett större "lufttäcke".
Det svala (obefintliga) intresset på exportmarknaden är väl ganska talande.
Nu kan jag Visby för illa, och kan lyckas inte googla fram något - men även om dem saknar egen/egna helikoptrar kan väl ändå hangaren användas för refeuling för Hkp 14 o 15 - annars är det ju skandalöst.
Att det är en flytande papperstiger är att döma den för hårt. Men den är både för kort, för smal och för trång för alla uppdrag den har fått. Hela projektet blev fel från början. Då man ville ha 12 st fartyg för olika inriktningar. Som skulle slutat med 6 st fartyg som skulle klara allt. Och som man köpte utrustning för. Men som blev 5 st och utan luftvärn då projektet blev kostsamt med förseningar och fördyrat dels pg a. felaktiga köp. Den blev väldigt tekniskt avancerad mot tidigare fartyg. Där man glömde beväpningen. RBS 15 MK2 har den haft sedan 2013. Där robotversionen då var ca 15 år gammal och nu är 7 år äldre. Visby överlämnades slutligen till försvaret 2015!
Vissa fel ska man nu åtgärda vid kommande Reno. Som att bogen ska förstärkas så att den klarar åka i tjockare is. Vilket redan hade testats 2007 innan de sista fartygen var klara. De ska få nya motorer. Samt förmodligen luftvärnsrobotar. Om det blir CAMM med Exls så blir det en bra lösning. Det är tänkt att den ska få RBS 15 MK3+. Om det innebär att eldenheten med lucka måste bytas är för mig okänt. Eller om det bara är en uppgraderad MK2 med MK3+ standard. Saab erbjuder en MK4 sjöversion. För mig hade det även räckt om de skulle få en-två vapenstationer med 30 mm akan med lättare robotar för närförsvar. Om sådana robotar kan integreras i Exls är okänt.
Nu vill man att Visby generation 2 bara ska bli 83 m. Då SAAB erbjuder ett mått på 85 m. Varför man vill ha den så kort vet jag inte. Men man bedömer att det ska räcka för att åtgärda det som inte blev bra på Visby I. Visby har bytt ut sin hangar till ett lastdäck istället. Ev hkp står fastsurrad på hkp plattan. Står något där minskar Stealth förmågan. Varför behöver man inte kunna landa där. Varför köpte vi då 12 st? hkp bara för att bara kunna landa på Carlsborg. Återigen ett idiotiskt köp i sådana fall.
Till Visby II är inte kravet att det ska finnas någon hkp platta. Men att fartyget åtminstone ska kunna tanka en hkp. Där det kan liknas med lufttankning då noshjulet står på lastplattan. Vill man nu göra 4 st liknande felaktiga projekt så har man inte lärt sig tillräckligt med Visby I. Då den bara ska vara förberedd att bära 10 ton extra. En VLS för missilavfyring väger mellan 6.5-12.5 ton. Eller har vi låst oss på 4 st RBS 15 igen. Då man även har drömt om det till ubåtar sedan 90-talet.