2020-06-05, 14:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Köpt position: BULL OMX X18 AVA 8
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1093561/bull-omx-x18-ava-8
Pris: 89

Orsak:
- Tidig terminshandel visar på breda uppgångar. DAX, S&P500 mm över eller runt +1%.
- RSI14 för 4h gick ned och fick sträcka ut sig något, det ser inte längre lika osannolikt ut med att vi ser en dag på över +1%

Räknar med att marknaden kommer vara mycket volatil dock.

Såld position @ 93.50
P&L: +5.06%

Orsak: Min entry blev för dålig relativt dagens lägstanivå varpå risken för stor att ligga länge.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-05 kl. 14:40.
Citera
2020-06-05, 14:40
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jag blir mer och mer övertygad om att vi inte kommer se nån nämnvärd dipp.

Samma här.
"Ny siffror visar i USA att sysselsättningen steg med 2,5 miljoner i maj. Analytikerna hade räknat med en minskning på 8,5 miljoner. Den totala arbetslösheten är 13,3% istället mot väntade 19,5%. "
Omni ekonomi
Detta är också positivt.
Citera
2020-06-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Samma här.
"Ny siffror visar i USA att sysselsättningen steg med 2,5 miljoner i maj. Analytikerna hade räknat med en minskning på 8,5 miljoner. Den totala arbetslösheten är 13,3% istället mot väntade 19,5%. "
Omni ekonomi
Detta är också positivt.

Börsen kommer explodera uppåt idag!

Jag tror att tåget har gått för alla björnar. De får slicka sina sår och acceptera att de blivit rökta ännu en gång av Mr Market.

Grejen är att det finns inga alternativ. Pengarna måste placeras någonstans och det råder minusränta och negativ avkastning även på obligationer. Kvar finns i princip aktiemarknaden. Aktiemarknaden ger även runt 2% i utdelning vilket är bättre än obligationer.

I längden kommer ingen vilja investera i obligationer eller ligga i kontanter och vart hamnar pengarna då? I aktier.

Jag ser fram emot en fortsatt uppgång. De senaste veckorna har jag gjort drygt 400k på mina aktier. Inte illa.

Det enda hotet jag ser är om det blir en andra våg i höst (och det kan det nog nästan säkert bli). Då blir det nog en mindre dipp igen men inte lika djup.
Citera
2020-06-05, 14:58
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Börsen kommer explodera uppåt idag!

Jag tror att tåget har gått för alla björnar. De får slicka sina sår och acceptera att de blivit rökta ännu en gång av Mr Market.

Grejen är att det finns inga alternativ. Pengarna måste placeras någonstans och det råder minusränta och negativ avkastning även på obligationer. Kvar finns i princip aktiemarknaden. Aktiemarknaden ger även runt 2% i utdelning vilket är bättre än obligationer.

I längden kommer ingen vilja investera i obligationer eller ligga i kontanter och vart hamnar pengarna då? I aktier.

Jag ser fram emot en fortsatt uppgång. De senaste veckorna har jag gjort drygt 400k på mina aktier. Inte illa.

Det enda hotet jag ser är om det blir en andra våg i höst (och det kan det nog nästan säkert bli). Då blir det nog en mindre dipp igen men inte lika djup.

Helt rätt. TINA är stor just nu.
Tycker man läst i flera år att marknaden ska ner, det är vissa skribenter och analytiker som inte ger sig.
Allokerade om mycket i början av raset främst mot bolag som skulle gynnas av detta. T.ex Evolution gaming har gett brutalt mycket, även gaming sektorn.

Jag sitter på lite likvider just nu då börsen brukar lugna sig lite under sommaren och kan ge lite lägen i vissa bolag jag sneglat på.. Eventuellt utkomst av amerikanska valet kan få mig att ändra lite.

Vad för sektorer kan bli bra nu?
Citera
2020-06-05, 15:19
Medlem
Citat:
Helt rätt. TINA är stor just nu.
Tycker man läst i flera år att marknaden ska ner, det är vissa skribenter och analytiker som inte ger sig.
Allokerade om mycket i början av raset främst mot bolag som skulle gynnas av detta. T.ex Evolution gaming har gett brutalt mycket, även gaming sektorn.

Jag sitter på lite likvider just nu då börsen brukar lugna sig lite under sommaren och kan ge lite lägen i vissa bolag jag sneglat på.. Eventuellt utkomst av amerikanska valet kan få mig att ändra lite.

Vad för sektorer kan bli bra nu?

Har ingen större koll på vilken sektor just nu. Jag har funderat mycket på det och läst på men det finns argument för och emot alla sektorer. Så jag har det mesta i en S&P 500 indexfond nu, men även kanske 20% i en internetbolagsindexfond (FDN etf) som gått väldigt bra historiskt. Är lite orolig över den senare dock. Tech kanske har gått upp lite för mycket och det kan bli comeback för andra sektorer.

I längden vill jag ha strategin att månadsvis stoppa in pengar i S&P 500 i tjugo år både i bra och dåliga tider. Enkelt och rationellt och i längden borde det ge en rejäl och säker avkastning. Med så här hög dollar som på sistone är jag inte säker på att det är ätt metod om man bor i Sverige och handlar i kronor dock.
Citera
2020-06-05, 15:37
Medlem
Nord88s avatar
Det känns ju inte speciellt rimligt att det snart är break even för året. Sålt av lite gradvis men slutar ju aldrig att rusa. Fin balansgång, vill inte låsa ute mig själv från marknaden helt så ska se till att inte dumpa alla innehav. Corona var ju dippen man väntat på länge, men nu är börsen i allmänhet lika ointressant och dyr som vanligt. Får se när nästa breda köpläge dyker upp.
Citera
2020-06-05, 16:08
Medlem
Börsen upp 14% på en månad
blir bra kursvinster för alla
korttidsspekulanter.
Citera
2020-06-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jag blir mer och mer övertygad om att vi inte kommer se nån nämnvärd dipp.

Det grundar du på?

Behövs bara att Corona ska köra ett varv till.
Citera
2020-06-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Börsen upp 14% på en månad
blir bra kursvinster för alla
korttidsspekulanter.

Jo, 250k på några veckor. Inte fy skam! Önskar att jag gått in tidigare.

Goda tider för oss Tjurar. Och snart kommer nog även björnarna och proffstyckarna tvingas gå in. Inte ens de klarar nog psykiskt av att stå vid sidan och se på så mycket längre.

Minns fortfarande alla domedagsprofetior när jag köpte Delta och Carnival cruises för ett par månader sedan. Tyvärr sålde jag skiten när även Buffett stämde in i klagolåten. Annars hade jag gjort ytterligare 500k vid det här laget.
Citera
2020-06-05, 17:08
Medlem
Citat:
Samma här.
Omni ekonomi
Detta är också positivt.

Och börsen steg kraftigt på den här statistiken. Men tidigare i år när sysselsättningen minskade kraftigt steg börsen också. Då hette det i tråden att denna typ av minskad sysselsättning inte påverkar börsbolagen.

Summa kardemumma: Vill tillräckligt många att börsen ska stiga så gör den det, statistiken används bara som ursäkt när det går, annars ignoreras den.
Citera
2020-06-05, 17:12
Medlem
Fina nyheter idag. Sålt av allteftersom sista tiden och nu är 15% likvider. Den andelen ska hållas framåt. Tech som var snabbt uppe har rört sig mer eller mindre i sidled sista veckorna, och jag tror det kommer vara fortsatt ganska mätt. Vissa bolag, t.ex. Shopify och Datadog, har ju lämnat stratosfären.
Citera
2020-06-05, 17:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Bör ju kännas lite motigt för de som blankat uppgången.

Citat:
I verkligheten dock så ligger pengarna kvar på bankkonton.

Det råkar nämligen vara så att när någon köper aktier är det någon annan som säljer.

Citat:
I verkligheten så ligger pengarna fortfarande kvar på bankkonton.
Men i det fallet så stiger ju effektiv årsränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in