2020-06-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Något säger mig att börsraset kommer när pandemin är över och verkligheten smyger sig på. När stimulanser ersätts med kraftiga åtstramningar, sannolikt skattehöjningar, för att få ländernas ekonomier i balans. När småspararna säljer sina aktier för att göra en efterlängtade utlandsresan, som dessutom är betydligt dyrare än tidigare.

Fast blev det några åtstramningar och skattehöjningar efter finanskrisen? Känns som man i varje kris bara har ökat belåningen utan att senare balanserat det. Men det är klart, för eller senare tar det väl stopp.
Citera
2020-06-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Fast blev det några åtstramningar och skattehöjningar efter finanskrisen? Känns som man i varje kris bara har ökat belåningen utan att senare balanserat det. Men det är klart, för eller senare tar det väl stopp.

Kanske inte så mycket efter finanskrisen, men budgetunderskottet var inte lika stort då som det kommer bli nu, de gigantiska krispaket som ägt rum nu var vi inte i närheten av.
Efter 90-talskrisen, som liksom denna kris innehöll ett antal krispaket, var det rätt kraftiga åtstramningar, var Göran Perssons intåg på allvar i den absoluta toppolitiken, som rätt hårdför finansminister med uppdraget att sanera ekonomin.
Citera
2020-06-05, 01:40
Medlem
Ok, handlat med aktier sedan 1,5 månad tillbaka lite drygt. Lade in 50.000:- på ISK kontot och har handlat lite flyg, teknik och rymdaktier. Lärt mig en massa och ligger efter att ha sålt det mesta igår och idag = 13% plus (6000:-). Inte dåligt för en nybörjare - utan skryt.

Har haft väldigt roligt dessutom och kan nog fortsätta med detta som min nya hobby. Tror inte jag kan bli rik på det men så länge jag håller mig på plus kommer jag att fortsätta.
Citera
2020-06-05, 07:58
Medlem
Bob Luntas avatar
Köpte bland annat LUNE när oljekriget var på sin spets och aktien var nere och dippade runt 150kr/st. Har än så länge ökat med drygt 30 % för mig sen jag köpte dippen.
Citera
2020-06-05, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Köpte bland annat LUNE när oljekriget var på sin spets och aktien var nere och dippade runt 150kr/st. Har än så länge ökat med drygt 30 % för mig sen jag köpte dippen.

Tror att det är dags att sälja den Jag sålde mina oljeaktier för ett par veckor sedan med god vinst. Tror inte att flyget kommer att komma igång så snabbt som folk hoppas så överskottet kommer att bestå.

Dessutom enligt vad jag förstått har flera amerikanska oljeproducenter hedgat sina försäljningspriser. Det bolag jag hade, alltså Ovintiv, skall ha haft prisgarantier för produktionen på en nivå som garanterar en bra vinst. Dessa positioner skall visst försvinna efter sommaren någon gång. Finns det fortfarande överskott av olja då blir det en ny kris för nordamerikanska oljebolag.

Just Ovintiv håller jag på att bevaka i förhoppning att de faller tillbaka till 3-4 dollar som i Mars. Jag sålde för 8.20 men nu står de i nästan 12. Spekulerar i en till krasch sedan får man se om den inträffar...
Citera
2020-06-05, 09:24
Medlem
sinewaves avatar
Köpt position: BULL OMX X18 AVA 8
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1093561/bull-omx-x18-ava-8
Pris: 89

Orsak:
- Tidig terminshandel visar på breda uppgångar. DAX, S&P500 mm över eller runt +1%.
- RSI14 för 4h gick ned och fick sträcka ut sig något, det ser inte längre lika osannolikt ut med att vi ser en dag på över +1%

Räknar med att marknaden kommer vara mycket volatil dock.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-05 kl. 09:28.
Citera
2020-06-05, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tidig terminshandel visar på breda uppgångar. DAX, S&P500 mm över eller runt +1%.

Uppgången i terminer lär väl redan vara inprisad?
Citera
2020-06-05, 09:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkRothko
Uppgången i terminer lär väl redan vara inprisad?

Nej, market makers känner inte till framtiden och inte vad som händer dag till dag innan det har skett. Däremot sätts riktkurser givetvis.

Edit: DAX på +2.5% nu, Euro Stoxx + 2.6%, FTSE +1.3%.
OMXS30 laggar efter.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-05 kl. 09:45.
Citera
2020-06-05, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, market makers känner inte till framtiden och inte vad som händer dag till dag innan det har skett. Däremot sätts riktkurser givetvis.

Aldrig handlat med annat än aktier, och har minst sagt längre tidshorisont, så bara en nyfiken fråga - är ändå inte bull- och bear-kontrakten prissatta i linje med terminsuppgångarna i förhandeln?
Citera
2020-06-05, 10:19
Medlem
Citat:
Aldrig handlat med annat än aktier, och har minst sagt längre tidshorisont, så bara en nyfiken fråga - är ändå inte bull- och bear-kontrakten prissatta i linje med terminsuppgångarna i förhandeln?
Jo. Market makers kurs steg 15.6% från stängning igår till öppning idag, d.v.s. 0.87% uppgång redan inprisad.
Citera
2020-06-05, 10:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Jo, till viss del. Något av ett ständigt irriterande problem som gör det betydligt svårare med handeln i dessa då risken går upp en hel del.
Citera
2020-06-05, 10:40
Medlem
Hej!
Har nu småhandlat med aktier i cirka en månad och följt denna tråd för att försöka lära mig något. Efter att ha börjat med att köpa på magkänsla för att få en inblick i hur aktier fungerar så har jag nu mer och mer börjat gå över till att analysera fundamenta samt liiite TA.
Men ibland känns marknaden helt oförståelig för en oinsatt. Om vi tar Astra Zeneca till exempel. Sedan den 3/6 så har det BARA varit positiva nyheter kring bolaget, trots det har aktien sjunkit med runt 20kr. Hur kommer det sig? Om marknaden prisar in kommande 6 månader, borde inte positiva nyheter kring ett läkemedelsföretag i coronatider snarare ge en boost uppåt i priset?
Någon som har några funderingar kring just detta caset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in