Citat:
Ursprungligen postat av
kalle1907
Jag har haft mest framgång när jag investerat mina pengar i stora stabila bolag som ligger förhållandevis lågt värderade på en-tre månaders sikt. Det känns som att det finns en garanti för att de nästan alltid hittar tillbaka till tidigare nivåer.
Sämst framgång har jag haft när jag investerat i bolag som haft en kraftigt stigande kurs under någon veckas tid. Först tänker man "aja, jag missade det tåget! Det går fler." Dag 2 av raketkurs är inte heller så farlig. Men när kursen fortsätter att stiga dag efter dag så är det svårt att låta bli att hoppa på tåget.
Netents nuvarande kurs är ett bra exempel på kliande i fingrarna hehe!
Funderingar eller tips kring vad man kan tänka på mer?
Det klassiska att jämföra historiska PE för bolaget fungerar tycker jag. Det är väl Aktiespararnas grundkurs i deras skola.
Men nu med den låga räntan så blir äldre PE mer irrelevant. PE bör ju variera med ränteläget, lågt då räntan är hög och tvärtom.
Jag är en gammal PE-kille, men det har lett till att jag har väldigt svårt att hitta något att investera i.
För mig har ledningens och bolagets dokumenterade förmåga blivit viktigare. Ett vinnande fotbollslag har en tendens att fortsätta att vinna, det finns något i en fungerande organisation som är kraftfullt. Motsvarande för ett dåligt fungerande företag gäller ju även där.
Så när Getinge år efter år har problem med FDA och att få produkter godkända så avvaktar jag. De har uppenbart klyddat till sitt sätt att arbeta. Kanske det blivit bättre nu? Kanske man kan handla?
VBG är ett företag som under lång tid växt framgångsrikt via förvärv, samtidigt är man inte så högt värderade i PE mått mätt. Nackdel? De är tjänstemannastyrda och förvaltar inte sitt eget kapital på samma sätt som säg Kinnevik.
Litegrann, till visst mått, kan man bedöma företag ungefär som man skulle bedöma ett fotbollslag.
Astra har ju där ett varierat förflutet. men jag har slutit mig till att odågan Mogrens ande inte längre svävar över bolaget.