2020-06-05, 15:25
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilly
Hon blev väldigt känslosam här, nervös och började gråta. De kanske inte träffades så mycket på slutet och hade mest kontakt på snap? Känns som hon ville ge en bild att de va bra vänner men va rädd att de skulle tro annorlunda ifall de inte träffades hela tiden

Det är säkert pressande att i ett förhör försöka redogöra exakt hur och när de hördes av eller träffades. Det kan ha varit via snapchat, mess via mobilen, eller helt spontant ute (affärer eller hos någon) osv.

För kompisen var det "normalt" dvs inget bestämt men rätt ofta fast inte dagligen - då kan det vara svårt att minnas exakta datum mm. Tonåringar är inte som vuxna och skriver upp saker eller vilka de träffar och när.

MEN - hon såg inget konstigt i det att de sågs ... eller hade kontakt - vare sig mer eller mindre. Alltså inget avvikande i beteendet dem emellan. Mer än den korta paus de haft tidigare när de inte var riktigt kontanta med varandra ... men det var tidigare som sagt var.
Citera
2020-06-05, 15:26
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Bohusläningen har rapporterat hela dagen. Svt också.

Jag hittade inte rättegången hos dem idag ... vet inte varför. Så jag tog P4. Den började sända kl 13- 15.
Citera
2020-06-05, 15:27
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Ja, och ärligt talat ser det lika illa ut från båda fronter i rättssalen. Är det så illa att de bara ser detta som en transportsträcka innan överklagan kommer och de kan plocka fram hela arsenalen och lägga till bevisning? Jag förstår verkligen inte.

Efter förra vändan hade jag en riktigt obehaglig känsla i magen om att det inte alls känns rättssäkert att utesluta så pass mycket information. För rätten kan detta bli ett svårt beslut som ingen som läst FUP:en i slutändan kanske kan förstå då så mycket utelämnas.

När det saknas en fastställd dödsorsak och det mesta av kroppen måste åklagaren gå på mer än såhär...
Jag håller med dig!
Men jag räknar med att fler frågor kommer ställas till MGM iallafall? Visst har han plötsligt sagt mycket, men många lögnet som man skulle vilja att de ställde mer frågor om...
Citera
2020-06-05, 15:27
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Tror på påsar hos sina brukare dagen efter då han är hemma så många ggr under arb-passet.
Att ta med en soppåse och slänga är inget större problem.

Men torson blir klurigare då den är mer svårhanterlig. Därför ser jag teorin om resväska från annat förråd som bra komplement. Plus att det förklarar stegen i trappen.

Detta spekulerande som man aldrig får svar på...

Logiskt tänkt ... vi hoppas få svar på det.
Citera
2020-06-05, 15:29
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Ja precis. Det blir ju så. Det kommer nära.

Nej verkligen inte... eller ja... jag har efter många om och men diskuterat med mej själv om människor som begår brott. Många gånger har det påvisat en längtan att få göra brottet. Längtan kan jag relatera till, bara känslan av att längta. Bland alla andra känslor och tankar som kan dyka upp. Det är svårt att sätta sej i situationen att vilja göra något, man själv aldrig skulle kunna göra. Men så gör jag för att försöka förstå.

Jag kan ofta förstå drivkraften till brottet och utförandet av brottet. Men därefter pågår så mycket konstigt. Ibland för att försöka dölja det eller komma undan. Ibland för att minnas det. Ibland av skäl som är så orimliga att jag aldrig kommer förstå. Ännu svårare är när gärningsmannen agerar på två sätt som står i strid till varandra (ex som i detta fall stycka kroppen och göra sig av med den men ändå behålla en del i sin egen lgh)
Citera
2020-06-05, 15:31
Medlem
Kan det inte vara taktiskt av åklagare att höra MGM igen?

Om han plötsligt börjat prata mer och man ställer om liknande frågor kanske han ändrar historia eller säger något nytt som är till hans nackdel. Eller är det för amerikanskt att göra så i Sverige?

Tycker att man borde pressa honom lite...
Citera
2020-06-05, 15:32
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Jag kan ofta förstå drivkraften till brottet och utförandet av brottet. Men därefter pågår så mycket konstigt. Ibland för att försöka dölja det eller komma undan. Ibland för att minnas det. Ibland av skäl som är så orimliga att jag aldrig kommer förstå. Ännu svårare är när gärningsmannen agerar på två sätt som står i strid till varandra (ex som i detta fall stycka kroppen och göra sig av med den men ändå behålla en del i sin egen lgh)

Ja men precis.

Ja det faller så många frågor kring detta. Varför spara huvudet?

Kan vara så enkelt att det är en trofé?
Kan vara så att han glömde det?
Kan vara så att han skulle ta det till en annan plats?
Citera
2020-06-05, 15:32
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Jag håller med dig!
Men jag räknar med att fler frågor kommer ställas till MGM iallafall? Visst har han plötsligt sagt mycket, men många lögnet som man skulle vilja att de ställde mer frågor om...

Det räknar jag också med. Men förstår inte varför åklagaren väljer att vänta. Åtminstone inte på de punkter där det inte krävs att MGM skulle berätta sin egen historia.
Citera
2020-06-05, 15:33
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothepeak
Kan det inte vara taktiskt av åklagare att höra MGM igen?

Om han plötsligt börjat prata mer och man ställer om liknande frågor kanske han ändrar historia eller säger något nytt som är till hans nackdel. Eller är det för amerikanskt att göra så i Sverige?

Tycker att man borde pressa honom lite...

Tycker absolut att de ska höra honom igen som sista person.

Lägga ihop det som framkommit av rättegången och ställa frågor om det.
Citera
2020-06-05, 15:36
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ja men precis.

Ja det faller så många frågor kring detta. Varför spara huvudet?

Kan vara så enkelt att det är en trofé?
Kan vara så att han glömde det?
Kan vara så att han skulle ta det till en annan plats?

Tror definitivt inte att han glömt det. De andra två är absolut tänkbara. Men i väntan på den perfekta platsen att placera trofén måste han väl fatta att han inte kan ha det i garderoben i flera dagar eftersom han med 100% säkerhet kommer bli misstänkt.

Möjligen då att han redan gjort sig av med det men blev nervös och tog tillbaka det igen när han fick höra om sök?
Citera
2020-06-05, 15:36
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Tycker dina spekulationer är orättvisa mot W. Som sagt, i fup framkommer det att hon tog hand om hushållet på flera olika sätt. T verkar inte ha gjort ett skit. Orkade inte ens hjälpa till att bära tvätt. En "15-16-åring" (eller 17 som hon faktiskt var) som flyttat hemifrån tidigt kan betydligt mer gällande hushållssysslor än en som bor hemma där mamma gör allt, därför säger dina erfarenheter inte speciellt mycket. Att han blev arg över maten som W lagade är inte normalt. Nu tror jag inte att hon lagade "Mamma Scans och snabbmakaroner fem dagar i rad", men om hon hade gjort det och han inte tyckt om det, hade det normala varit att istället laga sin egen mat. Jag tycker att hans ovilja till hushållsarbete säger en del om hans kvinnosyn, inte minst detta att han spottat ut maten som han inte varit nöjd med, i ansiktet på henne.

Orättvis, och orättvis. W ville väl "leka vuxen" som någon annan skrev. Vuxna sambos brukar väl dela på hushållsutgifterna, jobba båda två. Menar du att bara han ska jobba OCH utföra alla hushållssysslor då??

Här i utlandet där jag bor, ett västeuropeiskt land, om yngre vuxna barn bor kvar hemma, eller återkommer till föräldrahemmet och är arbetslösa, så förväntas det av dem att städa, diska, tvätta, som ett bidrag till sitt egna uppehälle. Både killar och tjejer. Jag tycker inte att det är något fel med det.

Jag tror att ni är lite väl förblindade i Sverige vad gäller "kvinnosyn", jämlikhet, "värdegrund", kvinnoförtryck, psykisk misshandel och allt vad det heter.

Citat:
Ursprungligen postat av Nybakadebullar1
Wilma försöker låna pengar av många i familjen. Hon hade ju ca 600kr på sitt konto.
Enl FUP verkar T ha flera tusen kvar... Eller har jag missförstått?

Jag har för mig att T jobbade mindre och mindre, så jag tror inte att han hade klarat decemberhyran. Även om han hade ett par tusen på kontot ca 20 november......

Citat:
Ja, och ärligt talat ser det lika illa ut från båda fronter i rättssalen. Är det så illa att de bara ser detta som en transportsträcka innan överklagan kommer och de kan plocka fram hela arsenalen och lägga till bevisning? Jag förstår verkligen inte.

Efter förra vändan hade jag en riktigt obehaglig känsla i magen om att det inte alls känns rättssäkert att utesluta så pass mycket information. För rätten kan detta bli ett svårt beslut som ingen som läst FUP:en i slutändan kanske kan förstå då så mycket utelämnas.

När det saknas en fastställd dödsorsak och det mesta av kroppen måste åklagaren gå på mer än såhär...

Där håller jag med dig, jag har också känslan av att åklagarsidan är "för säker", och att rättssäkerheten fått lida (stort) pga "resursbrister"). Bara en sådan sak som att det inte finns renodlade likhundar i Sverige, att behöva vänta i (nästan) evigheter på Forensic i Linköping (vad de nu heter), de verkar inte heller testa så väldigt mycket.

Och med rättsäkerheten menar jag för både W och T.
Citera
2020-06-05, 15:37
Medlem
Citat:
Tycker absolut att de ska höra honom igen som sista person.

Lägga ihop det som framkommit av rättegången och ställa frågor om det.

T kommer att få svara på fler frågor innan rättegången är avslutad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in