Citat:
Ursprungligen postat av
yessyy
Tycker dina spekulationer är orättvisa mot W. Som sagt, i fup framkommer det att hon tog hand om hushållet på flera olika sätt. T verkar inte ha gjort ett skit. Orkade inte ens hjälpa till att bära tvätt. En "15-16-åring" (eller 17 som hon faktiskt var) som flyttat hemifrån tidigt kan betydligt mer gällande hushållssysslor än en som bor hemma där mamma gör allt, därför säger dina erfarenheter inte speciellt mycket. Att han blev arg över maten som W lagade är inte normalt. Nu tror jag inte att hon lagade "Mamma Scans och snabbmakaroner fem dagar i rad", men om hon hade gjort det och han inte tyckt om det, hade det normala varit att istället laga sin egen mat. Jag tycker att hans ovilja till hushållsarbete säger en del om hans kvinnosyn, inte minst detta att han spottat ut maten som han inte varit nöjd med, i ansiktet på henne.
Orättvis, och orättvis. W ville väl "leka vuxen" som någon annan skrev. Vuxna sambos brukar väl dela på hushållsutgifterna, jobba båda två. Menar du att bara han ska jobba OCH utföra alla hushållssysslor då??
Här i utlandet där jag bor, ett västeuropeiskt land, om yngre vuxna barn bor kvar hemma, eller återkommer till föräldrahemmet och är arbetslösa, så förväntas det av dem att städa, diska, tvätta, som ett bidrag till sitt egna uppehälle. Både killar och tjejer. Jag tycker inte att det är något fel med det.
Jag tror att ni är lite väl förblindade i Sverige vad gäller "kvinnosyn", jämlikhet, "värdegrund", kvinnoförtryck, psykisk misshandel och allt vad det heter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nybakadebullar1
Wilma försöker låna pengar av många i familjen. Hon hade ju ca 600kr på sitt konto.
Enl FUP verkar T ha flera tusen kvar... Eller har jag missförstått?
Jag har för mig att T jobbade mindre och mindre, så jag tror inte att han hade klarat decemberhyran. Även om han hade ett par tusen på kontot ca 20 november......
Citat:
Ursprungligen postat av
Chinotto
Ja, och ärligt talat ser det lika illa ut från båda fronter i rättssalen. Är det så illa att de bara ser detta som en transportsträcka innan överklagan kommer och de kan plocka fram hela arsenalen och lägga till bevisning? Jag förstår verkligen inte.
Efter förra vändan hade jag en riktigt obehaglig känsla i magen om att det inte alls känns rättssäkert att utesluta så pass mycket information. För rätten kan detta bli ett svårt beslut som ingen som läst FUP:en i slutändan kanske kan förstå då så mycket utelämnas.
När det saknas en fastställd dödsorsak och det mesta av kroppen måste åklagaren gå på mer än såhär...
Där håller jag med dig, jag har också känslan av att åklagarsidan är "för säker", och att rättssäkerheten fått lida (stort) pga "resursbrister"). Bara en sådan sak som att det inte finns renodlade likhundar i Sverige, att behöva vänta i (nästan) evigheter på Forensic i Linköping (vad de nu heter), de verkar inte heller testa så väldigt mycket.
Och med rättsäkerheten menar jag för både W och T.