2020-06-05, 14:38
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Jadu, ingen vet.

Vissa tänder på just det, att partnern inte säger emot. Ja kan absolut vara möjligt 😓

Det kanske de gör. Men då blir det ju per definition ingen maktutövning heller. Jag tror mer att MGM är en riktig praktöversittare och allt pekar på att han tänder på makt. Då menar jag att man vill att någon iaf SKA KUNNA säga emot.
Citera
2020-06-05, 14:40
Medlem
W barndoms vän.. vs försvaret..

Hur mycket kontakt hade ni 2019?
- Vi fick upp kontakten efter mars eller april och då var allt som vanligt. Då hade vi vanlig kontakt. Vi blev vänner igen.
Hur ofta träffades du och Wilma från och med april och framåt?
- Just där är det otydligt. Den sommaren kanske det inte var jättemycket, men det är jätteolika. Det kan vara flera gånger i veckan eller en gång i månaden.
Hade ni mindre kontakt även under sommaren?
- Jag kommer inte ihåg. Vi var vänner. Vi umgicks när vi umgicks.
Det låter rimligt, men jag undrar hur ofta du träffade henne.
- Det är lite oklart. Jag minns inte det just där.
Vad är "just där"?
- De månader du frågar om.
Hur ska jag förstå dig, är det inte så mycket?
- Jag kommer inte ihåg. Vi var vänner. Vi träffades som vanligt.
Och hösten då?
- Jag kommer inte ihåg exakt, vi träffas någon gång ibland. Vi var jättebra vänner.
Ni träffas "ofta ibland"?
- Jag kommer inte ihåg..

Senare.
Minns inte..
Kommer inte ihåg..
Måste ha förträngt..

Som sagt tidigare,det återstår att se vad som sägs i tingsrätten,inte ta det som sägs till polisen för sanning.

Hon hörde av en kompis att det var w som gjort slut. Inga förstahands uppgifter alltså.
Samma kompis som w sa att hon visste hade ljugit för W tidigare..

Hoppas att andra vittnen kan ge en betydligt klarar bild..
Citera
2020-06-05, 14:44
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror detta för att jag har uppfostrat 5 barn, bl.a. genom tonåren.

Det var säkert meningen att W skulle göra allt detta, men det är ju inte helt säkert att det blev utfört.

Inköpslista tror jag var i samband med att hennes pappa var med och handlade och betalade. De vuxna anhöriga hade väl tröttnat på att ge henne pengar, som jag misstänker då gick till annat.

T hade blivit arg någon gång över köttbullar, kanske blev han arg för att äta Mamma Scan s och snabbmakaroner för femte dagen i rad......För det är just en sådan nivå av matlagning som en 15-16-åring klarar av.

Allt är sällan svart eller vitt.

Spekulation.

Tycker dina spekulationer är orättvisa mot W. Som sagt, i fup framkommer det att hon tog hand om hushållet på flera olika sätt. T verkar inte ha gjort ett skit. Orkade inte ens hjälpa till att bära tvätt. En "15-16-åring" (eller 17 som hon faktiskt var) som flyttat hemifrån tidigt kan betydligt mer gällande hushållssysslor än en som bor hemma där mamma gör allt, därför säger dina erfarenheter inte speciellt mycket. Att han blev arg över maten som W lagade är inte normalt. Nu tror jag inte att hon lagade "Mamma Scans och snabbmakaroner fem dagar i rad", men om hon hade gjort det och han inte tyckt om det, hade det normala varit att istället laga sin egen mat. Jag tycker att hans ovilja till hushållsarbete säger en del om hans kvinnosyn, inte minst detta att han spottat ut maten som han inte varit nöjd med, i ansiktet på henne.
Citera
2020-06-05, 14:49
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Över lag genomgående alla dagar hittills tycker jag att det är väldigt snålt med förhören. Hade förväntat mig många fler frågor till MGM och Wilmas släktingar. I FUP:en tycker jag det finns mycket mer underlag att trycka på så är besviken på hur lama och korta förhören är. Det är uppenbarligen även rätten med tanke på hur mycket tid som avsatts för vittnesmålen.

Det ger mig en känsla av att åklagaren är så säker på fällande dom att hon inte lägger fram hela sin bevisning, men det är bara en känsla. Allt är bara fruktansvärt tamt enligt mig!
Eller hur, rätten har ju inte tillgång till fup sen innan och får man bara höra detta så undrar jag hur man ska komma fram till en rättvis dom. En flicka har blivit mördad oxh en ung mans liv står också på spel.
Citera
2020-06-05, 14:52
Medlem
Vad hände med rättegångsförhandlingen som skulle hållas idag?
Citera
2020-06-05, 14:53
Medlem
Vad menar Amanda Karlson på Bohusläningen när hon skriver att det är wilma rättegångens sista dag?
Citera
2020-06-05, 14:56
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
En bil från jobbet?
Man har säkert undersökt den bilen och innehåll i ev kräkning. Det är ju inte så lätt att få bort, inte heller sådan lukt.

Ja precis.

Ja den bilen ska vara genomsökt.
Nej fy, rekond x 3 minst.
Citera
2020-06-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holger123
Vad menar Amanda Karlson på Bohusläningen när hon skriver att det är wilma rättegångens sista dag?
Blev nog feltänk där.
Citera
2020-06-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I liverapporteringen säger farfar att hon ganska många gånger tätt inpå lånat pengar "till bussresor". Jag misstänker att det är ett svepskäl och att det är Tishko som tvingat henne att låna pengar av folk för att han behövt pengar till droger. Hon bad om pengar av både mamma och pappa också.
Wilma försöker låna pengar av många i familjen. Hon hade ju ca 600kr på sitt konto.
Enl FUP verkar T ha flera tusen kvar... Eller har jag missförstått?
Citera
2020-06-05, 14:58
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Det kanske de gör. Men då blir det ju per definition ingen maktutövning heller. Jag tror mer att MGM är en riktig praktöversittare och allt pekar på att han tänder på makt. Då menar jag att man vill att någon iaf SKA KUNNA säga emot.

Ja jag håller med och förstår precis hur du menar. Men att tysta är också makt. Han har tystat henne. Han har fortfarande makt trots att hon är död, makt över hennes kropp.

Usch, vill inte tänka såhär.
Citera
2020-06-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
W barndoms vän.. vs försvaret..

Hur mycket kontakt hade ni 2019?
- Vi fick upp kontakten efter mars eller april och då var allt som vanligt. Då hade vi vanlig kontakt. Vi blev vänner igen.
Hur ofta träffades du och Wilma från och med april och framåt?
- Just där är det otydligt. Den sommaren kanske det inte var jättemycket, men det är jätteolika. Det kan vara flera gånger i veckan eller en gång i månaden.
Hade ni mindre kontakt även under sommaren?
- Jag kommer inte ihåg. Vi var vänner. Vi umgicks när vi umgicks.
Det låter rimligt, men jag undrar hur ofta du träffade henne.
- Det är lite oklart. Jag minns inte det just där.
Vad är "just där"?
- De månader du frågar om.
Hur ska jag förstå dig, är det inte så mycket?
- Jag kommer inte ihåg. Vi var vänner. Vi träffades som vanligt.
Och hösten då?
- Jag kommer inte ihåg exakt, vi träffas någon gång ibland. Vi var jättebra vänner.
Ni träffas "ofta ibland"?
- Jag kommer inte ihåg..

Senare.
Minns inte..
Kommer inte ihåg..
Måste ha förträngt..

Som sagt tidigare,det återstår att se vad som sägs i tingsrätten,inte ta det som sägs till polisen för sanning.

Hon hörde av en kompis att det var w som gjort slut. Inga förstahands uppgifter alltså.
Samma kompis som w sa att hon visste hade ljugit för W tidigare..

Hoppas att andra vittnen kan ge en betydligt klarar bild..

Kan inte du berätta vad du tror om hur det har gått till?
Citera
2020-06-05, 15:03
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Eller hur, rätten har ju inte tillgång till fup sen innan och får man bara höra detta så undrar jag hur man ska komma fram till en rättvis dom. En flicka har blivit mördad oxh en ung mans liv står också på spel.

Ja, och ärligt talat ser det lika illa ut från båda fronter i rättssalen. Är det så illa att de bara ser detta som en transportsträcka innan överklagan kommer och de kan plocka fram hela arsenalen och lägga till bevisning? Jag förstår verkligen inte.

Efter förra vändan hade jag en riktigt obehaglig känsla i magen om att det inte alls känns rättssäkert att utesluta så pass mycket information. För rätten kan detta bli ett svårt beslut som ingen som läst FUP:en i slutändan kanske kan förstå då så mycket utelämnas.

När det saknas en fastställd dödsorsak och det mesta av kroppen måste åklagaren gå på mer än såhär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in