2020-06-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, rätten till liv är lika dan hela tiden.

Precis som att det vore mord att skjuta den utvecklingsstörde mannen är det mord att döda det ofödda, inkräktande fostret. Ingen av dessa begår våld mot mig.

Däremot begås våld mot mig om man mot min vilja tar min benmärg.

Du tycks inte vara på det klara med vad rätten till liv innebär. Den innebär tex inte att jag har rätt att stjäla din mat bara för att jag svälter.
Fostret tar kvinnans kropp. Vad gör den utvecklingsstörde?

Precis. Man har rätt till sin kropp och sina ägodelar.

Rätten till liv och rätten till sin kropp krockar ibland. Du vill inte ge bort dina organ, och vissa kvinnor vill inte ge bort sin kropp genom en graviditet. Rent historiskt är det dessutom en livsfara att föda barn. Så där kan vi verkligen snacka om att offra sin kropp.
Citera
2020-06-05, 15:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att det finns en lag är en sak, att straffet är döden är en annan.
Döden är ju ett avskiljande från Gud i verklig mening.
"den andra döden" kallas tex det att bli kastad i eldsjön. Så därför ser vi gott om dödsstraff vad gäller lagen i Bibeln, bland annat för brott mot sabbatsbudet.
Citera
2020-06-05, 15:09
Medlem
Citat:
Döden är ju ett avskiljande från Gud i verklig mening.
"den andra döden" kallas tex det att bli kastad i eldsjön. Så därför ser vi gott om dödsstraff vad gäller lagen i Bibeln, bland annat för brott mot sabbatsbudet.
Ja, usch.
Citera
2020-06-05, 15:12
Medlem
Citat:
Människan är född med samvete och förnuft, det är detta som ger henne hennes mänskliga värdighet.

Även fast vi påverkas under vår uppväxt kan man förvänta sig att människan har förståelse för rätt och fel, och att hon kan använda sitt förnuft till att reflektera över saker och ting.
Vi MÅSTE alltså inte bli nazister i ett nazistiskt samhälle, och kan inte heller använda tex bibeln som ursäkt för brott mot Guds lagar. De lagarna är nedlagda i alla människor.
Jag skrev aldrig ”måste”....
Mitt samvete och förnuft, som jag fötts med, säger att Bibeln är en ganska ond bok. Har jag då rätt i detta?
Citera
2020-06-05, 15:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fostret tar kvinnans kropp. Vad gör den utvecklingsstörde?

Precis. Man har rätt till sin kropp och sina ägodelar.

Rätten till liv och rätten till sin kropp krockar ibland. Du vill inte ge bort dina organ, och vissa kvinnor vill inte ge bort sin kropp genom en graviditet. Rent historiskt är det dessutom en livsfara att föda barn. Så där kan vi verkligen snacka om att offra sin kropp.
Den utvecklingsstörde inkräktar på min egendom.
Fostret inkräktar på min kropp.

Det finns alltså ingen krock, utgångspunkten är istället vem som gör våld på vem. Den utvecklingsstörde (eller fostret) kan inte hävdas göra våld. Det kan där emot kidnapparen hävdas göra.
Det handlar således inte om risker
för kvinnan, utan om ifall fostret gör våld på henne eller ej. Mitt mord på den utvecklingsstörde blir inte mindre mord bara för att jag behövde ta bilen till jobbet.
Citera
2020-06-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Just det. Därför är det bäst att tänka på det och inte tro att man själv är bättre än någon annan.
Jag tycker tvärtom. Om någon kan visa att jag är omoralisk och skadar min omgivning, då vill jag veta det.
Jag tycker inte det är fel att påpeka brister i nazism och islamism, t.ex.
Citera
2020-06-05, 15:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag skrev aldrig ”måste”....
Mitt samvete och förnuft, som jag fötts med, säger att Bibeln är en ganska ond bok. Har jag då rätt i detta?
Som du läser den så är den säkert det.
Citera
2020-06-05, 15:19
Medlem
Citat:
Den utvecklingsstörde inkräktar på min egendom.
Fostret inkräktar på min kropp.

Det finns alltså ingen krock, utgångspunkten är istället vem som gör våld på vem. Den utvecklingsstörde (eller fostret) kan inte hävdas göra våld. Det kan där emot kidnapparen hävdas göra.
Det handlar således inte om risker
för kvinnan, utan om ifall fostret gör våld på henne eller ej. Mitt mord på den utvecklingsstörde blir inte mindre mord bara för att jag behövde ta bilen till jobbet.
Jag gör stor skillnad på att inkräkta på egendom och inkräkta på någons kropp. Det ska mycket till innan jag mördar någon som mot min vilja går in på min tomt. Skulle någon göra något mot min kropp så skulle jag försvara mig ganska omgående. Att du inte gör skillnad är ganska skrämmande. Hoppas ingen råkar traska in till dig.

Man ska inte tvinga folk att offra sina kroppar. Det är min åsikt.
Citera
2020-06-05, 15:20
Medlem
Citat:
Som du läser den så är den säkert det.
Har bara läst den en gång. Jag går mest efter folks påståenden om den. Oftast kristnas. I så fall är det de som läser den konstigt. Jag kan ju inte hjälpa vad folk får ut av Bibeln.
Citera
2020-06-05, 15:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, usch.
Vi kan gå lite djupare i detta.

Det är dödsstraff för mord enligt lagen. Jesus jämför mord med att "vredgas på sin broder".
I himlen ser vi ut och gör exakt allt det vi har inom oss. Här på jorden kan ju jag först avsky dig och på ett planönska livet ur dig, men på ett annat tycka att jag ändå inte ska mörda dig. I himlen funkar det
inte så.
Vredgas jag på dig där finns inga spärrar och inga hinder, utan jag mördar dig faktiskt. Därför är det dödsstraff på att vredgas på sin broder.
Om vi bryter mot sabbatsbudet (i VERKLIGmening) har vi vänt oss ifrån Guds frälsning. Då måste vi dö, för liv finns ingen annanstans än hos Gud.
Citera
2020-06-05, 15:36
Medlem
Citat:
Vi kan gå lite djupare i detta.

Det är dödsstraff för mord enligt lagen. Jesus jämför mord med att "vredgas på sin broder".
I himlen ser vi ut och gör exakt allt det vi har inom oss. Här på jorden kan ju jag först avsky dig och på ett planönska livet ur dig, men på ett annat tycka att jag ändå inte ska mörda dig. I himlen funkar det
inte så.
Vredgas jag på dig där finns inga spärrar och inga hinder, utan jag mördar dig faktiskt. Därför är det dödsstraff på att vredgas på sin broder.
Om vi bryter mot sabbatsbudet (i VERKLIGmening) har vi vänt oss ifrån Guds frälsning. Då måste vi dö, för liv finns ingen annanstans än hos Gud.
Ja, att religionen har rätt enligt sig själv förstår jag. Det gäller de flesta religioner och livsåskådningar.
Så du kan gå hur djupt du vill.
Citera
2020-06-05, 15:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag gör stor skillnad på att inkräkta på egendom och inkräkta på någons kropp. Det ska mycket till innan jag mördar någon som mot min vilja går in på min tomt. Skulle någon göra något mot min kropp så skulle jag försvara mig ganska omgående. Att du inte gör skillnad är ganska skrämmande. Hoppas ingen råkar traska in till dig.

Man ska inte tvinga folk att offra sina kroppar. Det är min åsikt.
Då talar du istället om straffskalor, där fostret gjort sig skyldig till ett brott som förtjänar döden medan den utvecklingsstörde kan få komma undan med ett rejält kok stryk kanske?

Själv anser jag att både fostret och den utvecklingsstörde är helt oskyldiga, så försök inte vända på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in