2020-06-05, 15:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, att religionen har rätt enligt sig själv förstår jag. Det gäller de flesta religioner och livsåskådningar.
Så du kan gå hur djupt du vill.
Du har ju enligt egen utsaga dålig koll, så då kanske man inte ska tro så mycket om lagen heller.
Citera
2020-06-05, 15:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Har bara läst den en gång. Jag går mest efter folks påståenden om den. Oftast kristnas. I så fall är det de som läser den konstigt. Jag kan ju inte hjälpa vad folk får ut av Bibeln.
Jag tror inte att du hittar så många kristna som vill ha dödsstraff för att plocka pinnar på sabbaten, så det ligger säkert annat bakom.
Citera
2020-06-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Då talar du istället om straffskalor, där fostret gjort sig skyldig till ett brott som förtjänar döden medan den utvecklingsstörde kan få komma undan med ett rejält kok stryk kanske?

Själv anser jag att både fostret och den utvecklingsstörde är helt oskyldiga, så försök inte vända på det!
Ja, fostret är inte skyldig till något. Det har jag aldrig påstått. På samma sätt som att man inte är skyldig att offra sin kropp. Inte till ett ofött foster, och inte till ett fött barn.
Citera
2020-06-05, 15:48
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du hittar så många kristna som vill ha dödsstraff för att plocka pinnar på sabbaten, så det ligger säkert annat bakom.
Jag har aldrig sagt att folk förespråkar detta. De flesta förstår att det är fel. Men vissa anser att de måste försvara Bibeln, även där den är omoralisk. Jag tycker sådant är intressant, samt lite roande.
Citera
2020-06-05, 15:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, fostret är inte skyldig till något. Det har jag aldrig påstått. På samma sätt som att man inte är skyldig att offra sin kropp. Inte till ett ofött foster, och inte till ett fött barn.
Man har inte rätt att offra någon annans kropp för sin egen bekvämlighet. Rätten till den egna kroppen sträcker sig till att freda sig mot övergrepp.

Jag har inte rätt att undanröja dig för att du är obekväm. Först om du gör våld på mig har jag rätt att freda mig.

Svensk lagstiftning är alltså extrem, för den ger rätt att döda oskyldiga om de anses obekväma och ovälkomna, är det vad du nu plötsligt hävdar?
Citera
2020-06-05, 15:57
Medlem
Citat:
Man har inte rätt att offra någon annans kropp för sin egen bekvämlighet. Rätten till den egna kroppen sträcker sig till att freda sig mot övergrepp.

Jag har inte rätt att undanröja dig för att du är obekväm. Först om du gör våld på mig har jag rätt att freda mig.

Svensk lagstiftning är alltså extrem, för den ger rätt att döda oskyldiga om de anses obekväma och ovälkomna, är det vad du nu plötsligt hävdar?
En graviditet är inte bara något obekvämt. Tusentals, kanske miljontals, har dött av det.
Idag har vi dock bra koll på detta, och det är sällan något händer (i våran del av världen).
Men att kalla det för obekvämt är inte speciellt begåvat. I så fall är det bara obekvämt att offra något från sin egna kropp till ett behövande barn, men det tvingar vi inte heller folk till.
Citera
2020-06-05, 16:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
En graviditet är inte bara något obekvämt. Tusentals, kanske miljontals, har dött av det.
Idag har vi dock bra koll på detta, och det är sällan något händer (i våran del av världen).
Men att kalla det för obekvämt är inte speciellt begåvat. I så fall är det bara obekvämt att offra något från sin egna kropp till ett behövande barn, men det tvingar vi inte heller folk till.
Det spelar ingen roll HUR pass obekvämt det är i min bok, det är du som nu börjar hävda att det inte är mord ifall man dödar oskyldiga för att det gynnar kvinnan själv.

Om jag så blir av med en fot så ger det mig inte rätt att våldföra mig på oskyldiga. Det kan vara en förmildrande omständighet, men det är fortfarande mord om jag dödar en oskyldig, men du håller förstås inte med.

Om du stjäl min ryggmärg begår du våld mot mig, och det spelar ingen roll hur stort behov du har av min ryggmärg.

Jag får tex inte döda dig bara för att du vägrar låta mig bo hemma hos dig, oavsett om det är så kallt ute att jag fryser ihjäl (=obekvämt för mig).
Citera
2020-06-05, 16:09
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll HUR pass obekvämt det är i min bok, det är du som nu börjar hävda att det inte är mord ifall man dödar oskyldiga för att det gynnar kvinnan själv.

Om jag så blir av med en fot så ger det mig inte rätt att våldföra mig på oskyldiga. Det kan vara en förmildrande omständighet, men det är fortfarande mord om jag dödar en oskyldig, men du håller förstås inte med.

Om du stjäl min ryggmärg begår du våld mot mig, och det spelar ingen roll hur stort behov du har av min ryggmärg.

Jag får tex inte döda dig bara för att du vägrar låta mig bo hemma hos dig, oavsett om det är så kallt ute att jag fryser ihjäl (=obekvämt för mig).
Håller med. Man har rätt till sin egna kropp. Det spelar ingen roll hur stort behov någon annan har av den. Där är vi överens.
Citera
2020-06-05, 16:11
Medlem
Citat:

Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Rom 9:20

Gud har bestämt att kvinnan ska föda, och du kan inte avvisa ansvaret. Ett foster klarar sig inte utanför livmodern, och en nyfödd klarar sig inte utan någon som tar hand om det. Det är moderns ansvar, som inte längre har rätt till sin egen kropp.

Hustrun bestämmer inte själv över sin kropp, det gör mannen. Likaså bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun. 1Kor 7:4

Likadant för en mor och hennes ofödda.
Citera
2020-06-05, 16:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Håller med. Man har rätt till sin egna kropp. Det spelar ingen roll hur stort behov någon annan har av den. Där är vi överens.
Du väjer medvetet för poängen. Någon som tillskansar sig din kropp begår våld på dig, dvs begår brott.
Du kan inte både hävda att foster är oskyldiga och att de begår våld.

Begår du inget våld mot mig är du oskyldig, och jag har då under inga omständigheter rätt att döda dig. Att döda en oskyldig är per definition mord.

Per definition hävdar du alltså nu att mord kan vara ok under vissa omständigheter.
Citera
2020-06-05, 16:21
Medlem
Citat:
Du väjer medvetet för poängen. Någon som tillskansar sig din kropp begår våld på dig, dvs begår brott.
Du kan inte både hävda att foster är oskyldiga och att de begår våld.

Begår du inget våld mot mig är du oskyldig, och jag har då under inga omständigheter rätt att döda dig. Att döda en oskyldig är per definition mord.

Per definition hävdar du alltså nu att mord kan vara ok under vissa omständigheter.
Självklart kan de vara oskyldiga och begå våld mot någons kropp.
Citera
2020-06-05, 16:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Självklart kan de vara oskyldiga och begå våld mot någons kropp.
Inte i faktisk mening.

Som jag inledde med, så begår jag inte våld ifall någon försöker kidnappa mig och jag dödar denne. Det var kidnapparen som begick våld på mina rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in