Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Det är typiskt för Johannesevangeliets författare att skriva "judarna" oftare än andra evangelister. Och det är nästan bara i negativa ordalag.
Han skriver om "judar" där de andra skulle säga "fariseer" eller "skriftlärda", och även vid tillfällen där de andra skulle säga "folket" eller "människor". Som om judarna antingen var en illvillig massa utan några goda egenskaper, eller bara ett folk av suspekta barbarer.
Förutom förstås de som följde Jesus, men de som blir omvända kallas nästan aldrig för judar. Jesus själv pratar där om judarna som om de inte var hans folk och som om inte även han var jude.
Det jag kan se är att Johannes använder ordet "judar" och "judarna" konsekvent för dom som följer det tidigare förbundet, i jämförelse med kristna som följer det nya förbundet. Ordet "judar" har ingen negativ laddning för Johannes på det sättet som vi kan ha det idag, det finns negativa, positiva och neutrala ordalag om "judarna" i Johannes evangelium. Johannes skriver det alltså inte på ett antisemitiskt sätt så som du verkar tro, här är några exempel som inte talar om judar på ett negativt sätt:
"
Jesus svarade: »Tro mig, kvinna, den tid kommer då det varken är på det här berget eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. Ni tillber det som ni inte känner till. Vi tillber det vi känner till, eftersom frälsningen kommer från judarna." (Joh 4:21-22 Bibel2000)
"
De tog Jesu kropp och lindade den med linnebindlar tillsammans med kryddorna så som judarna brukar göra vid en gravläggning. " (Joh 19:40 Bibel2000)
"
Judarna som var hemma hos Maria för att trösta henne såg att hon hastigt reste sig och gick ut, och de följde efter i tron att hon gick till graven för att gråta där. " (Joh 11:31 Bibel2000)
"
När Jesus såg hur hon grät och hur judarna som hade följt med henne också grät blev han upprörd och skakad i sitt innersta," (Joh 11:33 Bibel2000)
Tänk på att t.ex. Maria själv var jude vid tidpunkten, och tänk på att översteprästen Kajafas också var jude när detta skrevs:
"
Det var Kajafas som hade förklarat för judarna att det var bäst att en enda man dog för folket." (Joh 18:14 Bibel2000)
Om nu Kajafas själv var jude, t.o.m. en ond person, som Johannes inte kallade för jude, så finns det en orsak för det.
Och Jesus sade inte emot när den samariska kvinnan och Pilatus kallade honom för jude:
"
Samariskan sade: »Hur kan du, som är jude, be mig om vatten? " (Joh 4:9 Bibel2000)
"
Pilatus sade: »Jag är väl ingen jude. Dina landsmän och översteprästerna har överlämnat dig åt mig. Vad har du gjort?«" (Joh 18:35 Bibel2000)
Johannes skrev "nästan bara i negativa ordalag" om judarna, detta eftersom dom nästan alltid gjorde onda saker. Men det handlar alltså inte om antisemitism, utan om att skilja mellan dom som följer det tidigare förbundet och dom som följer det nya förbundet.
Om du ersätter ordet "jude" med "israelit", så kanske du inte dömer Johannesevangeliet med dagens polariserade ögon?