2020-06-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Fordi lingvisten er nettopp lingvist, og ikke kriminaletterforsker.

Hun har analysert teksten slik den fremstår. I hvilken grad feilene ikke er reelle, er det andre som bedømmer bedre

å danne et faglig inntrykk av hvorvidt feilene er reelle eller der for å skape et falsk inntrykk er jo faen meg alfa omega når det kommer til analysene de gjør. Herrejesus så mye pisspreik
Citera
2020-06-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Fordi lingvisten er nettopp lingvist, og ikke kriminaletterforsker.

Hun har analysert teksten slik den fremstår. I hvilken grad feilene ikke er reelle, er det andre som bedømmer bedre
Citat:
Ursprungligen postat av genanse
Man kan ikke komme fram til den konklusjonen (at skribenten er utenlandsk) hvis man ikke antar at feilene er genuine.
Hvorfor kan dere ikke lese hva lingvisten sier, og om bakgrunnen hennes??? Utrolig at man må lese meninger side opp og side ned her inne av folk som ikke kan lese en gang.

"Aneta Pavlenco er en av verdens fremste eksperter innen forensisk lingvistikk, også kjent som kriminallingvistikk, og jobber blant annet som professor ved Universitetet i Oslo.

"Like viktig er det ifølge lingvisten at man ikke kan kontrollere sitt eget språk hundre prosent, selv om man prøver. Dette gjør at selv om man forsøker å gjøre feil for å for eksempel forvirre politiet, så vil forfatterens faktiske språk være synlig på en eller flere måter."
https://www.dagbladet.no/nyheter/trusselbrevet-sprakdetaljen-politiet-avslorte/72523277
Citera
2020-06-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Sitat:

En feks engelsk tekst kjørt flere ganger i Google translate og så «krydret» med litt skrivefeil burde gjøre jobben til disse ekspertene ganske umulig. Å si at en skandinav ikke kan ha skrevet dette er bare tull.

Jeg har ikke forstand på lingvistisk, men jeg er enig. Hvis jeg skulle skrive et sådan trusselbrev ville jeg have startet med at skrive det på et andet sprog selv, og så have oversat det til norsk efterfølgende, krydret med fejl. Så ville grundstammen ikke være skandinavisk.
Citera
2020-06-05, 13:46
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Det må jo ha vært lingvistikkens svar på Anders Tegnell som har gjort denne analysen. Teksten er jo åpenbart manipulert, ikke rart det går tregt for politiet i denne saken hvis slike idiotanalyser blir tatt på alvor.

Du misforstår. Ja, teksten er manipulert. Men poenget er lingvistisk opphav skinner igjennom også i manipulerte tekster. Forfatteren kan nok norsk til å skrive sånn nogenlunde forståelig, men setningsoppbygning, ordvalg osv. peker mot at det ikke er en med nordisk opphav.
Senast redigerad av Monsen 2020-06-05 kl. 13:49.
Citera
2020-06-05, 13:47
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Jeg har ikke forstand på lingvistisk, men jeg er enig. Hvis jeg skulle skrive et sådan trusselbrev ville jeg have startet med at skrive det på et andet sprog selv, og så have oversat det til norsk efterfølgende, krydret med fejl. Så ville grundstammen ikke være skandinavisk.

Nej, verre er det faktisk ikke.
Citera
2020-06-05, 13:48
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Du misforstår. Ja, teksten er manipulert. Men poenget er lingvistisk opphav skinner igjennom også i manipulerte tekster.

Ikke hvis originalteksten er skrevet på et annet språk, feks engelsk.
Citera
2020-06-05, 13:50
Medlem
Citat:
Sitat:

Dagbladet:
- Hvor stor er sjansen for at forfatteren rett og slett har brukt Google translate eller en annen teknisk løsning for å oversette teksten til norsk?

Pavlenco:
- Det kan absolutt være mulig, men for eksempel Google translate er ikke alltid noen god løsning når det kommer til betydning av ord eller grammatikk. Hvis du ønsker å forvirre politiet, så ønsker du blant annet feilstaving av ord, men dette er en av Google translates beste funksjoner - den staver ord riktig. Så man ender opp med et resultat som man vil kunne avsløre at stammer fra et oversettingsprogram. Sitat slutt

En feks engelsk tekst kjørt flere ganger i Google translate og så «krydret» med litt skrivefeil burde gjøre jobben til disse ekspertene ganske umulig. Å si at en skandinav ikke kan ha skrevet dette er bare tull.
Godt poeng, og jeg regner selvsagt med at de har tatt høyde for dette også siden google translate har eksistert en stund.
Citera
2020-06-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Hvorfor kan dere ikke lese hva lingvisten sier, og om bakgrunnen hennes??? Utrolig at man må lese meninger side opp og side ned her inne av folk som ikke kan lese en gang.

Tror ikke du er helt med på konteksten her. Det vi snakker om er konklusjonen fra rettslingvistene som Dagbladet refererer til (at skribenten ikke har skandinavisk morsmål), og hva som ligger til grunn for den. Pavlenco uttaler seg bare på generelt grunnlag her. Syns uansett det virker sannsynlig at Dagbladet ikke har fått hele historien om hva disse lingvistene har kommet fram til.
Citera
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ikke hvis originalteksten er skrevet på et annet språk, feks engelsk.

La til noe i posten etter at du svarte. Se posten over.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Du glemte å nevne åpenlyse troll, som Sosialisten, og brukeren VG, blant et par andre...

Ja, har noen troll her, som ikke har noen egentlig mening om saken, om TH står bak eller ikke, de er bare ute etter å trolle. Heldigvis ser det ut til at VG er borte nå.
Citera
2020-06-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hvorfor er det rart? Jeg mistenker at også du har kjennskap til dette økenavnet, og da skjønner du nok hvorfor det ikke bør settes på trykk.

Det er vel langt enklere å mistenke at du gir uttrykk for å vite mer enn du gjør, og ved å navngi noe som på et senere tid lett kan bli offentliggjort så risikerer du selvsagt å bomme. På samme måte som at det er særdeles lett å være etterpåklok og hevde at man visste at Tom var i skrøpelig form og at det kunne bli aktuelt å stoppe avhøret.
Citera
2020-06-05, 14:00
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Det er vel langt enklere å mistenke at du gir uttrykk for å vite mer enn du gjør, og ved å navngi noe som på et senere tid lett kan bli offentliggjort så risikerer du selvsagt å bomme. På samme måte som at det er særdeles lett å være etterpåklok og hevde at man visste at Tom var i skrøpelig form og at det kunne bli aktuelt å stoppe avhøret.

Føler du deg truet av at jeg har delt mye informasjon på forumet som har vist seg korrekt? Vil du helst at jeg slutter å dele denne typen informasjon fordi det blir avslørende?

Poenget er at disse "XXXXX" ikke står for "Lisbeth", men et negativt ladet kallenavn. Det er heller ikke et navn som tyder på at AE skulle være en hustyrann, tvert imot. Det er et nedverdigende ord, som hun ikke fortjente.

Jeg har diskutert navnet med enkelte på PM som kan bekrefte, ikke at jeg er opptatt av å ha rett i dette. Det beste ville vært om jeg tok feil, tro meg.
Senast redigerad av Minnimus 2020-06-05 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in