2020-06-05, 12:34
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag känner till rätt många personer som rest precis som vanligt...
Antagligen så har man insett att folk reser ändå, så att lätta på förbudet spelar mindre roll.

Det har aldrig varit något förbud, bara rekommendationer - alltså till intet förpliktigande. Därför har många fortsatt att resa som de vill, på samma sätt som folk struntat i andra rekommendationer om att hålla avstånd etc. Även på denna punkt skiljer sig Sverige enormt mycket mot andra länder där man satt hela städer och regioner i karantän och sett till att ingen rör sig däremellan.
Citera
2020-06-05, 12:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Ingen har sagt att det är enkelt. Tvärtom, det kräver hårt och målmedvetet arbete. Men det är ett arbete som måste göras, och som många länder har gjort, tack vare handlingskraftiga regeringar och myndigheter å ena sidan och ett folk som förstått betydelsen av det å andra sidan, även när det inneburit tillfälliga inskränkningar av den personliga friheten.

Björn Olsen är mycket kunnig och har haft rätt i det mesta, och hade hans linje fått råda hade situationen sett helt annorlunda ut i Sverige och vi hade sluppit skämmas inför hela världen (och inte minst våra nordiska grannar). Det gör honom inte till en gud som inte kan ha fel, men han ger åtminstone ett mycket kunnigare och pålitligare intryck än dem som nu har makten över svenskarnas väl och ve.

Delar din analys till 100% både i första och i andra stycket.
Citera
2020-06-05, 12:36
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Klart alla vill ha sitt privatliv kartlagt av staten för den goda sakens skull. Björn Olsen är Gud, och om han fick som han ville skulle vi leva i en diktatur för att kväsa smittan. I en diktatur tillåts minsann inga demonstrationer, så det så!

Fråga gärna dina norska, danska och finska vänner om de upplever att de lever i en diktatur.
Citera
2020-06-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Jo, men det har ju ändå varit högst tillåtet att göra det!

Till och med tunnelbana och pendeltåg, som under de senaste 1-2 veckorna varit närmast fullsatta i Stockholm...

Folk har väl tröttnat på den extrema skrämselpropagandan?

Det vet jag inte, men nu är det ju tillåtet i alla fall.
Citera
2020-06-05, 12:39
Avstängd
Citat:
Jaså? Jag trodde kloret dödade viruset. Dessutom börjar man med att duscha och tvätta av sig, så det borde inte vara så illa.

Jag vet inte hur det funkar kemiskt, bara att i andra länder dröjer de med att öppna upp publika badhus. Dessutom är det väl inte längre så mycket klor i vattnet.
Citera
2020-06-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Fråga gärna dina norska, danska och finska vänner om de upplever att de lever i en diktatur.

Jag bor som svensk i Finland och är riktigt nöjd med hur Covid hanteras här.
Citera
2020-06-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Jag vet inte hur det funkar kemiskt, bara att i andra länder dröjer de med att öppna upp publika badhus. Dessutom är det väl inte längre så mycket klor i vattnet.

Simhallarna har öppnat i Finland.
Citera
2020-06-05, 12:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Vissa andra länder har inte samma krav som i Sverige där man förväntas tvätta sig grundligt med tvål naken innan man tar på sig badkläderna och hoppar i vattnet. I vissa länder är det helt tabu att visa sig naken inför främlingar även om de är av samma kön. De har skyltar uppe om att man inte får ta av sig badkläderna i duschen medan det i Sverige krävs att man gör det. Så det blir lite svårt att jämföra.
Citera
2020-06-05, 12:46
Medlem
Citat:
Luften borde dock bli fuktigare om det blåser från havet än om det blåser från inlandet. Om det nu är luftfuktigheten som betyder något.

Nån skrev att dina inlägg mest verkar vara för att tjafsa och jag börjar bli benägen att hålla med..

Ok kanske en liten vind gör hela skillnaden.. Men ta UK istället, de ligger mitt ute i Atlanten och har en sjuhelsikes luftfuktighet kan jag garantera. Sådana faktorer spelar inte någon särskilt stor roll, i sådana här lägen när ingen har immunitet inför ett helt nytt virus. Då är det mest att ta till rätt åtgärder som gäller. Tidig lockdown.

Men jag kan förstå er förnekare att ni griper det allra minsta halmstrå för att hitta andra faktorer som skall påvisa varför andra länder kan ha lyckats osv. Som inte har att göra med att de skött sig.

Det börjar bli rätt pinsamt dock. 😳😳😳
Citera
2020-06-05, 12:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag känner till rätt många personer som rest precis som vanligt...
Antagligen så har man insett att folk reser ändå, så att lätta på förbudet spelar mindre roll.

Så är det ju. Har det ens i juridisk mening varit tal om ett "förbud"? Ska det vara ett förbud måste det ju finnas en lag. Det måste även finnas ett straffrättsligt ansvar. Jag vet många personer som "flytt" till sina sommarhus och fritidshus under pandemin. Därifrån har det jobbats hemifrån och de allra flesta blir nog kvar där över sommaren. Ser egentligen inget fel till det. Sannolikheten att de skulle smitta någon där är nog inte större än att de skulle bli smittade i Stockholm, och sprida smittan vidare här. Däremot är det väl mer tveksamt att göra denna flytt i stor skala idag. Att jättemånga turister idag flyr Stockholm för att bege sig till Österlen, Öland, Gotland osv är kanske mindre bra. Samtidigt har vi kunnat se ett jättetryck rent ekonomiskt från de regionerna att man ska "lätta" på rekommendationerna.

Får mig nästan att tänka på en sekvens från den gamla filmen Hajen, där borgmästaren blir helt vansinnig då polismästaren stänger av stranden under högsäsong. Att folk dör tycks väga lätt när det kommer till att tjäna pengar. Ingenting tycks förändras. Det är alltid girigheten som styr.

https://www.youtube.com/watch?v=fGoekw7e-3U
Citera
2020-06-05, 12:47
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Jaså? Jag trodde kloret dödade viruset. Dessutom börjar man med att duscha och tvätta av sig, så det borde inte vara så illa.

Ett visst klientel duschar ju med badbyxorna på så räkna inte med tvagningsproceduren allt för mycket.
Citera
2020-06-05, 12:48
Medlem
Citat:
Klart alla vill ha sitt privatliv kartlagt av staten för den goda sakens skull. Björn Olsen är Gud, och om han fick som han ville skulle vi leva i en diktatur för att kväsa smittan. I en diktatur tillåts minsann inga demonstrationer, så det så! Jag tycker alla dessa naiva Olsen-kramare är ett skrämmande inslag i samhället.
Björn kanske inte är helt onyanserad men han bör väl fortfarande få uttala sig?
Det skrämmande, förutom alla som tror på Tegnell när han säger att jorden är platt, är alla dessa demokratiförespråkare som vill tysta folk så fort åsikten är obekväm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in