Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Om det var en ensam galning är det mycket sannolikt att han var Grandmannen, det håller jag med om. Det konstiga är att den ensamma galningen väntar med att skjuta i närmare tio minuter och sedan agerar vid den under omständigheterna kanske bästa platsen.
Gärningsmannen väntade troligtvis med att skjuta eftersom han sedan tidigare visste att korsningen Tunnelgatan/Sveavägen var bästa platsen, då inga bilar kunde förfölja honom när han tog sig upp mot Brunkebergsåsen.
Han hade alltså mycket god lokalkännedom från innan. Om han inte bodde i närheten av mordplatsen så bodde han åtminstone i Stockholmsområdet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Man kan sälla bort en drös ensamma galningar redan utifrån det. Du tror ju på CA som GM och det skulle jag också ha gjort om jag trodde på ensamagerande GM, han verkar vara en ovanlig sort, en ensam halvgalning.
Det är just därför jag undviker epitetet "ensam galning" eftersom en mördare av CA:s typ inte är galen, tvärtom är han en intelligent, manipulativ och opportunistisk person som klarar av att planera ett mordscenario utifrån de premisser han ställs inför.
Han är inte på något sätt ett proffs, men han kan tänka rationellt kring själva mordet.
Han är väl medveten om det han gör, men saknar empati för den som drabbas.
En person som verkar stämma överens med CAs personlighet är den amerikanske seriemördaren Richard "Iceman" Kuklinski, vilken verkar helt oberörd av sina mord och de han torterat och dödat, samtidigt som han inte har några problem att föra en rationell och intelligent disskussion med intervjuaren:
https://www.youtube.com/watch?v=ExM71Linr7s
Studerar man CA:s brokiga historia, att han efter mordet levt ensam med modern utan faderns närvaro, att han inte haft ett jobb utan valt att spekulera hela sin förmögenhet på belånade aktier, att han saknade partner och vänner, att hans enda hobby var vapen, att han misshandlade sin grannes hund och mordhotade denne, och det självgoda sätt på vilken han besvarar journalisten i Aftonbladets intervju 1999, så framtyder en socialt störd person med temperamentsproblem och utan personlig kompass.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Du tror ju på CA som GM
Han verkar mest sannolik, men jag har inte låst mig.
Men det alternativ som kommer på andra plats är isf. en okänd person som inte tidigare diskuterats,