2020-06-05, 01:47
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sydafrika känns orimligt för de skulle haft så otroligt mycket att förlora på att mörda en västeuropeisk statsminister. Regimen hade varit helt körd om det kommit ut något sådant 1986.

Det är skillnad på att döda sydafrikanska aktivister i London och på att döda en utländsk statsminister i dennes hemland. En ren krigshandling

För övrigt tar det tio minuter att gå närmaste vägen runt mellan mpl och Skandia. Krävs ingen elitatlet.
Om det var Sydafrika som låg bakom så skulle jag nog snarare vilja kalla det för självförsvar.
Citera
2020-06-05, 01:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Filter och Expressen har kört på Engström, ja, men det har inte kommit uppgifter om att det inifrån utredningen påstås att detta är lösningen. Det har det gjorts om Sydafrika. Stig Engström är hopplös som Palmemördare ur så många aspekter att det vore extremt förvånande om han läggs fram som lösning rent sakligt och lägg då till det att inga indikationer nått ut om att han är lösningen.

Ja, givetvis är det mordplatsen och teknisk bevisning som gäller och ingenting annat. Men min uppfattning är som jag flera gånger klargjort är att det vore otroligt om man klarat upp ett 34 år gammalt spaningsmord genom att utgående från ny analys av vittnen, mordplats och teknisk bevisning hitta mördaren. Jag tror man fått ny information om mördaren från någon som var inblandad som kunnat verifieras.

Men jag var kanske för snäll mot Borgnäs när jag menade att han inte ägnade sig åt önsketänkande med Sydafrika. Så länge Sydafrika kan kopplas till Säpo gillar han nog teorin. Han har ju bland annat placerat Anthony White inne på Säpo efter mordet. Så det talar väl emot hans förmenta inside information då.
Jaså? Är du verkligen säker på det? Kan det inte vara så att PU arbetat med saker som någon snappat upp och sett eller tyckt sig se någon koppling till SA. Jag tror inte att PU läcker i det här skedet.
Citera
2020-06-05, 01:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det har skrivits åtskilligt om denna Uppsalagrupp. De Wet Potgieter lanserar den i”`Total Onslaught” Men aldrig någonsin har dess medlemmar kunnat identifieras. Heine Hûman var den person som pekades ut som medlem av Uppsala Group. Med tanke på att HH 860412 tog kontakt med PU och berättade om de påstötningar som Sydafrikanska hemliga tjänster gjort mot honom blir HH en osannolik medbrottsling i MOP.

Den allerstädes närvarande Olle Alsén påstår 1990 att det berömda telefonsamtalet till Brommaparet i själva verket skulle gå till HH i Björklinge. Ola Tunander utnämner också han HH till Sydafrikansk agent men han påstår att telefonsamtalet går till SK Irans kantin i Björklinge, verkar tänka sig att HH är där för en kvällsmacka.

Mycket med det som kommit fram om Sydafrika-spåren är märkligt. Priset tar ändå att yrkesmördaren som påstås skjutit Olof Palme ska lämna in en reseräkning. I det mest spektakulära mordet i landets historia vill säkerhetstjänsten lämna kvar en ”smoking Gun” i form av en reseräkning. Det är en så nipprig intrig att inte en camilla Läckberg skulle komma på den.

När TRC på 90-talet utredde apartheidregimens alla brott och vidrigheter garanterades dess ärlighet och moraliska av resar som Desmond Tutu och Nelson Mandela. Detta gör att dåvarande utredning gick till på ett rättssäkert sätt. Dessa moraliska föredömen är inte längre med i ledande ställning och frågan är om Cyril Ramaphosa har kraft och vilja att se till att en utredning 2020 blir rättssäker. Situationen i det vackra Sydafrika är betydligt mer ostadig idag . Inte minst med den ondsinte Julius Malema som i sin rättvisas namn bara väntar på att sätta landet i brand.

ni som följt tråden länge vet tror jag inte på Sydafrika som MOP anstiftare . Risken vid avslöjande skulle helt enkelt vara för stor. Om det skulle komma fram att OP mördats av Pretoria hade det svenska stödet till ANC ökat , inte minskat och landet skulle blivit ännu mer paria i världen än det redan var. Om jag skulle ha fel och Sydafrika genomfört dådet så är en lågoddsare att Åke J Ek finns med på minst ett hörn , kanske flera. Då han enligt uppgift till och från övervakat OP sedan 1976 hade han även kunnat genomföra dådet i någon annan regi. Kontakterna hade han bl a genom sitt medlemskap i WACL.

En av de första som får tips om Sydafrika är journalisten KG Bäck. Han hade länge jobbat i London och där skapat sig goda källor inom drottningens hemliga tjänster. veckorna efter MOP pekar dessa mot Sydafrika som är en perfekt svartepetter. Att dom inte gillar OP är solklart och 1986 har deras vänkrets krympt betänkligt, även tidigare vänligt inställda västpolitiker hade insett att klockan börja klämta för PV Botha och hans gäng. Frågan uppstår dock osökt varför SIS vill rikta sökarljuset mot Sydafrika . Kan vara ett sätt att vända bort blicken från det faktum att hösten 1985 lämnade MI6 uppgifter till svenska myndigheter om OPs Sovjetiska kontakter.

HH dog 2006
https://www.legacy.com/obituaries/floridatoday/obituary.aspx?n=heine-human&pid=18805254

Ur GrK
Efter det att Heine H återvänt till Sverige fick han besök av en man, Gericke, chef för den sydafrikanska legationen i Stockholm. Även denne försökte förmå Heine H att samarbeta. Gericke skulle också vid flera tillfällen ha försökt förmå Heine H att ta emot nattgäster i sin bostad. ”

Gericke på nytagen bild
https://www.geni.com/photo/view/6000000068994293850?album_type=photos_of_me&end=&p hoto_id=6000000087425066936&project_id=&start=&tag ged_profiles=

Åke J Ek är med i det här programmet och vägrar svara på frågor från Borgnäs.

https://m.youtube.com/watch?v=NRy3LmITxeU

Skulle man inte kunna tänka sig att sådana som Craig Williamson et consortes skapat sig en ställning av autonomi gentemot sin uppdragsgivare att de 1986 inte informerade dessa i förväg utan helt enkelt på eget initiativ beslutade att mörda Palme när tillfälle uppkom?

En sådan som Åke J Ek kan ha utgjort den svenska delen och via övervakning av Palmes bostad och skuggning till bion förstod man att han saknade livvakter. Craig Williamson befann sig eventuellt i Stockholm och tog beslutet på egen hand.

Pretoria tog aldrig något övervägt beslut på någon nivå om att mörda Palme och behövde alltså inte överväga om det var värt risken. Om de senare kunde tagit reda på sanningen föredrog de plausible deniability genom att inte informera sig.

Craig Williamson hade onekligen som undercover spion 1977-1980 i studentotganisationen som slussade pengar till ANC möjlighet att få ett negativt perspektiv på Sverige, socialdemokratin och Palme.
Citera
2020-06-05, 01:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Oavsett så måste en ensam gärningsman ha befunnit sig vid biografen, han kan ju inte ha ställt sig vid Dekorima på måfå och sedan fått jackpot.

Det mest troliga scenariot var att makarna Palme skulle ta samma väg hem efter biografen, det vill säga t-banan via Rådmansgatan, så ifall han skulle ha chansat så hade det mest logiska varit att ställa sig norr om biografen.

Nej, som sagt oavsett så måste mördaren ha varit vid biografen om han var ensam, och oavsett om det är som du säger, att han sket i om paret hade livvakter, så skulle han kunnat se att så ej var fallet.

Men ensam gm var alltså vid biografen, det vidhåller jag.
Om det var en ensam galning är det mycket sannolikt att han var Grandmannen, det håller jag med om. Det konstiga är att den ensamma galningen väntar med att skjuta i närmare tio minuter och sedan agerar vid den under omständigheterna kanske bästa platsen. Man kan sålla bort en drös ensamma galningar redan utifrån det. Du tror ju på CA som GM och det skulle jag också ha gjort om jag trodde på ensamagerande GM, han verkar vara en ovanlig sort, en ensam halvgalning.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-05 kl. 02:04.
Citera
2020-06-05, 01:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jaså? Är du verkligen säker på det? Kan det inte vara så att PU arbetat med saker som någon snappat upp och sett eller tyckt sig se någon koppling till SA. Jag tror inte att PU läcker i det här skedet.

Ja, jag tror inte Borgnäs ljuger på det sättet. Det är inte hans journalistiska gärning att plocka fram fakta och belysa brister som man främst kan ifrågasätta utan att han gillar spekulativa slutsatser. Han har fått sådan information av en källa han betraktar som tillförlitlig. Det finns knappast anledning för någon att desinformera honom i det här skedet heller.

Har Gunnar Wall också samma uppgifter som han betraktar som trovärdiga och inte stöder sig enbart på Borgnäs ökar sannolikheten för att det stämmer.
Citera
2020-06-05, 02:01
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, jag tror inte Borgnäs ljuger på det sättet. Det är inte hans journalistiska gärning att plocka fram fakta och belysa brister som man främst kan ifrågasätta utan att han gillar spekulativa slutsatser. Han har fått sådan information av en källa han betraktar som tillförlitlig. Det finns knappast anledning för någon att desinformera honom i det här skedet heller.

Har Gunnar Wall också samma uppgifter som han betraktar som trovärdiga och inte stöder sig enbart på Borgnäs ökar sannolikheten för att det stämmer.
Det jag undrade var hur du kan vara så säker på att det rör sig om en läcka från PU. Det rimligaste är väl att någon fått vetskap om att PU t ex förhört någon som kan ha koppling till SA eller liknande och utifrån det dragit egna slutsatser?
Citera
2020-06-05, 02:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det jag undrade var hur du kan vara så säker på att det rör sig om en läcka från PU. Det rimligaste är väl att någon fått vetskap om att PU t ex förhört någon som kan ha koppling till SA eller liknande och utifrån det dragit egna slutsatser?

Lars Borgnäs uppger att hans källa är en person med insyn i utredningen. Jag anser att Borgnäs är tillförlitlig som journalist i att ge den uppgiften. Det finns nog ingen möjlig avdrift.

https://www.expressen.se/nyheter/sydafrika-ar-det-hetaste-sparet-i-palmeutredningen/

Sedan har sådana som Hans Melander och Stig Edqvist varit klart intresserade av Sydafrikaspåret och velat följa upp det ännu mer. Det talar också för att detta kan ha gett resultat. Visst kan de arbeta brett, men de har ändå haft begränsade resurser, vilket de ondgjort sig över.
Citera
2020-06-05, 02:12
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Om det var en ensam galning är det mycket sannolikt att han var Grandmannen, det håller jag med om. Det konstiga är att den ensamma galningen väntar med att skjuta i närmare tio minuter och sedan agerar vid den under omständigheterna kanske bästa platsen.

Gärningsmannen väntade troligtvis med att skjuta eftersom han sedan tidigare visste att korsningen Tunnelgatan/Sveavägen var bästa platsen, då inga bilar kunde förfölja honom när han tog sig upp mot Brunkebergsåsen.
Han hade alltså mycket god lokalkännedom från innan. Om han inte bodde i närheten av mordplatsen så bodde han åtminstone i Stockholmsområdet.

Citat:
Man kan sälla bort en drös ensamma galningar redan utifrån det. Du tror ju på CA som GM och det skulle jag också ha gjort om jag trodde på ensamagerande GM, han verkar vara en ovanlig sort, en ensam halvgalning.

Det är just därför jag undviker epitetet "ensam galning" eftersom en mördare av CA:s typ inte är galen, tvärtom är han en intelligent, manipulativ och opportunistisk person som klarar av att planera ett mordscenario utifrån de premisser han ställs inför.
Han är inte på något sätt ett proffs, men han kan tänka rationellt kring själva mordet.
Han är väl medveten om det han gör, men saknar empati för den som drabbas.

En person som verkar stämma överens med CAs personlighet är den amerikanske seriemördaren Richard "Iceman" Kuklinski, vilken verkar helt oberörd av sina mord och de han torterat och dödat, samtidigt som han inte har några problem att föra en rationell och intelligent disskussion med intervjuaren:
https://www.youtube.com/watch?v=ExM71Linr7s

Studerar man CA:s brokiga historia, att han efter mordet levt ensam med modern utan faderns närvaro, att han inte haft ett jobb utan valt att spekulera hela sin förmögenhet på belånade aktier, att han saknade partner och vänner, att hans enda hobby var vapen, att han misshandlade sin grannes hund och mordhotade denne, och det självgoda sätt på vilken han besvarar journalisten i Aftonbladets intervju 1999, så framtyder en socialt störd person med temperamentsproblem och utan personlig kompass.

Citat:
Du tror ju på CA som GM
Han verkar mest sannolik, men jag har inte låst mig.
Men det alternativ som kommer på andra plats är isf. en okänd person som inte tidigare diskuterats,
Senast redigerad av kato85 2020-06-05 kl. 02:21.
Citera
2020-06-05, 02:22
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Det rimligaste är väl att någon fått vetskap om att PU t ex förhört någon som kan ha koppling till SA eller liknande och utifrån det dragit egna slutsatser?

Det är vad jag misstänker också. En fjäder har förvandlats till en höna.

PU utreder naturligtvis flera spår så långt de bedömer möjligt. Det hjälper till att stärka trovärdigheten i presentationen av den sannolikt skyldige.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-05 kl. 02:27.
Citera
2020-06-05, 02:23
Medlem
p.norths avatar
Christer Pettersson var ju en dråpare.
Vad har CA för meriter?
Förutom att misshandlat en hund och hotat ägaren.
Citat:
Gärningsmannen väntade troligtvis med att skjuta eftersom han sedan tidigare visste att korsningen Tunnelgatan/Sveavägen var bästa platsen, då inga bilar kunde förfölja honom när han tog sig upp mot Brunkebergsåsen.
Han hade alltså mycket god lokalkännedom från innan. Om han inte bodde i närheten av mordplatsen så bodde han åtminstone i Stockholmsområdet.

Det är just därför jag undviker epitetet "ensam galning" eftersom en mördare av CA:s typ inte är galen, tvärtom är han en intelligent, manipulativ och opportunistisk person som klarar av att planera ett mordscenario utifrån de premisser han ställs inför.
Han är inte på något sätt ett proffs, men han kan tänka rationellt kring själva mordet.

En person som verkar stämma överens med CAs personlighet är den amerikanske seriemördaren Richard "Iceman" Kuklinski, vilken verkar helt oberörd av sina mord och de han torterat och dödat, samtidigt som han inte har några problem att föra en rationell och intelligent disskussion med intervjuaren:

Studerar man CA:s brokiga historia, att han efter mordet levt ensam med modern utan faderns närvaro, att han inte haft ett jobb utan valt att spekulera hela sin förmögenhet på belånade aktier, att han saknade partner och vänner, att hans enda hobby var vapen, att han misshandlade sin grannes hund och mordhotade denne, och det självgoda sätt på vilken han besvarar journalisten i Aftonbladets intervju 1999, så framtyder en socialt störd person med temperamentsproblem och utan personlig kompass.
Citera
2020-06-05, 02:27
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

Han verkar mest sannolik, men jag har inte låst mig.
Men det alternativ som kommer på andra plats är isf. en okänd person som inte tidigare diskuterats,

CA var också jägare. Så han visste nog hur man väntade in rätt ögonblick för att skjuta. Jakt kan nog läggas till listan av hans hobbys också, men jag förstår hur du tänker att jakt och vapen är samma hobby. CA tävlingssköt också i skytteförening. Två olika former av vapenhobby kanske.
Citera
2020-06-05, 02:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Det är vad jag misstänker också. En fjäder har förvandlats till en höna.

PU utreder naturligtvis flera spår så långt de bedömer möjligt. Det hjälper till att stärka trovärdigheten i presentationen av den sannolikt skyldige.
Eller så finns det möjliga kopplingar mellan huvudspåret och det andra som utreds. För att kapa av alla oskyldiga grenar från den skyldiga stammen måste man utreda grenarna, t ex SE och SA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in