2020-06-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad är detta?? Hagen vill inte låta sig förhöras av polisen.
Är det en sorts lek som man kan välja att delta i eller inte i Norge?

Och dessutom säger hans advokat att han inte ska göra det.

Om han döms. Får han säga att han inte vill in i fängelse också. Mår inte bra där.

Har dere ikke hørt om rettssikkerhet i Sverige ?
Citera
2020-06-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Betyr det at Holden ikke vil få utlevert informasjon om bevisene hvis han ber om det.

Lurer jeg på. Ikke sikkert du vet det da. Om politiet kan nekte å utlevere informasjon om disse bevisene.

Med status som mistenkt og siktet har man i utgangspunktet rett til dokumentinnsyn, men siden man fortsatt er i etterforskningsstadiet og det er snakk om nye bevis og man venter på flere svar, vil retten til innsyn være begrenset.

Det kan med andre ord ikke gis innsyn om det vil være til skade for etterforskningen, noe det i tilfelle kan være snakk om i dette tilfellet.
Citera
2020-06-05, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det har jeg hørt fra det jeg mener er en troverdig kilde. Det har blitt sagt at han flyttet til Lørenskog nettopp for å være nærme sin mor. Jeg klarer ikke se for meg at han kan ha vært med, men politiet ser på en mann i nær relasjon, som har vært i flere avhør. Det er ikke mange som passer den beskrivelsen.
Og dette brevet fra datteren, der broren knapt nevnes...det er noe skurr der.
Her er en artikkel som peker på mann i nær relasjon:

https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-i-tom-hagens-naere-krets-etterforskes-som-mulig-medvirker/3423961120.html

Nær relasjon kan være VE som tett opptil hendelsen ble satt inn i styre og stell. I samme periode som AEH ble fjernet i fra alle posisjoner.
Citera
2020-06-05, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Med status som mistenkt og siktet har man i utgangspunktet rett til dokumentinnsyn, men siden man fortsatt er i etterforskningsstadiet og det er snakk om nye bevis og man venter på flere svar, vil retten til innsyn være begrenset.

Det kan med andre ord ikke gis innsyn om det vil være til skade for etterforskningen, noe det i tilfelle kan være snakk om i dette tilfellet.

Takk og lov for det.

Det må jo være en påkjenning for resten av familien også. Politiet har funnet nye beviser, og ingen av de har rett til å vite hva disse bevisene består av rent konkret.

TH kunne ha fått vite noen detaljer, eller kanskje alle detaljer, om han ville møte i avhør.

Men det har han altså takket nei til.

Han har muligens en anelse om hva politiet har funnet i Sloraveien. Og er redd for å bli satt i varetekt igjen.
Citera
2020-06-05, 01:19
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Har dere ikke hørt om rettssikkerhet i Sverige ?

Nå ble jo ikke gjennomlesningen av avhøret, og fremtidlige avhør, avlyst på grunnlag av at den siktede benyttet seg av retten til å nekte å la seg avhøre.

Eller jo, på et vis ble den jo egentlig det, uten at det var akkurat de ordene de brukte.

Og de kommer til å fortsette å nekte å stille til avhør, med en hel del oppfinnsomme unnskyldninger, uten at de direkte sier at de vil benytte seg av den siktedes rett til å ikke forklare seg i avhør.
Citera
2020-06-05, 01:26
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det bildet på FB som du refererte til tidligere, ledet meg til å se på andre bilder av samme kunstner. Hvis du har rett i hypotesen din, så tror jeg GM har identifisert seg med den ene iaktageren i bildet "kramp*s". Du vet sikkert hvilket jeg mener?

Iaktageren er en såret liten djevel,men hvem er reinsdyret?
Citera
2020-06-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Jeg har nå en liten script for a få ut alle transaksjonadresser på bestemte datoer og så kan jeg sammenligne hvilke adresser ble brukt 1 gang på de bestemte datoer, f.e.. Usansynlig at det er flere, men vi får se.

37RdeuCBtvcH5XP8RrRUzM7vStxdpp**** (har fjernet de siste fire tegn, for sikkerhets skyld)

Skal grave nok litt mere i dette, gir ovenstående btc mottaker adresse > 50% sjanse. Hvis der er noen fra VG som lurker i bakgrunnen kan de sende meg en PM.
Citera
2020-06-05, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Nær relasjon kan være VE som tett opptil hendelsen ble satt inn i styre og stell. I samme periode som AEH ble fjernet i fra alle posisjoner.

Kan det være GHH? Han har vært skjermet fra mediene, men stakk seg fram tidlig. Hans fortelling i en av podcastene er litt snodig. Han sier noe sånt som: " TH møtte meg i stua, var det vel (?) "Og AEH var flere ganger og spurte om vi skulle ha noe mer, om vi hadde alt vi trengte". Var hun nervøs? Hvorfor skulle hun hele tiden være på "service-siden"? Ble det kjeft å få om hun ikke stilte opp? Hun hadde tydelig rollen som servitør, og var ikke deltagende i besøket. Det var ikke et besøk til ekteparet, det var en forretningsmessig visitt til TH. Var hun engstelig for hva mannfolka planla i rommet ved siden av? GHH stod frem som en venn på besøk til et vennepar, men lytter man til podcasten, så er ikke AEH inkludert i det besøket. Hun var en som kom inn i rommet og spurte om de trengte mer kaffe. Jeg vet ikke om dette er relevant, bare noe jeg har fundert på i all den tid jeg har fulgt med på tråden, og det ikke har vært nevnt.
Citera
2020-06-05, 01:38
Medlem
Legokatts avatar
V2 av teori med noen oppdateringer.

Slik jeg ser på ulike løsninger på saken er følgende:
1. Kidnapping/drap av ukjente gjerningsmenn
2. TH står bak drap på sin kone
3. Noen i TH's nære omgangskrets har drept AEH
4. Noen i familien har drept AEH

1. Kidnapping/drap av ukjente gjerningsmenn. Kan strykes fra lista.
-de kunne umulig spanet seg frem til det optimale tidspunktet å slå til på
-noen kunne vært på vei på besøk til AEH.
-hvordan kunne de vite at de ikke hadde alarmsystem/overvåkning i huset
-hvordan kunne de vite at ikke håndverkere ikke skulle dukke opp. Stige sto fortsatt oppreist noe som vitnet om at arbeid ikke var ferdig utført
-hvordan kunne de vite at AEH ikke satt i en telefon da de gikk inn?
-for risikabelt å kidnappe en eldre dame som kan trenge medisiner
-hvordan kunne de vite at nabo var bortereis og at gangvei åpnet den dagen

-Denne hendelsen vitner om at GM hadde all informasjon rundt AEH tilgjengelig og at handlingen ble utført der GM hadde kontroll. Det perfekte stedet for GM var Sloraveien 4, på badet som var så og si lydtett så hennes rop om hjelp ikke ville bli hørt.

2. TH står bak drap på sin kone.

-TH har alibi for selve handlingen. Så han måtte ha hatt hjelp.

-Videoopptak av han kommer på jobb og han har vært aktiv på jobben.

-Lite trolig at noen i nær omgangskrets ville hjelpe han å drepe AEH. Hun var godt likt av alle. Å spørre noen han ikke stolte på virker lite sannsynlig.

-For komplisert for TH å sette i stand kryptovalutta-opplegg og i tillegg kommunisere som gjerningsmann

-Triksing med telefon opprigninger / stemmeredigeringsprogram / spille av opptak av AEH i fake telefonsamtale... Alt dette er så og si umulig.

-der er svakheter med gift-teorien særlig med tanke på at TH med stor sannsynlighet måtte være alene om utførelsen.

3. Noen i TH's nære omgangskrets har drept AEH. Kan strykes fra lista pga de samme momentene i punkt 1.

-Dette gjelder også for RU og krypto-mannen i 30 årene. Sistnevnte er som kjent siktet av politiet så mulig de har noe mer på han, men jeg mener han ikke kunne utført handlingen alene pga at handlingen bærer preg av at GM hadde all informasjon rundt AEH tilgjengelig. Punkt 1

-TH's høyre hånd GHH er sjekket ut av politiet.
-Ellers var AEH godt likt av alle på Futurum.

Da står man igjen med:
4. Noen i familien har drept AEH
-Da kan man stryke ut de to døtrene m/familie. Det er en antagelse men jeg mener det er veldig lite sannsynlighet for at de har gjort det. Virker oppriktig bekymret i brev.

-Da gjenstår kun 1 person. Denne personen kan ha hatt en medhjelper, kanskje en med kryptokompetanse.. Hvem vet..

Denne personen mener jeg kan ha et sterkt motiv, at tidslinjen stemmer og at personen har all informasjon rundt AEH tilgjengelig.
Personen poster "moccingbird" på sosiale medier på halloween. Hint om at "Han lurte alle". Beviser at personen er gjennomtenkt og smart. Han ville være i stand til å forfatte trusselbrevet og spille rollen som kidnapper. En skuespiller.
Citera
2020-06-05, 01:39
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
37RdeuCBtvcH5XP8RrRUzM7vStxdpp**** (har fjernet de siste fire tegn, for sikkerhets skyld)

Skal grave nok litt mere i dette, gir ovenstående btc mottaker adresse > 50% sjanse. Hvis der er noen fra VG som lurker i bakgrunnen kan de sende meg en PM.

Her snakker vi.

Veldig bra.
Citera
2020-06-05, 01:39
Medlem
Allerede tidlig i etterforskningen ble det gjort kjent at elektroniske spor fra basestasjoner gjorde at politiet kunne plassere THs mobiltelefon på arbeidsplassen i 9-tiden på forsvinningsdagen.

Men ganske nylig ble det kjent at TH pleide å legge igjen mobilen på jobb da han dro hjem.
Dermed var ikke dette et sikkert spor likevel.
Citera
2020-06-05, 01:48
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Allerede tidlig i etterforskningen ble det gjort kjent at elektroniske spor fra basestasjoner gjorde at politiet kunne plassere THs mobiltelefon på arbeidsplassen i 9-tiden på forsvinningsdagen.

Men ganske nylig ble det kjent at TH pleide å legge igjen mobilen på jobb da han dro hjem.
Dermed var ikke dette et sikkert spor likevel.

Jeg er nesten litt flau over å ikke ha reagert på dette tidligere.

Hvis han pleide å legge fra seg telefonen på jobb, så er det ikke så rart om den lå der også på forsvinningsdagen, hele dagen, fra kvelden før.

Men det har vi egentlig ikke hørt noe om... At den lå der fra kvelden i forveien, og dermed også lå der på forsvinningstidspunktet.

Gremmm....

Logisk brist, minuspoeng til meg...

Så hvis man skal legge forsvarets påstand til grunn, at TH pleide å legge igjen mobilen på jobb, så har det altså ikke så mye å si at den ble registrert på Futurum på tidspunktet drapet er antatt å ha skjedd...

Så da sitter vi igjen med video av Hagens bil som ankommer Futurum, som alibi? Og evt. en innloging på Hagens iPad 09.08?

Edit: Jeg tror egentlig ikke så veldig mye på at TH konsekvent la igjen sin eneste mobil på jobb, det var vel derfor jeg ikke tilla akkurat det utsagnet så mye vekt.

Edit2: Han snakket nå beviselig i en lang. flat telefon på opptaket fra NRK, kanskje til og med noe som kan ligne på en smarttelefon, så han må ha raskt opparbeidet seg en viss kompetanse på flat, eh, smarttelefoner.
Senast redigerad av Niffy 2020-06-05 kl. 01:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in