2020-06-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Kan så vara. Men det vet vi ju inte. Jag räkna med att han var i foajen på Skandia fortfarande 23.20 och det är väl sista säkra.

Jag håller med. Jag ville bara markera att han inte "bevisligen" var ens så nära mpl när det smällde.
Citera
2020-06-04, 22:01
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Förklara vad som tyder så oerhört starkt på att SE inte var vittne istället för att hugga av frågan med att frågeställaren är dåligt påläst.

Signalement på GM som springer iväg stämmer bra på SE. Men det är svårt att dra någon slutsats. Det spretar även här.

Men Yvonne Nieminens vittnesmål på David Bagares gata är ett vittnesmål som jag tycker är högintressant. Färskt vittnesmål taget kort efter dådet. Överensstämmer mycket bra med SE med detalj som den för SE signifikativa handledsväskan. Nieminen förevisas bild på SE av polisen, men med annan rock än den han bar för kvällen. Bild från kvällstidning. Uppger att det är mycket likt bortsett från rocken.

Varför är detta ett extra bra vittnesmål. Förhållandena: hon vet inte vad som hänt innan, är inte chockad över att ha bevittnat ett mord eller distraherad av andra vittnen. Hon iakttar mannen länge, och han är den enda personen hon ser längs gatan. Färskheten: vittnesmålet lämnas mycket kort efter händelsen.

Räcker inte i sig självt för att utom rimligt tvivel bevisa SE som gärningsman. Men vittnesmålet är i alla för mig tillräckligt starkt för att SE ska kunna misstänkas. Det är svårt att avfärda då det är så pass specifikt.
Citera
2020-06-04, 22:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Signalement på GM som springer iväg stämmer bra på SE. Men det är svårt att dra någon slutsats. Det spretar även här.

Men Yvonne Nieminens vittnesmål på David Bagares gata är ett vittnesmål som jag tycker är högintressant. Färskt vittnesmål taget kort efter dådet. Överensstämmer mycket bra med SE med detalj som den för SE signifikativa handledsväskan. Nieminen förevisas bild på SE av polisen, men med annan rock än den han bar för kvällen. Bild från kvällstidning. Uppger att det är mycket likt bortsett från rocken.

Varför är detta ett extra bra vittnesmål. Förhållandena: hon vet inte vad som hänt innan, är inte chockad över att ha bevittnat ett mord eller distraherad av andra vittnen. Hon iakttar mannen länge, och han är den enda personen hon ser längs gatan. Färskheten: vittnesmålet lämnas mycket kort efter händelsen.

Räcker inte i sig självt för att utom rimligt tvivel bevisa SE som gärningsman. Men vittnesmålet är i alla för mig tillräckligt starkt för att SE ska kunna misstänkas. Det är svårt att avfärda då det är så pass specifikt.
Hon såg inte mannens ansikte och det som han höll i handen uppfattade hon som en väska i hårt material. Och detta lyfter du fram som ett mycket starkt indicum på att Stig Engström mördade vår statsminister.
Citera
2020-06-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hon såg inte mannens ansikte och det som han höll i handen uppfattade hon som en väska i hårt material. Och detta lyfter du fram som ett mycket starkt indicum på att Stig Engström mördade vår statsminister.
Med den argumentationen kan ju ENDAST CP vara mördaren eftersom LP verkar varit det enda vittne som säger sig ha sett hans ansikte.
Som bekant pekade hon ut CP som GM.
Hm ja vad ska man säga.
YNs vittnesmål väcker starka misstankar mot SE MEN vi vet INTE om det var honom som YN såg även om det är ganska sannolikt.
Vi vet INTE heller att det var GM hon såg även om också det är ganska troligt.
Det finns en rad andra saker som också gör SE högintressant bla hans egna utspel i media.
Hans intervju i Skydd&Säkerhet den gör mig oerhört misstänksam.
Även han formulering till SA i brevet "jag var synnerligen närvarande vid mordet på Olof Palme.
Varför skriva SYNNERLIGEN istället för bara närvarande?
Sedan vet vi att han villa göra sig märkvärdig och viktig möjligen kan det förklaras så MEN intervjun njaa.

SE la sig i utredningen hånade polis och andra vittnen,
Precis som Clarke skrev att GM sannolikt gjorde.

Genom att springa samma väg mördaren flydde i tv återupplevde han mordkvällen igen återskapa situationen också det stämmer på Clarkes profil.
Givetvis finns det saker som talar emot honom som GM också men inte krävs det enorm fantasi och tolkande av material för att se SE som en klart möjlig och rimlig kandidat till GM.

Faktum är att YNs vittnesmål SEs egna utspel i media och att han är knuten till platsen vid tidpunkten för mordet .Dessa faktorer räcker mycket väl för att han ska vara en av huvudkandidaterna i vart fall.
Citera
2020-06-05, 00:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Med den argumentationen kan ju ENDAST CP vara mördaren eftersom LP verkar varit det enda vittne som säger sig ha sett hans ansikte.
Som bekant pekade hon ut CP som GM.
Hm ja vad ska man säga.
YNs vittnesmål väcker starka misstankar mot SE MEN vi vet INTE om det var honom som YN såg även om det är ganska sannolikt.
Vi vet INTE heller att det var GM hon såg även om också det är ganska troligt.
Det finns en rad andra saker som också gör SE högintressant bla hans egna utspel i media.
Hans intervju i Skydd&Säkerhet den gör mig oerhört misstänksam.
Även han formulering till SA i brevet "jag var synnerligen närvarande vid mordet på Olof Palme.
Varför skriva SYNNERLIGEN istället för bara närvarande?
Sedan vet vi att han villa göra sig märkvärdig och viktig möjligen kan det förklaras så MEN intervjun njaa.

SE la sig i utredningen hånade polis och andra vittnen,
Precis som Clarke skrev att GM sannolikt gjorde.

Genom att springa samma väg mördaren flydde i tv återupplevde han mordkvällen igen återskapa situationen också det stämmer på Clarkes profil.
Givetvis finns det saker som talar emot honom som GM också men inte krävs det enorm fantasi och tolkande av material för att se SE som en klart möjlig och rimlig kandidat till GM.

Faktum är att YNs vittnesmål SEs egna utspel i media och att han är knuten till platsen vid tidpunkten för mordet .Dessa faktorer räcker mycket väl för att han ska vara en av huvudkandidaterna i vart fall.
Jag efterfrågade en lista på samtliga punkter som indikerar att SE inte var på mordplatsen som vittne. Du kanske vill skriva en sådan lista? Du förstår kanske lättare att det inte finns någon substans i teorin när du ser alla så kallade bevis i punktform. Hela teorin bygger på att SE var i närheten av mordplatsen vid tidpunkten och förmodligen klädd ungefär som GM (men saknade synlig handväska). Vi måste stanna där innan vi placerar honom på David Bagares gata. En lista med allt som pekar på att han inte var på platsen som vittne. Inga gissningar, inga antaganden.

Och för att du ska förstå vittnet YN: Hon såg något som hon uppfattade som en väska. Hon uppfattade denna sak som gjord av hårt material. Hon tittade mot mannens bröst, där han höll på med denna sak, men hon noterade ingen halsduk. Hon såg inte ansiktet på mannen. Det hon såg var en springande mörkklädd man med någonting i händerna och denna sak såg ut att vara av hårt material. Det finns absolut ingenting som tyder på att denne man var Stig Engström! Inse det.

Angående det där att ingen kände igen honom håller jag mig neutral eftersom jag inte sett någon dokumentation över vilka som kände igen vilka. Den som påstår att ingen kände igen honom från mordplatsen som vittne, måste ha belägg för det. Det krävs också jämförbar data, dvs man ska kunna påvisa att andra vittnen i periferin är igenkända i betydligt högre grad.

SE påstår att han hade en central roll vid mordplatsen, men om det inte verkar stämma kan man inte bortse från hans egna iakttagelser och genast börja skapa en sanslös historia för att få honom till mördare. Först måste man ta reda på om det är mycket osannolikt att han var på mordplatsen efter att GM lämnat.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-05 kl. 01:01.
Citera
2020-06-05, 07:39
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Jag håller med. Jag ville bara markera att han inte "bevisligen" var ens så nära mpl när det smällde.
Precis. Jag vidhåller det jag sagt hela tiden. Jag tror han lämnade Skandiahuset exakt när skott två föll, och det hörde han.
Senast redigerad av Erik1974 2020-06-05 kl. 07:42.
Citera
2020-06-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Precis. Jag vidhåller det jag sagt hela tiden. Jag tror han lämnade Skandiahuset exakt när skott två föll, och det hörde han.
Hur såg han då vittnet Lars?
Citera
2020-06-05, 17:46
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Hur såg han då vittnet Lars?
Han ser honom inte! Det är min bestämda uppfattning att SE kommer sent till platsen, och är åskådare. Han snappar upp vad folk säger sig ha hört och sett och skapar en roll där han passar in som betydande viktig. Därför kommer folk lika lite ihåg honom som alla andra som strömmar dit.
Citera
2020-06-05, 17:54
Medlem
Citat:
Han ser honom inte! Det är min bestämda uppfattning att SE kommer sent till platsen, och är åskådare. Han snappar upp vad folk säger sig ha hört och sett och skapar en roll där han passar in som betydande viktig. Därför kommer folk lika lite ihåg honom som alla andra som strömmar dit.
Jaha, men det är ju märkligt för det är endast Lisbeth Palme och SE som har beskrivit att de såg vittnet Lars i förhören. Då har förhörsledarna ändå bett de olika vittnena att beskriva detaljerat vad de såg.

Det innebär att antingen Lisbeth eller Lars själv måste ha berättat om Lars position för honom, vilket gör det hela märkligt. Men vi får se när lösningen presenteras.
Citera
2020-06-05, 19:19
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Jaha, men det är ju märkligt för det är endast Lisbeth Palme och SE som har beskrivit att de såg vittnet Lars i förhören. Då har förhörsledarna ändå bett de olika vittnena att beskriva detaljerat vad de såg.

Det innebär att antingen Lisbeth eller Lars själv måste ha berättat om Lars position för honom, vilket gör det hela märkligt. Men vi får se när lösningen presenteras.
Inte alls märkligt. LJ kommer tillbaka, och SE har koll på händelserna runt Lisbeth. Han har nog koll på vad som sägs.
Men, som sagt, vi får se vad PU kommer med. Men från dag ett har jag sett filters ”lösning” som patetisk (en tidning vars artiklar jag för övrigt gärna löser) ! VM- guld i att göra allt för att få en person att passa in går till journalisterna.Jag har gärna fel, men att den mannen, i bråkdelen av en sekund, ska ha iscensatt detta iskalla mord är ..... Ja, jag ser det helt enkelt inte.
Citera
2020-06-05, 19:22
Medlem
Citat:
Inte alls märkligt. LJ kommer tillbaka, och SE har koll på händelserna runt Lisbeth. Han har nog koll på vad som sägs.
Men, som sagt, vi får se vad PU kommer med. Men från dag ett har jag sett filters ”lösning” som patetisk (en tidning vars artiklar jag för övrigt gärna löser) ! VM- guld i att göra allt för att få en person att passa in går till journalisterna.Jag har gärna fel, men att den mannen, i bråkdelen av en sekund, ska ha iscensatt detta iskalla mord är ..... Ja, jag ser det helt enkelt inte.
SE pratar alltså med vittnet Lars eller lyssnar på när han blir förhörd? Det är inget som har framkommit någonstans.
Citera
2020-06-06, 10:41
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
SE pratar alltså med vittnet Lars eller lyssnar på när han blir förhörd? Det är inget som har framkommit någonstans.
Nej. Hur skulle det framkommit. Men det är, enligt mig, det mest troliga. Alt. är att han ca. 11/2 minuter efter han stämplar ut från arbetet slumpmässigt träffar på OP, iskallt skjuter honom OCH Lisbeth för att sedan återvända till brottsplatsen och iscensätta en hållbar story. Denna SE som både omgivning och fru beskriver som en konflikträdd och feg person. Det går inte ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in