2020-06-04, 19:56
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Vet du vad som gör dig till genuint pucko? Din tvärsäkerhet. Trots att det är enormt mycket man inte vet om viruset så uttrycker du dig i termer som ”case closed” och ”punkt” trots att du egentligen inte har en aning.

Antingen har du inte slutat gymnasiet än och du är du ursäktad - men är du äldre än så är du bara efterbliven.

Haha ja du demonstrerar ödmjukhet jag ska bli som du
Citera
2020-06-04, 19:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Demonstrera till stöd för en död kriminell i ett land hundratals mil från Sverige.

Ifall svarta människor lider så fruktansvärt under vita människors förtryck, så borde vi se båtlaster med svarta människor som flyr över Medelhavet, bort från dom hemska vita västerlänningarna i Europa, till friheten i Afrika, där dom svarta människorna kan styra sina egna hemländer.

Protesterna mot rasism handlar om att skuldbelägga vita människor, så att kolonisatörer från andra kontinenter kan fortsätta att erövra dom vita människorna hemländer. Med ordet "rasism" så piskas vita människor till dåligt samvete för alla möjliga problem runt om i Världen. "Antirasism" är kolonialism. "Antirasism" är förtryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blev bortom proportion på grund av dina fanatiska angrepp. För mig så har dina resonemang varit helt obegripliga. Därför undrade jag över bakgrunden till din vrede.

Jo, men ifall du vill inte fördjupa dig ytterligare i frågan, så kan det vara bra att avstå från hätska utfall. Inlägg av den sort som du har skrivit, kommer oundvikligen att provocera fram respons.
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför skriver du själv såna inlägg som svar då? Be the change you want to see in the world.

Det var inte jag som bad att få avsluta diskussionen, det var aw. Jag tänker inte vara den förändring som aw vill se. Det får aw vara själv. Ifall aw vill göra hetska utfall, så kommer aw skapa upprörda känslor, vilket kommer att visa sig i responsen som aw får.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men shit. Säg det till alla som dödshotar Tegnell och Giesecke, och håller på och förföljer dem, gräver i deras familjer och privatekonomi.

Jag känner inte till dödshoten, eller vilka som ligger bakom hoten. Jag vill inte ha någonting att göra med individer som ägnar sig åt hot.

Citat:
Min mycket sansade kritik mot Björn Olsens offentliga åsikter är det minsta problemet med den här tråden.

Nej. Din kritik var allt annat än sansad. Enligt dig får Björn Olsen inte uttala sig om någonting annat än snuviga fåglar, men för Anders Tegnell gäller helt andra spelregler. Kan du förstå att jag blir förvirrad?

Citat:
Jag har förstått nu att Björn Olsen är en helig ko i den här tråden, och minsta antydan till kritik mobiliserar hans fanclub.

Jag vet inte mycket om Björn Olsen, så jag anser mig inte vara med i hans fan-club. Eftersom jag inte vet så mycket om Björn Olsen, så undrar jag varför han väcker så starka känslor. Dina svar gjorde mig inte klokare.
Citera
2020-06-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Read it and weep Anders Tegnell.

How New Zealand Used Evidence-Based Policies to Beat The Pandemic

"The day the US mourned reaching a tragic milestone - 100,000 novel coronavirus deaths - people on the other side of the world in New Zealand celebrated a much more hopeful one: No new coronavirus cases over the prior five days.

What's more, the country's last hospitalized coronavirus patient was discharged, officials said during a press briefing on May 27, according to CBS. Now, only 21 people in the country have active COVID-19 cases.

Overall, the country confirmed about 1,500 cases and 21 deaths, according to Johns Hopkins' Coronavirus Resource Centre. Meanwhile, the US has confirmed 1.74 million cases (and counting) and, again, more than 100,000 deaths.
Of course, New Zealand is a much smaller country, with a population of 4.8 million to the US's 328.2 million, and more sparsely populated too - 46 people per square mile compared to 94 people per square mile in the US. That alone hinders the coronavirus's ability to spread.

But overall, like Australia, the country has reported smaller-than-average coronavirus cases and deaths when compared to other Western nations."

"Experts say it's more than luck, but rather early lockdown efforts, citizen's adherence to the rules, widespread testing and contact tracing, and good communication that are the keys to its success."

https://www.sciencealert.com/new-zealand-used-evidence-based-policies-to-beat-the-pandemic-and-it-s-working

NZ och Island har ju exceptionella geografiska fördelar för att hantera smittor.
Det intressanta blir hur EU kommer hantera den kommande smittspridningen om man vill fortsätta hålla hårt i den fria rörligheten mellan länderna. Nu pratar jag inte om denna sommar, utan om i höst och i vinter.
Citera
2020-06-04, 19:59
Medlem
Polisen i Malmö gav order om att demonstrationen skulle upplösas men nej DUUU!!! Folk skiter fullständigt i vad poliser säger och går i tusental genom centrala Malmö, staten är paralyserad!!

Norge förbjöd alla samlingar och demonstrationer och landet har max 2 döda per dygn senaste månaden. Skillnad på STAT och stat!
Citera
2020-06-04, 19:59
Medlem
Kvantskallens avatar
JUST NU: Demonstranter går in mot centrala Malmö

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-demonstration-i-malmo-riskerar-att-stoppas-pa-en-gang-/

Polisen har äntligen satt in stormtrupper för att se till att svensk lag efterlevs.

Citera
2020-06-04, 20:00
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Precis, och det får vi fram genom att kolla överdödligheten då en klar majoritet av alla döda i COVID-19 inte är diagnosticerade. Om de siffror vi har på överdödlighet är indikativa för hela världens befolkning så har vi redan en bit över en miljon döda i COVID-19.

Tänk på att även "moderna" länder som Italien och Nederländerna "bara" fångar hälften av de som dör av COVID-19 (se exempelvis https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries).

Folk dör av annat än covid som kan variera från år till år dock. Om det skulle vara en underdödlighet på 500 i gruppen 65- så kan man inte sluta sig till att -500 pers dött av covid i den åldersgruppen.

Det intressanta är hur många färre döda man kunde ha haft.

Sen kan överdödligheten förstås vara intressant statistik ändå, men kan bli svettigt om man drar det för långt.
Citera
2020-06-04, 20:00
Medlem
Citat:

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-demonstration-i-malmo-riskerar-att-stoppas-pa-en-gang-/

Polisen har äntligen satt in stormtrupper för att se till att svensk lag efterlevs.

Vad snackar du om , polisen ingriper inte står endast och tittar på!
Senast redigerad av Copernicus 2020-06-04 kl. 20:04.
Citera
2020-06-04, 20:01
Medlem
Norge är tio gånger bättre på att skydda sina äldre.

https://www.dagensarena.se/opinion/norge-ar-tio-ganger-battre-pa-att-skydda-sina-aldre/
Citera
2020-06-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
NZ och Island har ju exceptionella geografiska fördelar för att hantera smittor.
Det intressanta blir hur EU kommer hantera den kommande smittspridningen om man vill fortsätta hålla hårt i den fria rörligheten mellan länderna. Nu pratar jag inte om denna sommar, utan om i höst och i vinter.

Ja, på fastlandet är det bara Sverige som har liknande geografiska förutsättningar. En halvö, som vi delar med ett av länderna som lyckats bäst.

Norge hade också haft det helt okej om de inte delat halvö med Sverige...
Citera
2020-06-04, 20:04
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Vad snackar du om , polisen ingriper inte står endast och titta på!
Jodå! Nu har dom börjat ta i med hårdhandskarna...eller inte
Citera
2020-06-04, 20:04
Bannlyst
Citat:

Helt underbart att se folk trotsa bananrepubliken
Citera
2020-06-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Norge är tio gånger bättre på att skydda sina äldre.

https://www.dagensarena.se/opinion/norge-ar-tio-ganger-battre-pa-att-skydda-sina-aldre/

En del felaktigheter i artikeln, bland annat att det inte är så stor skillnad mellan Belgien och Nederländerna i hur många som dött. Det är inte 3 x fler i Belgien, möjligen 20% fler. Bara att kolla Euromomo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in