2020-06-04, 19:08
Medlem
Från veckans Euromomo ser det ut från preliminära siffror från vecka 22 att överdödligheten i Spanien och Portugal ökar igen. Även lite tendens till ökning från Belgien och Nederländerna. Eftersom siffrorna är preliminära så blir det till att avvakta.
Citera
2020-06-04, 19:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo men jag menar att utvecklingen för Sverige kanske beror på vilka som testats, dvs personer som med hög sannolikhet testar positivt och som inte i samma utsträckning testats tidigare. Då blir det naturligtvis en ökning.
Det är samma för de flesta andra länder, exempelvis UK. Ingen skillnad.
Du kan se respektive länders testing policy här:

https://ourworldindata.org/grapher/covid-19-testing-policy
Citera
2020-06-04, 19:12
Medlem
Ni kan vara lugna. Några dialogpoliser ska lösa upp demonstrationen på dessa tusen individer...
Citera
2020-06-04, 19:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har inte varit trängsel innan, nej, vad jag sett när jag varit där.

Jag har ingen lust att driva den här frågan djupare. Det är helt utom proportion, för det som har hänt, och jag vill inte lägga mer tid på Björn Olsen.

Det blev bortom proportion på grund av dina fanatiska angrepp. För mig så har dina resonemang varit helt obegripliga. Därför undrade jag över bakgrunden till din vrede.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är min personliga åsikt att Björn Olsen (i den här krissituationen) gått från sakexpert till tyckare. Så tycker jag, och vad du/ni tycker om honom får stå för er.

Jo, men ifall du vill inte fördjupa dig ytterligare i frågan, så kan det vara bra att avstå från hätska utfall. Inlägg av den sort som du har skrivit, kommer oundvikligen att provocera fram respons.
Citera
2020-06-04, 19:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det kan ha smittat på vägen dit.
En av anledningarna till restriktioner är att få folk att fatta att det är allvar.
Släppa på reserestriktioner av ekonomiska skäl ger folk motsatt intryck.
Det var fullt tillåtet att promenera på stranden, men aja baja om man satte sig ner, då kom polisen. Det verkar ju vara rätt sätt att slåss mot viruset. Genom total galenskap.
Citera
2020-06-04, 19:15
Medlem
urgts avatar
Börjar nästan bli lite tragikomiskt att följa Aftonbladet-strömmen.
Citera
2020-06-04, 19:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur mycket sätter ni på att det blir fler än 50 människor ikväll i Malmö?

https://sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=132

Det är väl uppe i över 1000 nu. Snälla polisen berättar att de skall gå runt med dialog-poliser och be folk att gå hem. Presstaleshen från polisen berättade att det var en så go stämning och att man därför inte ville använda våld för att få folk att sluta smitta ner varandra.

Skall bli intressant att se om vi ser någon ökning av smittade om en till två veckor....
Citera
2020-06-04, 19:16
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vilket skitsnack. Staten har inte "borstat av" någonting.

Historielöst svammel.

En definition på dumhet är tro sig veta:

"Prop. 1990/91:14

Regeringen
förelägger riksdagen vad som har tagils upp i bifogade utdrag ur
regeringsprotokollet den 4 oktober 1990 för de åtgärder och de ändamål som
framgår av föredragandens hemställan.

regeringens vägnar

Ingvar
Carlsson

Bengt
Lindqvist

Propositionens huvudsakliga innehåll

propositionen föreslås att kommunerna ges ett samlat ansvar för långvarig
service och vård till äldre och handikappade."
Citera
2020-06-04, 19:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blev bortom proportion på grund av dina fanatiska angrepp. För mig så har dina resonemang varit helt obegripliga. Därför undrade jag över bakgrunden till din vrede.

Jo, men ifall du vill inte fördjupa dig ytterligare i frågan, så kan det vara bra att avstå från hätska utfall. Inlägg av den sort som du har skrivit, kommer oundvikligen att provocera fram respons.
Varför skriver du själv såna inlägg som svar då? Be the change you want to see in the world.
Citera
2020-06-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det är ingen fara om folk reser så länge de håller sig till den sociala distanseringen.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Dock kan det högst handla om några dagars fördröjning när det gäller labb-resultat. Knappast 1 månad som med dödsfallen.

Eller så beror det på utökat testande, man har ju testat även folk utan symtom som haft....
Så kanske många många fler än vi anat har haft det redan
Citera
2020-06-04, 19:22
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det är typ samma dödlighet i yngre befolkningsgrupper, skillnaden ligger bland de äldre.
Har ingen aning om var du kan ha fått det där ifrån men det är fel.

Norge har 31 döda under 70 år enligt:
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

I Sverige har 521 personer under 70 år dött enligt FHM:s siffror.
Citera
2020-06-04, 19:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Och Sveriges statsepidemiolog har aktivt argumenterat emot munskydd,

även till äldrevårdspersonal.

Fan va han har skämt ut sig.

EDIT: ändrade till munskydd

Socialstyrelsen tycker inte heller om munskydd men Dr Mengele-tegnell är den som har ansett de som mest värdelösa.

"– Det passar dåligt in i det vi försöker driva i Sverige, att om man är sjuk ska man stanna hemma och inte gå ut på stan med ett munskydd på sig."

"Världens befolkning beväpnar sig med munskydd – men Anders Tegnell dissar"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in