2020-06-04, 19:32
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Checka in denna intervjuvideo från Aftonbladet den 3 juni. Titta på hur dr Mengele-Tegnell gungar under början av intervjun. Detta är typiskt för personer med autism. De klarar inte av att stå stilla.

"Anders Tegnell: Omvärlden ser den svenska modellen som ett hot"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nm570/anders-tegnell-omvarlden-ser-den-svenska-modellen-som-ett-hot

Tack för expertutlåtandet.
Citera
2020-06-04, 19:35
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag förstår inte varför multisjuka 80:åringar inom äldrevården ska bestraffas med döden för att folk samlas i Stockholm och Malmö i en manifestation. Det är ju inte direkt så att demonstranterna dör.

Demonstranternas åldersfördelning ger dem förtur till respiratorerna om de blir sjuka enligt socialstyrelsens allmänna riktlinjer. De äldre och sjuka är ganska värnlösa. Det dör även folk i yngre åldersgrupper som följd av smittspridningen. Jag har själv bevittnat dessa demonstrationer på avstånd i en svensk stad. I Malmö deltog tusentals extremister i demonstrationen.

Citat:
Polisen har gett tillstånd till demonstrationen på Ribersborg i Malmö på torsdagskvällen. Men statsepidemiologen Anders Tegnell är kritisk.

– Vi vet att den här typen av folksamlingar är en risk, så de är olämpliga och olagliga.

-SVT
Tegnell avråder från demonstration: ”Olämpligt”, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tegnell-avrader-fran-demonstration-olampligt

Citat:
Drygt tusen personer hade då demonstrerat i en och en halv timme, trots coronarestriktionerna.

– Inget virus kan stoppa mig från att stå här i dag, säger demonstranten Janet Chikane till SVT Nyheters reporter på plats.

-SVT
Just nu: demonstranterna lämnar Ribersborg i Malmö, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tusentals-kan-samlas-pa-ribersborg-i-en-demonstration-ikvall
Senast redigerad av singularitet 2020-06-04 kl. 20:07.
Citera
2020-06-04, 19:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jepp! Det har varit jävligt många som inte lyssnat i den här soppan.

Jag ser i alla fall fram emot campingsemester som jag nu kommer åka på med gott samvete.

Min dotter har testats för COVID-19 och hon är smittad och bär på COVID. Dock är hon inte sjuk och har inga symptom. Däremot var hon sjuk för 14 veckor sedan.

Testades förra fredagen och den 1 maj fick hon bekräftelsen. Dock fick hon inga förhållningsorder eller sjukskrivning.

Låter otroligt men sant!
Citera
2020-06-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Har ingen aning om var du kan ha fått det där ifrån men det är fel.

Norge har 31 döda under 70 år enligt:
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

I Sverige har 521 personer under 70 år dött enligt FHM:s siffror.

Jag kollar antalet "excess deaths", inte diagnosticerade fall. Det är en väldigt liten andel västländer som ens diagnosticerar hälften av dödsfallen (och i princip inga icke-västländer är nära, Malaysia ligger på ca 14% av dödsfallen diagnosticerade). Men du har helt rätt, för Sverige och Norge borde jag kollat diagnosticerade fall.

Sverige, Norge, Danmark och Finland ligger alla inom "felmarginal" för en vanlig vår för de under 65.
Citera
2020-06-04, 19:37
Medlem
Varför Sverige lär sig inte av Norge?!!

Myndigheterna i Norge stoppar planerade manifestationer i Oslo, Bergen och Trondheim på grund av coronaviruse
Citera
2020-06-04, 19:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Går bra att demonstrera för att en person dödats av polisen i USA men att 4500 människor mist livet i Sverige pga. regeringens gambling med svenskars liv är inte värt att demonstrera för.. Helt åt helvete!!

Du är helt fri att demonstrera för de som dött i Sverige precis som att andra är helt fria att demonstrera för något de tycker är värt att demonstrera för. Underbart land vi lever i va? Eller tycker du att enbart DU ska bestämma vad andra ska få demonstrera för?

Själv utnyttjar jag min rätt att inte demonstrera för ett skit just nu.
Citera
2020-06-04, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Genom att vägra försöka förstå gör du dig dummare än nödvändigt, men låt gå.
Du har bl🩸d på dina förnekarhänder men självklart är min retorik värre. Självklart...

Du är bara tröttsam, mördarkramare där.
Vägrar att förstå vad? Att du naturligtvis önskar det bästa för alla dina medmänniskor, vare sig de i likhet med dig knappt lämnar hemmet och i så fall alltid bär munskydd eller inte?
Citera
2020-06-04, 19:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Relevant tråd angående syndabocken äldrevården.

Norges smittskyddsdirektör Frode Forland har påpekat att det inte är några stora skillnader också.

Man har flera gånger försökt lägga skulden på äldrevårdspersonalen,

men det kan man inte

* pre-/asymptomatisk smittspridning en egenskap hos viruset
* viruset kan smitta via luft (aerosoler) vid närhet inomhus en egenskap hos viruset
* äldrevårdspersonal har inte rekommenderats munskydd av FHM

Alltså räcker inte FHMs "stanna hemma när du är sjuk" och "droppsmitta" för SARS-CoV-2.

Personalen kan till punkt och pricka följt FHMs riktlinjer och ändå smittat brukare.

Det var fel på riktlinjerna från FHM. FHM har underskattat viruset. Punkt.

Case closed.
Citera
2020-06-04, 19:40
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Jag kollar antalet "excess deaths", inte diagnosticerade fall. Det är en väldigt liten andel västländer som ens diagnosticerar hälften av dödsfallen (och i princip inga icke-västländer är nära, Malaysia ligger på ca 14% av dödsfallen diagnosticerade). Men du har helt rätt, för Sverige och Norge borde jag kollat diagnosticerade fall.

Sverige, Norge, Danmark och Finland ligger alla inom "felmarginal" för en vanlig vår för de under 65.

Såna dödlighetsjämförelser blir rätt fåniga. Dör 2000 pers färre ett år av orelaterade anledningar så är man inte förlåten om man väger upp det med en bombräd över Stockholm.

Det som spelar roll är hur många liv som kunde ha räddats.
Citera
2020-06-04, 19:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vägrar att förstå vad? Att du naturligtvis önskar det bästa för alla dina medmänniskor, vare sig de i likhet med dig knappt lämnar hemmet och i så fall alltid bär munskydd eller inte?
Att vi ska göra vad vi kan för allas bästa. Svårt det här?
Citera
2020-06-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blev bortom proportion på grund av dina fanatiska angrepp. För mig så har dina resonemang varit helt obegripliga. Därför undrade jag över bakgrunden till din vrede.

Jo, men ifall du vill inte fördjupa dig ytterligare i frågan, så kan det vara bra att avstå från hätska utfall. Inlägg av den sort som du har skrivit, kommer oundvikligen att provocera fram respons.
Men shit. Säg det till alla som dödshotar Tegnell och Giesecke, och håller på och förföljer dem, gräver i deras familjer och privatekonomi. Min mycket sansade kritik mot Björn Olsens offentliga åsikter är det minsta problemet med den här tråden.

Jag har förstått nu att Björn Olsen är en helig ko i den här tråden, och minsta antydan till kritik mobiliserar hans fanclub.
Citera
2020-06-04, 19:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Såg på klippet i SVT med polis kvinnan som knäböjer och som sedan med tårar i ögonen kramas med demonstranter som också har tårar i ögonen. Egentligen en fin situation men nu? Har för mig att corona virus finns i de smittades tårar. När man då gråter och gruppkramas är det lätt att det skvätts lite. Inga av kvinnorna var gamla så de klarar sig, men risken är ju att de smittar någon som inte tål viruset lika bra. Det räcker ju med en super spridare per demonstration så har vi en ny topp igen. Demonstrationer har väl funnits i många europeiska länder. Tycker mig ha läst att de används tårgas i Stockholm , Paris och USA, kanske även på fler platser. I USA är läkare kritiska mot just tårgas under pandemin i folkgrupper då de gör att folk hostar. Har man då inte munskydd och glasögon tros detta öka smittspridningen. Låter logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in