Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Sedan har du i stort sett hela den svenska industrins intressen i export av gruvutrustning, lastbilar, personbilar etc etc. där man behöll personal och affärsrelationer i väntan på att bojkott och sanktioner skulle upphöra i syfte att vara "först" att återta förlorade marknadsandelar.
Japp, Sydafrika var ju en intressant marknad för många på den tiden och är väl fortfarande.
USA, Frankrike, Storbritannien etc hade ju stora affärsintressen därnere. ANC-politikern Dulcie September mördades för att hon fått vetskap om hemliga vapenaffärer mellan Sydafrika och Frankrike. Hon sköts ner på öppen gata av två inhyrda hitmän.
Men nu tror jag det blir för stort och komplicerat. Jag säger återigen som LGWP. Man ska inte krångla till mordutredningar i onödan.
OM det handlar om Sydafrika, vilket vi inte alls vet, så tror jag på ett mer okomplicerat motiv och det är för mig det stora ekonomiska biståndet till ANC som var mycket av ett starkt personligt engagemang hos Palme.
Vi ska minnas att det utöver det offentligt kända ekonomiska stödet till ANC även fanns en hemlig pipeline vid sidan om som styrdes av Palme.
Det var ett tv-program om det för några år sedan. En kvinna som jobbade för Sverige därnere som var Palmes "personliga" länk till ANC. Minns inte hennes namn på rak arm. I denna hemliga pipeline pumpades duktigt med svenskt extra bistånd.
Apartheidregimens huvudfiende ANC finansierades alltså till stor del av Sverige och då särskilt av OP;s extrastålar.
Men vi får se vad KP säger. Det ligger i farans riktning att vi får en ensamagerande GM istället.