Spänningen stiger inför väntande pk. Ovissheten är närmast total, det enda vi vet säkert är att det inte blir CP som presenteras.
Eller vet vi verkligen det
helt säkert?
Enligt artikeln nedan tycks ju saken vara klar.
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/
"Har bilden förändrats efter alla förhör som ni har hållit?
– En person har ju åtalats och då gjorde man en bedömning av vad som skedde vid brottsplatsen. Vi har tolkat uppgifterna på ett något annorlunda sätt. Jag har tidigare gått ut och sagt att Christer Pettersson inte är intressant för oss. Det är något annat vi har tittat efter."
Kan det sägas tydligare? CP är helt ute ur leken.
Jag gör en alternativ tolkning av ovan nämnda citat, mening för mening:
"En person har ju åtalats och då gjorde man en bedömning av vad som skedde vid brottsplatsen."
Bedömningen var att den åtalade var oskyldig - CP friades i HR.
"Vi har tolkat uppgifterna på ett något annorlunda sätt."
Alltså, CP är trots allt troligen GM.
"Jag har tidigare gått ut och sagt att Christer Pettersson inte är intressant för oss. Det är något annat vi har tittat efter."
Detta tolkar jag bokstavligen. Det är alltså "något annat" än CP man tittat efter, inte "någon annan (gärningsman)".
Med "något annat" åsyftas här att man inte låst sig vid CP:s person. Man har i stället fokuserat på vittnesutsagorna, förhållandena på brottsplatsen etc.
Kryptiskt men genialt formulerat av KP, som når sitt syfte. Hela Sverige tittar åt ett annat håll. Det bisarra SE-spåret samt det lövtunna CA-spåret diskuteras ur alla möjliga och omöjliga vinklar. Samtidigt kan KP i lugn och ro knyta ihop CP-spåret.
För att kringgå problemet med ett utpekande kommer CP inte presenteras vid namn, men det kommer vara uppenbart vem han syftar på när han presenterar sin lösning...
Nu menar jag inte att jag tror det är sannolikt att det är CP som kommer pekas ut, jag vill bara påpeka att det kanske är väl förhastat att, som alla tycks ha gjort, fullständigt räkna bort honom.