2020-06-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om Sydafrika är lösningen finns det gott om möjligheter att det finns ett antal personer som kan tänkas ha kommit med nya uppgifter. Från mördaren själv till svenska medhjälpare i periferin som stått för logistik. Kanske sådana som nyligen avlidit. Den sydafrikanska närvaron i Stockholm morddagen verkar vad jag förstår okontroversiell kunskap.
Bara för att hålla brasan vid fyr: En favorit i repris - Arlandamannen och TV-bilderna, tror att det filmades dagen efter mordet. Jag har gått och funderat en del men inte fått ngn riktig ordning på det hela:
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Så vitt jag kan minnas har PU fått tillgång till det oklippta materialet och där hör man mannen uppge sitt personnummer. Han ska vara kollad och avförd. Minns ej var jag hört det dock, förmodligen läst det här.
Tack för svaret.
Jag lyckas inte hitta ngt som klart anger om han är identifierad eller avförd. I oktober 2016 var han tydligen fortfarande intressant, trots att Lars Borgnäs sett på allt filmmaterial och avfärdat det hela som ett villospår:
"Men Kerstin Skarp, vice riksåklagare och Palmeutredningens förundersökningsledare, säger till tidningen att "Arlandamannen" fortfarande är intressant". (Expressen)
https://www.expressen.se/nyheter/palme-vittne-utpekad-elitsoldat-var-hos-sapo/
Får för mig att det är nånting med det här ändå fast Lars Borgnäs har rätt i att just mannen /männen som på fastnat på TV-bilderna inte hade ngt med mordet att göra.
Senast redigerad av ossmond 2020-06-04 kl. 14:26. Anledning: felaktig länk
Citera
2020-06-04, 14:29
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jaha, då har vi några kusar på upploppet:

1) Sydafrika (Aftonbladet).
2) Stig E (Filter och Expressen).
3) Christer A (tråden).
4) Mindre svensk grupp (tråden).
5) Boboslackes inriktning (tråden).
6) Okänd ensamagerande GM, möjligen Leif Z J (tråden).
7) "Östersundsspåret". Raimo R, Eino H. Ture U. (OPK123 i tråden).
8) Svartenbrandt (tråden).
9) "Landsförrädarspåret" (Jallai)
10) Något mer? Mossad?

Enligt S Flygare i Palmerummet på Facebook postat i dag ska det i morgon, fredag, komma "något riktigt tungt om Sydafrika-spåret i en stor tidning. Sådär 14 A4-sidor". Som vi alla uppmanas att läsa.

Det är väl lite komiskt att Aftonbladet och Expressen som vanligt tävlar om vilken tidning som ska knäcka nöten. Klickjakt pågår.

Bara att slutligt välja inriktning inför presskonferensen. Det kanske är ett par veckor kvar nu?

Själv inväntar jag KP:s besked och försöker hålla mig kall. Palmemordet engagerar.

Sen har vi nummer...

11) en polis
12) en hyrd av polisen
13) en hyrd av polisen som var hyrd av SAP
14) en hyrd av polisen som var hyrd av SAP som var hyrd av NATO
15) en hyrd av polisen som var hyrd av SAP som var hyrd av NATO som var hyrd de grå eminenserna

osv

Jag är personligen övertygad om precis alla som har haft med Palmeutredningen att göra har ljugit för oss, hela tiden, alla jävla år. Detta fortsätter och Krister Peterson är inte annorlunda på det sättet.

Olof Palme hade sina fel men han var folkvald. För mig är spelregler Gud. Allt från sport till politik. Man skriver under på något gemensamt, sen spelar man. Går man över gränsen så får man i slutändan rött kort. Många bra spelare har fått rött kort. I fallet Palme så har inte det röda kortet visats och då blir det en törn i sidan. Om allt ska sluta med att det i historieböckerna kommer att stå "ensam galning" så kommer det röda kortet aldrig att visas. Vad betyder det då för framtiden?
Citera
2020-06-04, 14:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Varför fick inte min kuse va med på upploppet?? CP. Eller sprang han bort sig redan på uppvärmningen?

CP står för evigt i stallet, förklarad oskyldig.
Citera
2020-06-04, 14:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elyson
Om det skulle vara Sydafrika, och om arresteringar i utlandet är lite speciellt, då är jag rätt spänd på den möjligen medansvarige, i så fall SA-behjälplig nära-Upsala-Groupare, som vad jag förstår finns ännu här i Sverige vid liv - under uppsikt kanske?

Ja då kan vi veva igång hela det paketet igen. Heine H, PGV:s glasskulptur, poliser som åkte till SA 85, IPA etc.
Citera
2020-06-04, 14:44
Medlem
Spänningen stiger inför väntande pk. Ovissheten är närmast total, det enda vi vet säkert är att det inte blir CP som presenteras.

Eller vet vi verkligen det helt säkert?

Enligt artikeln nedan tycks ju saken vara klar.
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

"Har bilden förändrats efter alla förhör som ni har hållit?

– En person har ju åtalats och då gjorde man en bedömning av vad som skedde vid brottsplatsen. Vi har tolkat uppgifterna på ett något annorlunda sätt. Jag har tidigare gått ut och sagt att Christer Pettersson inte är intressant för oss. Det är något annat vi har tittat efter."

Kan det sägas tydligare? CP är helt ute ur leken.

Jag gör en alternativ tolkning av ovan nämnda citat, mening för mening:

"En person har ju åtalats och då gjorde man en bedömning av vad som skedde vid brottsplatsen."

Bedömningen var att den åtalade var oskyldig - CP friades i HR.

"Vi har tolkat uppgifterna på ett något annorlunda sätt."

Alltså, CP är trots allt troligen GM.

"Jag har tidigare gått ut och sagt att Christer Pettersson inte är intressant för oss. Det är något annat vi har tittat efter."

Detta tolkar jag bokstavligen. Det är alltså "något annat" än CP man tittat efter, inte "någon annan (gärningsman)".

Med "något annat" åsyftas här att man inte låst sig vid CP:s person. Man har i stället fokuserat på vittnesutsagorna, förhållandena på brottsplatsen etc.

Kryptiskt men genialt formulerat av KP, som når sitt syfte. Hela Sverige tittar åt ett annat håll. Det bisarra SE-spåret samt det lövtunna CA-spåret diskuteras ur alla möjliga och omöjliga vinklar. Samtidigt kan KP i lugn och ro knyta ihop CP-spåret.

För att kringgå problemet med ett utpekande kommer CP inte presenteras vid namn, men det kommer vara uppenbart vem han syftar på när han presenterar sin lösning...

Nu menar jag inte att jag tror det är sannolikt att det är CP som kommer pekas ut, jag vill bara påpeka att det kanske är väl förhastat att, som alla tycks ha gjort, fullständigt räkna bort honom.
Citera
2020-06-04, 14:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Det som läckt ut till Wall och Borgnäs, de mest profilerade Palme-journalisterna idag, är ju Sydafrikaspåret. Det talar mycket starkt för att det är detta som kommer att presenteras. Ryktet skulle vara meningslöst som desinformation i det här läget.

Stig Engström-spåret är inte hett som alternativ på det viset. Där härstammar ryktet mer ur spekulation om utredningsåtgärder som mycket väl kan ha gjort för att avfärda alternativ för säkerhets skull.

Så Sydafrika blir det och då borde lösningen bygga på verifierade uppgifter från någon insatt. Då antar jag att det rör sig om den tidigare utpekade kretsen med Anthony White, Craig Williamson, Roy Allen och Eugene de Kock.

Ja vi får väl se, svarade han luttrat. Nico Ensslin m fl alias?
Citera
2020-06-04, 14:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Sen har vi nummer...

11) en polis
12) en hyrd av polisen
13) en hyrd av polisen som var hyrd av SAP
14) en hyrd av polisen som var hyrd av SAP som var hyrd av NATO
15) en hyrd av polisen som var hyrd av SAP som var hyrd av NATO som var hyrd de grå eminenserna

osv

Jag är personligen övertygad om precis alla som har haft med Palmeutredningen att göra har ljugit för oss, hela tiden, alla jävla år. Detta fortsätter och Krister Peterson är inte annorlunda på det sättet.

Olof Palme hade sina fel men han var folkvald. För mig är spelregler Gud. Allt från sport till politik. Man skriver under på något gemensamt, sen spelar man. Går man över gränsen så får man i slutändan rött kort. Många bra spelare har fått rött kort. I fallet Palme så har inte det röda kortet visats och då blir det en törn i sidan. Om allt ska sluta med att det i historieböckerna kommer att stå "ensam galning" så kommer det röda kortet aldrig att visas. Vad betyder det då för framtiden?

Nog har det förekommit vilseledande övningar i stor skala genom åren. Ser exempelvis CP som ett rejält envist långvarigt försök att dupera svenska folket. Men tji fick dom. Tur att vi har en hovrätt och en Högsta domstol som fortfarande agerar självständigt.

Men "smoke and mirrors" har präglat utredningen, håller helt med dig. Det är ju därför det ligger i farans riktning att vi återigen presenteras en illa underbyggd historia om en ensam galning. Och då får vi fortsätta med tråden in i evigheten (jäklar, där rök resten av livet...).
Citera
2020-06-04, 14:50
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Bara för att hålla brasan vid fyr: En favorit i repris - Arlandamannen och TV-bilderna, tror att det filmades dagen efter mordet. Jag har gått och funderat en del men inte fått ngn riktig ordning på det hela:
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Så vitt jag kan minnas har PU fått tillgång till det oklippta materialet och där hör man mannen uppge sitt personnummer. Han ska vara kollad och avförd. Minns ej var jag hört det dock, förmodligen läst det här.
Tack för svaret.
Jag lyckas inte hitta ngt som klart anger om han är identifierad eller avförd. I oktober 2016 var han tydligen fortfarande intressant, trots att Lars Borgnäs sett på allt filmmaterial och avfärdat det hela som ett villospår:
"Men Kerstin Skarp, vice riksåklagare och Palmeutredningens förundersökningsledare, säger till tidningen att "Arlandamannen" fortfarande är intressant". (Expressen)
https://www.expressen.se/nyheter/palme-vittne-utpekad-elitsoldat-var-hos-sapo/
Får för mig att det är nånting med det här ändå fast Lars Borgnäs har rätt i att just mannen /männen som på fastnat på TV-bilderna inte hade ngt med mordet att göra.

För några dagar sedan sprang jag på en annan Flashbackares idogna arbete med Arlandamannen som utmynnade i detta: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-06-04, 14:53
Medlem
Ja den bästa lösningen i nuläget för att göra de flesta nöjda är väl om det är Sydafrika-spåret som tagit hjälp av SE och CA. 😂.

Nja är lite tveksam. Känns väl som PU håller tätt och inte yttrar något än till journalister osv. Eller isf slänger ut lite hundben för reportrarna att apportera efter medan PU jobbar på att presentera något helt annat som lösning.
Citera
2020-06-04, 14:59
Medlem
Citat:
Jaha, då har vi några kusar på upploppet:

1) Sydafrika (Aftonbladet).
2)

Enligt S Flygare i Palmerummet på Facebook postat i dag ska det i morgon, fredag, komma "något riktigt tungt om Sydafrika-spåret i en stor tidning. Sådär 14 A4-sidor". Som vi alla uppmanas att läsa.

.

Att spela ut alla korten sådär och visa sin hand. Då finns ju inget kvar med uppföljningsartklar och framtida klickfest. Eller skall allt avslöjas på nationaldagen
Citera
2020-06-04, 14:59
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Nog har det förekommit vilseledande övningar i stor skala genom åren. Ser exempelvis CP som ett rejält envist långvarigt försök att dupera svenska folket. Men tji fick dom. Tur att vi har en hovrätt och en Högsta domstol som fortfarande agerar självständigt.

Men "smoke and mirrors" har präglat utredningen, håller helt med dig. Det är ju därför det ligger i farans riktning att vi återigen presenteras en illa underbyggd historia om en ensam galning. Och då får vi fortsätta med tråden in i evigheten (jäklar, där rök resten av livet...).

Duperandet av det svenska folket kommer att fortsätta även efter den 30 juni/1 juli,2020. Det är det enda jag är säker på. Det är GARANTERAT det enda jag är säker på.

Tror folk på allvar att ett erkännande någonsin kommer att inträffa? Med åtalsimmunitet så skulle det kunna ske. Jag är dock inte säker på att Krister Peterson har den lagstadgade rätten att erbjuda något sådant. Jag tror inte det finns i svensk rättspraxis. Samtidigt måste man hela tiden ha i åtanke att vem fan vill egentligen att Palmemordet uppklaras? Nämn någon som har händerna i syltburken som vill att det uppklaras? Nämn en jävel. Det finns ingen, inte en jävla själ. Jag väntar på det röda kortet. Det kommer aldrig att visas. Ju längre tiden går så vet man åtminstone att den officiella versionen är lögn.
Citera
2020-06-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ja då kan vi veva igång hela det paketet igen. Heine H, PGV:s glasskulptur, poliser som åkte till SA 85, IPA etc.

Vet inte vad Wall, Borgnäs och Stocklassa har sagt till Aftonbladet, men Gunnar W som brukar uttrycka sig med försiktighet skriver idag på sin blogg. "Spåret med sydafrikanska mördare i samverkan med svenska Palmehatare förefaller mycket troligt."

EDIT: TAR INTE BORT INLÄGGET EFTERSOM DET KOMMIT SVAR: GUNNAR WALL HAR INTE SKRIVIT OVANSTÅENDE.
Senast redigerad av cherryfive 2020-06-04 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in