2017-06-11, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag ser att det inte varit så mycket aktivitet på ett tag, men:

Jag brukar köpa både enskilda bitar och även set på bricklink.com, finns det bättre och framför allt billigare sätt? När jag kollar runt på ebay så tycks det vara påtagligt dyrare, något annat ställe? Hur är butiken i Örebro, jag har inte varit där?

Jag är främst tekniskt tekniskt intresserad, så speciellt mindstorms är intressant för mig, har någon något rykte om det kommer någon ny version av mindstorms? 1998 kom RCX, 2006 kom NXT (efter 7 år) och 2013 kom EV3 (efter 8 år).

Så rent statistiskt borde EV4 komma runt 2020. Ärligt sagt har jag lite svårt att tänka mig några konkreta saker som det är viktigt att uppdatera. Vissa saker har jag ju själv åtgärdat, som att byta ut språket till LabVIEW (finns gratis, de är det som gjort LEGOS språk, men deras eget är extremt mycket mer kraftfullt, så prova) och python och provat java och andra språk.

Jag har funderat en del, är det någon här som har förslag på mindstorms-förbättringar som ni önskar? Som jag ser det är en kamera med fungerande bildbehandlande programvara för att hantera 3D-miljö, samtidigt vet jag ju att LEGO har haft kamera som tillbehör tidigare, men nu kanske tiden är mogen för bra robottillämpningar med kamera på ett effektivt sätt.

Jag har beställt Saturnusraketen, jag har fått leveransdatum och den kommer om någon dag, så jag är lite rastlös nu, jag har STORA förväntningar. Den verkar fantastiskt.

I Örebro finns det till och med 2 butiker som enbart pysslar med Lego, en på Marieberg, nära Ikea (Ebrix) och en strax utanför stan mot Stora Mellösa (Klossbutiken). Båda är generellt dyrare än Toys r us och Lekiabutiker, men de har ett utbud av äldre saker som är svårt att hitta i fysiska butiker. Kom förbi på Klossfestivalen i sommar så kan vi prata mer om det, och där finns det folk som gillar robotar!
Jag själv är inte så insatt i Mindstorms och det, men jag vet att det finns något som kallas Sbrick som kan användas för att styra motorer med hjälp av mobiltelefon.
Citera
2020-06-04, 17:56
Medlem
Stämmer ryktet om att LEGO ska dra tillbaka alla produkter som har med polis och brandkår att göra?
Citera
2020-06-05, 00:05
Medlem
LEGO gar gått ut och dementerat. Bluff eller inte, svårt att avgöra.
Citera
2020-06-05, 17:51
Medlem
Är det någon som har köpt och byggt ihop Manchester Uniteds hemmaarena ”Old Trafford” som LEGO släppte för ungefär ett halvår sedan?
Citera
2020-06-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Stämmer ryktet om att LEGO ska dra tillbaka alla produkter som har med polis och brandkår att göra?

Det stämmer inte, det handlade om att de skulle dra tillbaka reklam med polislego som ett statement mot polisvåld men inte dra tillbaka själva produkterna.
Citera
2020-06-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Är det någon som har köpt och byggt ihop Manchester Uniteds hemmaarena ”Old Trafford” som LEGO släppte för ungefär ett halvår sedan?

Funderade på att köpa den men då jag inte har ett så stort fotbollsintresse var det annat som lockade.
Citera
2020-11-07, 19:35
Medlem
Finns det någon hemsida/app/dylikt som visar olika ”motiv”, vilka bitar som ingår och instruktioner?
Citera
2020-11-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zafon
Finns det någon hemsida/app/dylikt som visar olika ”motiv”, vilka bitar som ingår och instruktioner?

Massor.

På Legos egna hemsida finns massor av ritningar: https://www.lego.com/en-us/service/buildinginstructions
Längst bak i många finns en förteckning över bitar.

Vill du leta efter olika modeller skulle jag vilja tipsa om Bricklink: https://www.bricklink.com/catalogTree.asp?itemType=S
Här finns legos samtliga set, med förteckning över bitar, men inga ritningar du kan se online. När du har setnumret så kan du prova på första länken, eller via google.

Letar du efter coola saker som inte är officiella så finns Rebrickable: https://rebrickable.com/
Dock så kostar (iaf många bra) ritningar pengar.
Citera
2021-10-06, 23:34
Medlem
Elementarts avatar
Jag är ofta lite sugen på att köpa ett Lego-set. Lego Creator ser ju ganska häftigt ut men det är nog lite för dyrt för mig. Batmobile Tumbler kostar strax under 400 kronor, så jag kanske köper den istället.
Citera
2022-01-10, 22:21
Medlem
volvo 240s avatar
Råkade skriva i fel tråd, här är mitt inlägg om min och syrrans stora legostäder! :
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Den hade jag med, eller jag har ju kvar all lego nerpackad i sina kartonger. Jag och min syster hade två stora bord täckta med olika lego och i sitt rum hade hon ytterligare ett. OpPå de två borden uppe hade vi allt som var äldre som riddare, pirate öbor kvalleriet etc. I hennes rum hade vi moderna saker som Paradisa sakerna plus polis etc. Vi kombinerade våra saker till två stora städer med gator etc. Uppe var det organiserat såhär, från "kusten" till längst in på "land" Först hav där piraternas och guvernörskeppen höll till. Plus småb¨båtar och öbåkanoter. Där låg ön med ett berg och en hemlig yta under stranden med skattkista. Dedan kom den stora öbosettet med massa skog hövding och vatten där såklart även piraterna kunde komma in. Efter det var det guvernörens bastion som aagerade center i kusten som en hamn, fanns ju en liten krog där med så var ju perfekt. Ba bakom det var det Drakriddarnas tillhåll. Detta inkluderade Trollkarlens hus som kunde öppnas och en drakriddare som min syster s tyckte var Trolles son. Efter det ett draknäste som var mellanstort, Ett berg med drakbur och ovan det en drakriddarfortifikation med Torn trappa upp etc. Där bodde Trolles onde bror. Efter det var det den stora drakborgen, där bodde ju Kung Drako som vi döpte Lejonriddarnas stora rival. Där fanns en av vargfolket fångad plus ett stoirt drakhuvud som kunde släppa ner eld över ingången och hindra lejonriddarna. Uppe var det ju enfalllucka ner i drakburen. Kung Drako stod ofta i tornet och hade uppsikt över landet. Sen hade vi en lite större yta mellan Drakborgen och Lejonriddarnas stora borg som ett torg typ. Där hade vi ett hus åt Överste Lejondrake som var drakriddaren från borgtornsettet. Han med ett glimmande svärd. Han har gått över till Lejonriddarna och var en av de bästa svöärdmästarna vi hade och han kunde döda nästan alla. Men iaf, efter torget kom det från vänster till höger: Lejondriddarnas stora boborg som jag fick i julklapp 1996, kostade 793:50 det enda jag fick den julen. höger om detn borgen vid vindbryggtornet med Lejonkungens Ttron var borgtornet som när den bryggan höjdes gjorde en bro till borgen. Sedan var det Ford Legoredo där Kommendören styrde och ibland bjöd in folk till sitt rum och fel folk åkte ner i falluckan ner i fängelset. Cowboyerna var på lejonriddarnas sida. Och de krigade ju mot piraterna och drakriddarna tillsammans med Lejonriddarna. Öborna var neutrala. Bakom den stora borgen låg Sherre Sheriffs sheriffkontor. Han hade det inte lätt med att upprätthålla lagen med de här fientliga faktionerna. Och ibland så segtlade lejonriddare, drakriddare pirater och cowbys ner till den moderna staden där vi ju hade Kustbevakningsbåten, Radde Radarlastbils polislastbil där Motorcykelpoliserna Hård och Brutal ockso fanns och han som skö skötte datorerna kallde vi Ditte Data. Där patrullerade äv även polischefen i sin polisbil och han och Sherre SHeriff samarbetade ibland för att lösa fall och ffängsla den onde trollkarlen och diverse pirater och drakriddare. Även "Banne Bandit" och Korte Korthaj som var westernbanditer åkte ju dit. Där hade ju vi alla Paradisa grejejr som sommarklubben, Glasspelles glassbar en strand med badhytter en motorbåt och även stall såklart . Hade tyvärr int polisstationen somannars hade varit där i min systers rums stad. Pga platsbrist ipå de två borden så höll öäven indianerna till där. Jag och min syster hade nästan alla legosätt som fanns ca 19965-1998. ssom Paradisa, lejon och drakriddare. cowboy och western sätten, pirat/guvernör/kolonistatörer/öbo setten. Jag har absolut glömt att lista endel av legosetten i våra städer men får ju ta det ur minnet då jag ju är blind numera. Men helt otroligtr vilka lekar och historier jag och syrran hittade på. Olika intriger och konflikter och långa tider av fred. Kom på med att det ju fanns ett skithus på lejonriddarnas stora borg! Det hade nog aldrig funnits i ett legoset idag. Senare kom ju även den nya faktionen fladdermusriddarna som styrdes av häxan Hulda och Greve Fladdermus! Dessa var ibland lojala med lejonriddarna och ibland med Drakriddarna. Mamma tyckte ju att vi skulle bygga upp legostaden igen i gästrummet ii källaren. Hade hon ju inte dött 2014 hade vi nog gjort det.Mitt första lego var sspökhålan med ett självlysande spöke och den Svarte Riddaren. Köptes i Ulricehamn 1993 el 1994. Minns inte vad syrran fick då, kanske några tjejjer på cykel el häst.

Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
är född 1986. vill minnas att det fanns legosatser (rymdtema) som hette spirus eller något, ex isplaneten etc. samt små rymdskepp med tillhörande gubbar. men google ger inga svar. någon som vet va ja pratar om?
jag undrar om någon av er andra hade såhär mycket Lego. Och hur ni organiserade erat. Dessa legoset kanske är värda något då ju allt är perfekt nerpackade i sina origina kartonger med ritningar. Inget är mixat eller så heller utan allt är i sin rätta kartonger.
Senast redigerad av volvo 240 2022-01-10 kl. 22:28.
Citera
2022-06-03, 23:36
Medlem
Jag e bara ute efter väldigt exklusiva figurer.
Som San Diego Comic con Lego figurer,ofta Marvel och DC..typ bara 200-500st görs.
Även speciella star wars figurer...likt den där Toyfare I Love new York Yoda.

Nån som har nåt speciellt..?
Citera
2023-09-05, 19:59
Medlem
Zuzumbas avatar
Hur ligger det till med gammalt lego från tidigt 90-tal nuförtiden, har det något samlarvärde?

Har hur mycket som helst som ligger. T.ex. piratskepp, rymdbas, riddarborg, pirat-ö, m.m. Kikar man på Ebay verkar dessa gå för rätt mycket pengar, men får man det ens sålt?

Slänga eller försöka sälja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in