2016-04-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nån som sett Modulex i verkligheten? Finns en hel del begagnat, en del fortfarande i oöppnad kartong men dyyyyyyyrt

Jag har en massa modulex. Det är jävligt kul att sitta och bygga med. I alla fall när man får det suget.
Jag har väl kanske 15000 bitar eller nåt sånt, en del ärvt en del köpt på Ebay. Det dyker upp på tradera ibland har jag sett, men säkrast är nog Ebay. Jag köpte av en holländare där. Visst, det är inte billigt, men ibland måste man unna sig lite.
Citera
2016-05-05, 16:45
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Jag var lite sugen på att bygga ihop mig en Star Destroyer och ha som prydnad. Men då LEGO inte har dem i sortimentet längre så tänkte jag beställa bitarna. För att göra detta har jag laddat ner en ritning där jag kan se vilka bitar jag behöver.Problemet är att jag inte vet hur många av varje sort jag behöver utan jag har systematiskt jobbat mig igenom en del av ritningen och gjort som en lista. Detta är ett grymt mödosamt jobb!

Men om jag gör så här hoppas jag få tag i modellen billigare än vad de kostar på internet. Men vad tror ni? Är mina ansträngningar värda eller kommer slutpriset hamna på ungefär samma summa?
Citera
2016-05-07, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Jag var lite sugen på att bygga ihop mig en Star Destroyer och ha som prydnad. Men då LEGO inte har dem i sortimentet längrå tänkte jag beställa bitarna. För att göra detta har jag laddat ner en ritning där jag kan se vilka bitar jag behöver.Problemet är att jag inte vet hur många av varje sort jag behöver utan jag har systematiskt jobbat mig igenom en del av ritningen och gjort som en lista. Detta är ett grymt mödosamt jobb!

Men om jag gör så här hoppas jag få tag i modellen billigare än vad de kostar på internet. Men vad tror ni? Är mina ansträngningar värda eller kommer slutpriset hamna på ungefär samma summa?

Oj oj oj. Du kunde gjort det enklare. ;-)
På bricklink.com (största sättet att köpa lösa bitar) kan du söka på vad settet heter (det finns flera star destroyers!), få en komplett lista över bitarna, automatiskt skapa en "wanted list" över de bitarna, och sen kan du se vilka säljare som dels har flest av de bitar du behöver, eller vilken som är billigast.

Om du väljer att göra på annat sätt bör du veta att Lego ändrade sina grå färger någon gång under 00 talet, så det finns 2 ljusa och 2 mörka färger. Om det är Imperial Star Destroyer du tänker på (har för mig att den kom ut 2007..?) Så producerades den både i de gamla och de nya gråa färgerna.
Citera
2016-05-07, 23:49
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinnilsson403
Oj oj oj. Du kunde gjort det enklare. ;-)
På bricklink.com (största sättet att köpa lösa bitar) kan du söka på vad settet heter (det finns flera star destroyers!), få en komplett lista över bitarna, automatiskt skapa en "wanted list" över de bitarna, och sen kan du se vilka säljare som dels har flest av de bitar du behöver, eller vilken som är billigast.

Om du väljer att göra på annat sätt bör du veta att Lego ändrade sina grå färger någon gång under 00 talet, så det finns 2 ljusa och 2 mörka färger. Om det är Imperial Star Destroyer du tänker på (har för mig att den kom ut 2007..?) Så producerades den både i de gamla och de nya gråa färgerna.

Tackar, tackar! Ska spana in detta
Citera
2016-07-09, 20:48
Medlem
Hur mycket kan man få för en space police 6991?

Citera
2016-07-21, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine100
Hur mycket kan man få för en space police 6991?

Är banan komplett? finns beskrivning? finns låda? allt sånt spelar in.
Citera
2016-08-16, 08:41
Medlem
yournotlikemes avatar
Hur säljer man bäst ett set på några tusen delar som är 20+ år gammalt och har alla delar (Det är något slags hus med tillhörande "barbie Ken" gubbe och kvinna) som går på eBay hos andra för minst 2-3k?

Alltså vart får man mest pengar och hur/vart skickar man lättast?
Citera
2016-08-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Hur säljer man bäst ett set på några tusen delar som är 20+ år gammalt och har alla delar (Det är något slags hus med tillhörande "barbie Ken" gubbe och kvinna) som går på eBay hos andra för minst 2-3k?

Alltså vart får man mest pengar och hur/vart skickar man lättast?

Jag gissar på att du får mest på Ebay, då det finns en större köparbas där. Tradera eller en annons i en köp/sälj grupp på Facebook kan också funka, men antalet potentiella köpare är mycket mindre, så det är inte säkert att någon nappar.

Frakt är alltid svårt. Får det värdet vill du iaf att det är spårbart, så inte det blir något problem med om det kommit fram eller ej. Testa giuderna på postnord.se och kika på schenker och Dhl för att få en uppfattning om fraktkostnad. Planera i förväg hur du ska packa det så kanske du kan minska frakten.
Citera
2016-08-16, 14:25
Medlem
Dom här gamla rymdlego-serierna med "självlysande" plastdetaljer var ju en av barndomens höjdpunkter. Blacktron, ice planet och allt vad dom hette. Är/var det akrylplast som dessa bitar var gjorda av? Finns det något annat facknamn för plasten?
Citera
2016-08-16, 18:50
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Dom här gamla rymdlego-serierna med "självlysande" plastdetaljer var ju en av barndomens höjdpunkter. Blacktron, ice planet och allt vad dom hette. Är/var det akrylplast som dessa bitar var gjorda av? Finns det något annat facknamn för plasten?

Jag tror de flesta transparenta bitarna är gjorda av Polykarbonat.
Citera
2016-11-12, 21:03
Medlem
volvo 240s avatar
Snyggaste borgen är ju den osm fanns 1996. Lejonriddarnas borg. Den är så jävla snygg och allt som kom efter såg ut som hopplock.

Har allt, portar, galler, vindbrygga, brunn, fängelse, tronrum och tom ett dass. Samt en lönningång. 731.50 kostade den julen 1996. Har väl ca 30 olika legobyggnader från 95-99. Hade en hel stad på två stora bord allt snyggt arrangerat med kust längst ut med båtar öbornas ö och Guvernörens Bastion samt några andra öar. Sen en gata bakom där och där hade jag samtliga drakriddarnas byggnader, typ ett torg mellan drak och lejonriddarna samt ford legoredo jämte lejonriddarnas borg och sheriffkntor bakom borgen. Och såklart både pirat och guvernörskepp i hamnen. Oj vad det krigades ibland och folk togs tillfånga men Överste Lejondrake, dragriddaren som följde med Borgtornet brukade alltid lösa biffen och rädda kungen på nåt vis. Över 100 olika gubbar massor av hästar vagnar osv. Nä får jag möjlighet ska jag bygga upp allt igen bara för att det är så jävla snyggt legot från den tiden.
Citera
2017-06-11, 03:53
Medlem
abcabcs avatar
Jag ser att det inte varit så mycket aktivitet på ett tag, men:

Jag brukar köpa både enskilda bitar och även set på bricklink.com, finns det bättre och framför allt billigare sätt? När jag kollar runt på ebay så tycks det vara påtagligt dyrare, något annat ställe? Hur är butiken i Örebro, jag har inte varit där?

Jag är främst tekniskt tekniskt intresserad, så speciellt mindstorms är intressant för mig, har någon något rykte om det kommer någon ny version av mindstorms? 1998 kom RCX, 2006 kom NXT (efter 7 år) och 2013 kom EV3 (efter 8 år).

Så rent statistiskt borde EV4 komma runt 2020. Ärligt sagt har jag lite svårt att tänka mig några konkreta saker som det är viktigt att uppdatera. Vissa saker har jag ju själv åtgärdat, som att byta ut språket till LabVIEW (finns gratis, de är det som gjort LEGOS språk, men deras eget är extremt mycket mer kraftfullt, så prova) och python och provat java och andra språk.

Jag har funderat en del, är det någon här som har förslag på mindstorms-förbättringar som ni önskar? Som jag ser det är en kamera med fungerande bildbehandlande programvara för att hantera 3D-miljö, samtidigt vet jag ju att LEGO har haft kamera som tillbehör tidigare, men nu kanske tiden är mogen för bra robottillämpningar med kamera på ett effektivt sätt.

Jag har beställt Saturnusraketen, jag har fått leveransdatum och den kommer om någon dag, så jag är lite rastlös nu, jag har STORA förväntningar. Den verkar fantastiskt.
Senast redigerad av abcabc 2017-06-11 kl. 04:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in