2020-06-04, 15:41
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
I brevet omtaler hun sin far med navnet Tom og AEH for mamma. Det kaller jeg ubevisst distansering.

Jeg tror det kan vitne om at det er flere som har skrevet teksten. Eks hennes mann da det brukes «Tom», og henne selv da det brukes «pappa».
Citera
2020-06-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ikke meg du spør her, men jeg tror også at brevet kan være en forsvarsstrategi og kan prøve å forklare hvorfor. Det er slik jeg leser mellom linjene, basert på hvordan jeg kjenner familieforholdene.
Jeg har inntrykk av at det har vært et konfliktfylt forhold mellom spesielt H*dda og faren i flere år forut for forsvinningen. Hun har holdt stor avstand. Jeg ser ikke bort fra at hun i tidlig fase kan ha sagt en del ufordelaktige ting i avhør som hun kanskje senere har angret på. Som det kan bli tøft å stå for, når TH etterhvert vil bli konfrontert med forhold som hun har forklart. Derfor dette "brevet", hvor hun hevder at ting har blitt vridd på av politiet. Ting ble ikke oppfattet slik som hun "hadde ment dem". Et forsvar av seg selv. Jeg synes heller ikke det er helt åpenbart at dette brevet ble skrevet for et år siden, det kan ha blitt skrevet i forbindelse med nylig arrestasjon av faren. De voksne barna kan være i sterk ubalanse og lojalitetskonflikt nå, dersom familiedynamikken fra før er forskrudd av et psykopatisk sinn fra tidlig oppvekst. Trist men sant.

Takk for oppklarende svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TH vil ikke møte til flere avhør.

Han tror ikke nye avhør vil bringe saken videre nå, skriver VG.

De er også provosert av politiets ordbruk i går da de beskrev TH som "litt pjusk":

At påtaleansvarlig i politiet, som ønsket å pågripe Hagen etter lagmannsrettens løslatelse, offentlig nærmest harselerer over Hagens helsetilstand og kaller han «litt pjusk» er provoserende, skriver SH.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGndov/tom-hagen-moeter-ikke-til-nye-avhoer

Noe mer fra VG-artikkelen.
"– Når ovennevnte forhold sammenholdes med at personlig informasjon fra avhør regelmessig blir lekket til media, medfører dette at vår tillit til politiets etterforskning er betydelig svekket.

– Jeg har derfor gitt Tom Hagen et klart råd om at han ikke bør stille til nye avhør i dagens situasjon, og Hagen har besluttet seg for å følge min anbefaling.
Helt utrolig. Det er Hagen selv, og venner av Hagen, som har lekket til mediene. I noen tilfeller er lekkasjen skjedd for lenge siden, og når mediene nå endelig videreformidler informasjonen, er timingen blitt helt feil slik at info ment for å forsvare Hagen nå tvertimot virker avslørende på en negativ måte for Hagen.

Og da beskylder de politiet for "lekkasjer".. !!

Vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg. Det er absurd. Absurd.

Og hva som egentlig foregår på kammerset mellom Holden og Hagen kan vi bare gjette. TH har mistet kontrollen, og Holden befaler han å holde seg vekke fra politiet til han har gjenvunnet en smule kontroll igjen ..?

Spørsmålet er vel heller om TH noensinne vil gjenvinne noen slags kontroll mer. Dette bærer nok rett i kasjotten. Med tid og stunder.
Citera
2020-06-04, 15:43
Medlem
Citat:
Hvor har du denne informasjonen fra? Hvilken advokat ble det sendt til? Statsadvokaten sier han ikke mottok det. Det sto på TV2.no i går at brevet aldri ble sendt.
Edit:

"Brevet ble ifølge barna skrevet i oktober i fjor"
"Brevet ble sendt fra Hagen-barnet til en advokat, som er en venn av familien, i november. Planen var, etter det TV 2 forstår, å sende brevet videre til Riksadvokaten"
https://www.tv2.no/nyheter/11479575/
Citera
2020-06-04, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b
Holden uttalte ifølge VG: "Tom Hagen nekter straffskyld for drap, og ble etter elleve dager i varetekt løslatt av Eidsivating lagmannsrett. Retten mente det ikke var skjellig grunn til å mistenke ham for drap.

– Når ovennevnte forhold sammenholdes med at personlig informasjon fra avhør regelmessig blir lekket til media, medfører dette at vår tillit til politiets etterforskning er betydelig svekket.

– Jeg har derfor gitt Tom Hagen et klart råd om at han ikke bør stille til nye avhør i dagens situasjon, og Hagen har besluttet seg for å følge min anbefaling."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGndov/tom-hagen-moeter-ikke-til-nye-avhoer

Jeg synes at det er en klok avgjørelse av TH å ikke stille til avhør, ut i fra det som Holden uttalte her og ut i fra at TH tror ikke nye avhør vil bringe saken videre nå.

Det er svært ille at personlig informasjon fra avhør regelmessig blir lekket til media.

Jeg forstår ikke at avisene har lov til å publisere detaljer fra avhør som er lekket og som ikke er ment at skulle offentliggjøres.
Nettopp! Dette sirkuset i media er det politiet som har startet, og kritikken her på forumet som rettes til barnas bistandsadvokat er helt malplassert.
Politiet har tvunget dem til dette - ingen andre!
Citera
2020-06-04, 15:45
Medlem
Citat:
Holden uttalte ifølge VG: "Tom Hagen nekter straffskyld for drap, og ble etter elleve dager i varetekt løslatt av Eidsivating lagmannsrett. Retten mente det ikke var skjellig grunn til å mistenke ham for drap.

– Når ovennevnte forhold sammenholdes med at personlig informasjon fra avhør regelmessig blir lekket til media, medfører dette at vår tillit til politiets etterforskning er betydelig svekket.

– Jeg har derfor gitt Tom Hagen et klart råd om at han ikke bør stille til nye avhør i dagens situasjon, og Hagen har besluttet seg for å følge min anbefaling."

Jeg synes at det er en klok avgjørelse av TH å ikke stille til avhør, ut i fra det som Holden uttalte her og ut i fra at TH tror ikke nye avhør vil bringe saken videre nå.

Det er svært ille at personlig informasjon fra avhør regelmessig blir lekket til media.

Jeg forstår ikke at avisene har lov til å publisere detaljer fra avhør som er lekket og som ikke er ment at skulle offentliggjøres.
TH og hans advokat(er) skjønner at de nye bevisene som politiet sitter på er kraftige skyts mot baugen. Simple as that.
Citera
2020-06-04, 15:46
Medlem
- – For min egen del kan jeg ikke se hvordan ytterligere avhør av Tom Hagen er egnet til å bringe saken videre. Etterforskningen synes nå ikke å være rettet mot å bringe klarhet i hva som har skjedd med Anne Elisabeth Hagen, men har kjørt seg fast i et blindspor der politiet kun er ute etter å ta Tom Hagen, skriver Holden i en e-post til VG.

Kanskje Holden/Hagen bør innse at det er politiet som leder etterforskningen, og på den måten og i den retning, de mener kan bringe saken nærmere en løsning. I stedet sier Holden her at Hagen først kan ahøres igjen, når politiet slutter å mistenke han.

Latterlig. Og svakt advokatarbeid. Igjen. Holden er en klamp om foten for Hagen.
Citera
2020-06-04, 15:47
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Edit:

"Brevet ble ifølge barna skrevet i oktober i fjor"
"Brevet ble sendt fra Hagen-barnet til en advokat, som er en venn av familien, i november. Planen var, etter det TV 2 forstår, å sende brevet videre til Riksadvokaten"
https://www.tv2.no/nyheter/11479575/
Se der ja, "en venn av familien". Tipper rådet var å holde dette brevet unna offentligheten.
Citera
2020-06-04, 15:49
Avslutad
Citat:
Hvor har du denne informasjonen fra? Hvilken advokat ble det sendt til? Riksadvokaten sier han ikke mottok det. Det sto på TV2.no i går at brevet aldri ble sendt.
Brevet ble sendt til en advokat (en venn av familien), men siden politiet sa at TH ikke var mistenkt, så valgte de å la være å sende det til riksadvokaten.

Poenget er at selv om brevet ble sendt til "tanta til Beate", så beviser det at brevet ble skrevet på det tidspunktet forfatteren av brevet påstår.
Citera
2020-06-04, 15:50
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
- – For min egen del kan jeg ikke se hvordan ytterligere avhør av Tom Hagen er egnet til å bringe saken videre. Etterforskningen synes nå ikke å være rettet mot å bringe klarhet i hva som har skjedd med Anne Elisabeth Hagen, men har kjørt seg fast i et blindspor der politiet kun er ute etter å ta Tom Hagen, skriver Holden i en e-post til VG.

Kanskje Holden/Hagen bør innse at det er politiet som leder etterforskningen, og på den måten og i den retning, de mener kan bringe saken nærmere en løsning. I stedet sier Holden her at Hagen først kan ahøres igjen, når politiet slutter å mistenke han.

Latterlig. Og svakt advokatarbeid. Igjen. Holden er en klamp om foten for Hagen.
På den annen side så har jo enhver mistenkt rett til å unnlate å forklare seg. Hvor troverdig man da framstår er et spørsmål. Hvis Holden mener det svekker Hagens sak om han forklarer seg så er det en del av hans rolle som forsvarsadvokat å hindre klienten i å evnt inkriminere seg selv gjennom forklaring. Noe bør man da skylde på, og her velger man helsa. Når det er sagt så er det sikkert riktig at TH har det tøft, men som uskyldig mistenkt burde man være ivrig etter å forklare seg.
Senast redigerad av Minnimus 2020-06-04 kl. 16:04.
Citera
2020-06-04, 15:52
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Brevet ble sendt til en advokat (en venn av familien), men siden politiet sa at TH ikke var mistenkt, så valgte de å la være å sende det til riksadvokaten.

Poenget er at selv om brevet ble sendt til "tanta til Beate", så beviser det at brevet ble skrevet på det tidspunktet forfatteren av brevet påstår.
Du har rett, hvis vedkommende er troverdig. Det kan kanskje være samme advokaten som står bak ektepaktene? BB? En nær venn av familien og forretningspartner.
Citera
2020-06-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja, disse fiskerne framstår faktisk som litt interessante fortsatt, da tenker jeg særlig på bilen som på forsvinningsmorgenen ble observert rett ved brygga der. Jeg har heller ikke glemt at politiet fant bilskilt når de søkte i vannet der. Kan sikkert være praktisk å bytte litt på skiltene når man holder på med slike fantestreker..
Du har gode poeng! Jeg vet ikke om politiet har etterforsket biler som er av den modellen som et vitne så og som det vitnet antok at kunne være fiskernes bil?

(Publisert: 23.01.19. Oppdatert: 01.05.19 )"Samme dag som han så disse tre mennene, så han en sølvfarget bil med skilter fra et østeuropeisk land, forteller Rørvik, som tror det var en eldre Ford Fiesta. Den sto parkert på en liten parkeringsplass like ved.
– Jeg gikk utifra at den tilhørte fiskerne, da jeg ikke så noen andre i nærheten, sier Rørvik, som foreløpig ikke har vært i kontakt med politiet.
Bilen hadde han også sett flere ganger tidligere, stort sett parkert på samme plass, men da så han ikke fiskere. Han påpeker at Langvannet er stort og at det er mange steder man kan fiske fra."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1o81y/nytt-vitne-i-loerenskog-saa-mystiske-menn-med-fiskestang-og-telelinse

Vitners signalement:

Småbarnsfarens signalement av 2 fiskere:

"To svartkledde menn i alderen 35–45 år som snakket østeuropeisk, antagelig ikke polsk, ettersom han forstår litt av det språket. Begge var robuste typer, spesielt den ene var muskuløs og kraftig."

Fuglefotografens signalement av 3 personer:

"Rørvik anslår de to som fisket sammen til å være i slutten av 20-årene, og den tredje mannen i 50-årene."
Senast redigerad av Octopus8b 2020-06-04 kl. 16:17.
Citera
2020-06-04, 15:53
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommerful90
Slik jeg oppfatter det er; barna kalte moren for Lisbeth og at far (Tom), har sakt at de må kalle henne mamma til politiet.
Det sier alt om hva dynamikk som er i familien.. her er det mye mørkt...

Nei dette misforstår dere. Jeg tror XXXX henviser til et økenavn (eks: drittkjærring e.l.). At far hadde bedt dem om å omtale mor med dette økenavnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in