Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Hårklyverier, de hade ju redan pratat om innan att det skulle bli skolstängning, det var ju därför Olsen öht visste om det. Att den faktiska skolstängningen dröjde några dar till av praktiska skäl är ju inte konstigt. Så var det ju här med, man pratade om det och sen skulle slutligt besked komma inom en vecka eller så.
En annan intressant grej, ytterligare en sak där Olsen et al fick rätt, var att de redan då inledningsvis i mars varnade för att det kan vara presymtomatisk smittspridning.
Jag minns att jag tyckte det var så konstigt och obehagligt hur FHM kunde rekommendera folk att bara "stanna hemma om man var sjuk". T.o.m. jag som ej har utbildning inom sådant, förstod att det måste vara fel.
Undrar hur många dödsfall det kan ha lett till, FHMs ovilja att fatta att man kan smitta presymtomatiskt.

Det kanske utreds av coronakommissionen...
Problemet med det pre/asymtomatiska är ju att det inte fungerar att ta hänsyn till när man kör Sveriges strategi, precis som det inte funkar att stänga skolorna i de yngsta åldrarna.
Om det är för att FHM trodde detta var SARS som inte smittade asymtomatiskt, eller för att de ansåg vår strategi skulle vara bättre ekonomiskt och långsiktigt, eller för att de ville ha flockimmunitet - eller samtliga, vet jag inte säkert.
Men jag ser ärligt poängen i deras tankesätt. Problemet är bara att det visat sig funka sämre än vad de hoppats och att länderna som körde supress tidigt har ett stort försprång nu.