2020-06-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-05-11..&country=SWE~GBR

Vi kan andas ut igen Storbritannien utökar sin ledning...

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-05-11..&country=SWE~GBR~BRA

Såg att Brasilien har passerat oss också ,så lär väl inte bli några rubriker på ett tag nu om att vi är det dödligaste landet
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Varför då? Är det någon här som förknippat Olsen med munskydd?

Grejen är ju även att vissa av dessa kritiker mot munskydd jämför med andra virus som t ex SARS som smittade när folk hade symtom. Verkar ju vara mkt efter SARS FHM baserat sin strategi på.

Munskydd blir ju än viktigare när asymtomatisk spridning är en faktor, som vid detta virus, till skillnad från SARS. Och det kunde ju inte Olsen och Tegnell ha vetat för några år sen.

Jag tror folk inbillar sig att alla som varit skeptiska till hanteringen avgudar "de 22", lusläser kritiska bloggar hela dagarna, och har exakt samma åsikter kring allt.

Jag har aldrig varit speciellt insnöad på vare sig "de 22" (även om Björn Olsen verkar trevlig) eller munskydd. Jag tycker hanteringen verkar dålig efter eget huvud.

Dock hade säkert "de 22" hanterat det här bättre. Jag känner bara till Björn Olsen och den där matematikern.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Visst finns det exempel där vården såväl i Sverige som i andra länder inte kunnat ge den vård man i de bästa av lägen vill kunna ge. Det händer tyvärr i normallägen också. Det görs bedömningar och felbedömningar. Varje dag räddar våra hjältar i vården en stor grupp människor.

Sveriges strategi precis som andra strategier bör och ska kritiseras. Vi har definitivt misslyckats med att skydda äldre, svaga personer på äldreboenden och andra vårdinrättningar. MEN jag vill med mina inlägg inte "hacka ner" på dessa personer, snarare att försöka "upplysa" om att deras tankar och föreställningar (likt mina egna) nödvändigtvis inte behöver vara sanna. Vi ser världen på olika sätt genom våra glasögon, och vi ser ofta det vi vill se. Det blir lätt i en tråd som denna att man eldar upp varandra kring allt elände man hittar. Spekulationer och konspiratoriska föreställningar blir sanningar o s v o s v.

Bra skrivet, men det jag reagerade på var som sagt att du kallade brist på personal på IVA för konspiratoriskt när det i princip är bekräftat. Säger inte att det ser ut så överallt, men det blir ju de hårdast drabbade ställena som får uppmärksamheten i detta och som påverkas av det.

Precis som du har ett problem med att folk i dina ögon är konspiratoriska så har jag ett problem med folk som är för blåögda och får det att låta som det fungerar mer fläckfritt än det gör genom att anklaga de tveksamma för konspirationer. Just detta ord är ju framtaget för att smutskasta folk som ifrågasätter saker; inte bara de som tror på Flat Earth eller att Elvis lever
Citera
2020-06-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
2 000 väntas demonstrera i Malmö
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL026g/2-000-vantas-demonstrera-i-malmo

Fy vad tråkigt! Våra uttråkade ungdomar tycker/tror inte det spelar någon roll,

att det inte är farligt -egentligen,

för då tror jag det är tveksamt att de skulle gå dit,

utan istället gjort ett digitalt upprop.

En kommunikationsmiss från myndigheterna om hur farligt viruset och smitttspridning är,

"let go" approachen backfires.

Nån som vet hur maskeringsförbud på demonstrationer fungerar nu? Att de redan bryter mot regler om 50 personer är väl arrangörens ansvar bara men man borde släppa en stor bur över demonstrationen och låta den sitta en månad. Då slipper vi både corona plus all annan skit som dessa skitskallar ställer till med.
Citera
2020-06-04, 12:50
Medlem
okok1s avatar
Hur kan polisen tillåta demonstrationer när det är 50 människor max som är tillåtet?
Citera
Medlem
Varför kan folk i storstäderna inte sköta sig? Är väl en sak med kollektivtrafiken eller mataffärer som man visserligen kan undvika men det krånglar ju till allt. Men att de måste gå och lägga sig tusentals pers bredvid varandra och sola, eller demonstrera, det är helt otroligt.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vi har mer död för att vi har mer smittspridning, inte för att äldrevården misslyckats.

Men det blir ju ett misslyckande. Sett till just äldrevården infördes ju besöksförbud rätt tidigt så smittan måste ju ha kommit in via personal. Där är misslyckandet att man inte testade personal. Möjligen kan det finnas orsaker som att det även rör sig om till stora delar outbildad personal som kanske känt att de varit tvingade att jobba även om de känt sig småkrassliga. Annars får de sparken. Detta måste ju utredas, varför denna stora skillnad mot våra grannländer.
Citera
2020-06-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur kan polisen tillåta demonstrationer när det är 50 människor max som är tillåtet?

Verkar inte som att någon hade tänkt på detta och att olika lagar står emot varandra? Att de måste tillåta demonstration fast de vet att det kommer komma fler än 50?
Citera
2020-06-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-05-11..&country=SWE~GBR~BRA

Såg att Brasilien har passerat oss också ,så lär väl inte bli några rubriker på ett tag nu om att vi är det dödligaste landet
Chile, Mexiko och Peru är bara en tidsfråga.
Citera
2020-06-04, 12:53
Bannlyst
• 12.50: Pressträff om testning med socialminister Lena Hallengren, finansminister Per Bolund och Johan Carlson på FHM
Citera
2020-06-04, 13:00
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Mkt glädjande läsning

Ännu mer glädjande läsning här:

(FB) Du kan vara immun mot covid-19, även utan antikroppar - Bekräftas av ny forskning!

Du kan alltså vara immun mot covid-19, även om du inte har antikroppar i blodet...
Citera
2020-06-04, 13:00
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vi har mer död för att vi har mer smittspridning, inte för att äldrevården misslyckats.

Av vad jag googlade fram för några dagar sedan var att typ hela EU har runt 50% döda på äldreboenden. Känns bara som ännu en myt Tegnell framkallat för att försvarat sig att vi ska sticka ut pga äldreboendena. Nån får gärna motbevisa mig om ni har en vettig länk som visar på motsatsen!

Sedan tror jag att enkla saker som krav på mer tester tidigt av personal och munskydd/visir hos personalen hade hjälpt ytterligare. Kanske ett problem många länder hade? Vore intressant att se vad länder som klarat sig bättre med äldreboendena, som även har en omfattande smittspridning, har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in