2020-06-04, 12:10
Moderator
-Info-s avatar
Den moderata politikern Olov Holst (i Sigtuna) har något att säga till alla som tror att corona är som en vanlig förkylning eller som en vanlig influensa:

Citat:
Toppolitikern blev svårt sjuk i corona

Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna, drabbades hårt av covid-19. Efter flera dagar med hög feber fick han köras med ambulans till Danderyds sjukhus där han blev kvar i över en vecka. Skiktröntgen visade kraftiga skador på lungorna och han tvingades bland annat till syrgasvård.
– När jag tog av mig syrgasmasken upptäckte jag att jag inte kunde andas på egen hand, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/toppolitikern-blev-svart-sjuk-i-corona
Citat:
"Hela maj är borta för mig. / Hela maj har gått åt till sjukdomen."

"Det var första gången jag blev riktigt rädd. Man började prata om respirator."

"När man borstar tänderna tar man av sig syrgasmasken. Då upptäckte jag att jag inte kunde andas."

"Efter 5-6 sekunder kippade jag efter luft och fick trycka till den där [syrgasmasken]."

"Jag blev påmind om att det inte är en vanlig förkylning eller influensa."

"Jag har förlorat en stor del av min förmåga att andas."

Olle Holst vet att lungskadorna efter coronan tar lång tid att reparera, om det nu är möjligt.

"Fram till hösten hoppas jag att det har läkt ut, men det är inte säkert."

"Läkarna vet inte om det blir bestående men på lungorna. Det måste vi testa."

Någon som haft en förkylning eller influensa med symptom likt ovan?
Citera
2020-06-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
UK 13 mars, 4 dagar efter debattartikeln:

https://metro.co.uk/2020/03/13/must-work-together-stop-coronavirus-deaths-flatten-curve-12391617/

Det är i princip FHMs strategi som beskrivs!

We want to suppress it, not get rid of it completely, which we can’t do anyway,’ Sir Patrick Vallance told Sky News this morning.

At a press conference yesterday, he warned the country is ‘about four weeks or so behind Italy’ in terms of the coronavirus trajectory.

Experts studying Covid-19 are fearful of the impact it will have on the health service when it hits its peak in the UK. The worry is that a sudden rush of people needing to be hospitalised will overwhelm an already under pressure NHS and drive it to the brink of collapse.

More people will die because there won’t be enough beds, ventilators, medicines or doctors and nurses to treat them, experts predict. In order to prevent this, more needs to be done to delay the peak, and slow the speed at which the virus spreads across the country.

That means more of those distancing measures, including closing schools, cancelling mass gatherings and events, and encouraging people to stay at home and self-isolate even if they are only mildly ill.

This strategy is called ‘flattening the curve’ and is highlighted in the graph above.

Suck. Vad fan har det med saken att göra om UK skriver något annat 4 dagar senare? Hur ska Olsen veta det, han har väl ingen kristallkula.

Det är inte det Olsen pratar om, alls. I ett läge när Sverige inte gör ett skit, så pratar Olsen om att man åtminstone måste göra nånting. Såsom i England, t.ex. stänga skolor, stänga ner folksamlingar osv. Det är det han hänvisar till i artikeln.

Huvudpoängen kvarstår, att han hela tiden vill att man skall göra mer än Sverige gör, när Sverige sitter som en kollektiv fågelholk och inte fattar något. Inklusive FHM.
Citera
2020-06-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Då bygger man upp det för 48 miljoner kr igen.
Det tar 9 minuter och 36 sekunder för en lockdown att kosta lika mycket som att bygga fältsjukhuset vid Älvsjömässan.

En lockdown kostar nämligen runt 1% av BNP per vecka, vilket är 300 miljoner kronor per timme.

Proportioner.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Visst finns det exempel där vården såväl i Sverige som i andra länder inte kunnat ge den vård man i de bästa av lägen vill kunna ge. Det händer tyvärr i normallägen också. Det görs bedömningar och felbedömningar. Varje dag räddar våra hjältar i vården en stor grupp människor.

Sveriges strategi precis som andra strategier bör och ska kritiseras. Vi har definitivt misslyckats med att skydda äldre, svaga personer på äldreboenden och andra vårdinrättningar. MEN jag vill med mina inlägg inte "hacka ner" på dessa personer, snarare att försöka "upplysa" om att deras tankar och föreställningar (likt mina egna) nödvändigtvis inte behöver vara sanna. Vi ser världen på olika sätt genom våra glasögon, och vi ser ofta det vi vill se. Det blir lätt i en tråd som denna att man eldar upp varandra kring allt elände man hittar. Spekulationer och konspiratoriska föreställningar blir sanningar o s v o s v.

Bästa metoden att skydda dom hade dock varit att inte ha så mycket virus ute i samhället. Äldrevården har blivit en syndabock.

Inte för att det inte finns en massa som kan förbättras inom äldrevården också förstås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av net4me
Nått possitivt i alla fall att antalet IVA patienter i region Stockholm gick för första gången på över 2 månader under 100 igår. Toppen var i april 232 stycken.

Mkt glädjande läsning
Citera
2020-06-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag tror att FHM kan ha trott på planen i alla fall, men jag har inga jättehöga tankar om deras pandemirotel. Annika Linde nämnde någonstans att hon "köpte det" i början efter att ha snackat med Tegnell också, innan hon backade nyligen (i telefonintervjun).

Om smittan ofta tagit sig in via asymptomatisk smittspridning (jag har ingen aning) så kan det ha påverkat om de bortsåg från det.

Man har ju inte sagt ett pip om dödligheten. Så länge "vården räcker till" har all dödlighets i grunden ansetts vara oundviklig/okej.

Grundförutsättningen för planen är ju snarare antagandet att "alla" andra länder kommer drabbas ungefär lika hårt och masspridning/mitigation är enda vägen i mål.
Citera
2020-06-04, 12:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men du har ju inte hängt med i vad det är som sägs. Huvudpoängen är att Olsen hela tiden konsekvent har förespråkat fler och hårdare åtgärder än vad Sverige har genomfört.

När UK hade börjat skärpa till sig och stänga ner en hel del saker, så gick Olsen ut och sa att vi måste också göra det, det är det han pratar om i denna debattartikel som du ser. Istället lallade Sverige vidare och gjorde ingenting. För att FHM inte fattade allvaret. Och det såg Olsen redan i både januari och februari till och med.

Det är inga rosiga glasögon, det är fakta. Han såg tidigt vartåt det barkade. Det krävs inte mycket för att fatta att det hade varit bättre med honom vid rodret. Finns ju en anledning till att en professor föreslår det idag i Expressen. Men lev du vidare med dina rosiga glasögon om FHM.

Det är kommunerna som fallerat med sina respektive värdelösa äldrevård. Detta i kombination med nedmonterad beredskap gav dagens dödssiffror. Inget fel med FHM och deras strategi, tvärtom. Dock är dagens reserestriktioner åt fanders. Åland, Gotland, Öland, Piteå osv kommer att få galopperande arbetslöshet >20%
Citera
2020-06-04, 12:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Suck. Vad fan har det med saken att göra om UK skriver något annat 4 dagar senare? Hur ska Olsen veta det, han har väl ingen kristallkula.

Det är inte det Olsen pratar om, alls. I ett läge när Sverige inte gör ett skit, så pratar Olsen om att man åtminstone måste göra nånting. Såsom i England, t.ex. stänga skolor, stänga ner folksamlingar osv. Det är det han hänvisar till i artikeln.

Huvudpoängen kvarstår, att han hela tiden vill att man skall göra mer än Sverige gör, när Sverige sitter som en kollektiv fågelholk och inte fattar något. Inklusive FHM.
UK låg ju lite före Sverige i utvecklingen, de hade sina första dödsfall tidigare. Så man kan väl säga att Sverige var som UK även om man låg lite senare i fas både med utveckling och åtgärder.

Edit, tillagg: UK stängde väl inte skolorna förrän fredagen den 20e mars? Långt efter den 9e.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-04 kl. 12:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det är kommunerna som fallerat med sina respektive värdelösa äldrevård. Detta i kombination med nedmonterad beredskap gav dagens dödssiffror. Inget fel med FHM och deras strategi, tvärtom. Dock är dagens reserestriktioner åt fanders. Åland, Gotland, Öland, Piteå osv kommer att få galopperande arbetslöshet >20%

Finns inget som tyder på att svensk äldrevård misslyckats nämnvärt.

Äldrevård innebär mycket närkontakt. Närkontakt driver smittspridning. Hur kan man inte begripa detta extremt simpla samband?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Bästa metoden att skydda dom hade dock varit att inte ha så mycket virus ute i samhället.
Vet du hur många virus av olika varianter det redan finns ute i samhället och i människors kroppar?
Näst intill oändligt, hur hade du tänkt dig att det skulle vara möjligt att stoppa dom? Lockdowns hjälper inte i någon större omfattning.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Man har ju inte sagt ett pip om dödligheten. Så länge "vården räcker till" har all dödlighets i grunden ansetts vara okej.

Jo, kan ha varit så att de anade att det skulle gå riktigt illa också, och lindade in det i lite fint snack kring att skydda riskgrupper. Är inte helt säker dock. De kanske på riktigt trodde att alla gamlingar skulle gå in i nån kokong av sig själv.

Citat:
Grundförutsättningen för planen är ju snarare antagandet att "alla" andra länder kommer drabbas ungefär lika hårt och masspridning/mitigation är enda vägen i mål.

Japp, det är den största missen. De antog alldeles för mycket i ett tidigt skede, och tog inte det säkra före det osäkra.
Citera
2020-06-04, 12:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Man har ju inte sagt ett pip om dödligheten. Så länge "vården räcker till" har all dödlighets i grunden ansetts vara oundviklig/okej.

Problemet är ju att förbaskat många stryker med i denna sjukdom oavsett om "vården hinner med". Det är skrämmande. Måtte det lanseras vaccin snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in