2020-06-04, 10:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Absolut, och det lär bli ännu värre nästa dipp när folk som missat gå in kommer lasta in allt i fomo. Därför den inte blir lika stor som den första isåfall.
Är det framtiden. Dipparna blir kortare och kortare för att folk har mycket pengar och har fattat hur ofarlig och lönsam en dipp är, så de går in snabbare och snabbare.

Vi kan sluta tala om ett U eller V, det blir ett I. Nästa Världs-depression varar i 30 minuter.
Citera
2020-06-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om det är för många som vill fynda så blir det ingen dipp, eller den blir kortvarig. Kan det vara orsaken till att det stiger oavbrutet nu, för tidigt? Folk har inte fattat att dippen var i mars och försvann på några dagar? De tror att det fortfarande är fyndpriser?

Det är fortfarande fynd priser på vissa aktier. Har svårt att se Bonava bli billigare exempelvis om man tror att det fortfarande kommer att byggas hus i Tyskland eller Finland.

Detsamma med Telia egentligen om man nöjer sig med 8% direktavkastning de närmsta åren. Nu har jag inte Telia och tänker nog inte köpa den men mest därför att jag inte klarar att följa hur många aktier som helst.

Klart att blir det generell panik igen i höst så faller ju allt men aktier som Bonava eller för den delen Telia lär ju återhämta sig rätt snabbt isåfall. Tycker nog att SSAB eller Securitas är i en liknande situation. Finns ju fler.

Knepet är väl att vara nöjd med, vad som med alla rimliga mått, är en bra avkastning och sluta titta avundsjukt på andra som lyckas bättre

Har möjlighet att belåna huset med två miljoner om det dippar rejält. Får se vad som händer men i slutändan är jag nog för försiktig för att belåna huset. Kanske en miljon...
Citera
2020-06-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är fortfarande fynd priser på vissa aktier. Har svårt att se Bonava bli billigare exempelvis om man tror att det fortfarande kommer att byggas hus i Tyskland eller Finland.

Detsamma med Telia egentligen om man nöjer sig med 8% direktavkastning de närmsta åren. Nu har jag inte Telia och tänker nog inte köpa den men mest därför att jag inte klarar att följa hur många aktier som helst.

Klart att blir det generell panik igen i höst så faller ju allt men aktier som Bonava eller för den delen Telia lär ju återhämta sig rätt snabbt isåfall. Tycker nog att SSAB eller Securitas är i en liknande situation. Finns ju fler.

Knepet är väl att vara nöjd med, vad som med alla rimliga mått, är en bra avkastning och sluta titta avundsjukt på andra som lyckas bättre

Har möjlighet att belåna huset med två miljoner om det dippar rejält. Får se vad som händer men i slutändan är jag nog för försiktig för att belåna huset. Kanske en miljon...

Kan man räkna med att Telia orkar hålla 1,80 i utdelning nästa år? Notera att utdelningen krympt stadigt de sista 10 åren.
Citera
2020-06-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kan man räkna med att Telia orkar hålla 1,80 i utdelning nästa år? Notera att utdelningen krympt stadigt de sista 10 åren.

Nej, det är kanske sant. Det är ju alltid svårt att veta eftersom affärsmöjligheter och konkurrens förändras. Man har ju bara historiken att gå på om man inte orkar sätta sig in i företaget. Jag försöker ju läsa om alla företag jag äger och då orkar man ju inte med mer än kanske 10-15 stycken. Varav stabila som Securitas kollar man bara på en gång om året.

Skulle jag belåna mig skulle jag nog köpa en småbolagsfond för minst hälften av pengarna eftersom jag skulle vilja ha lite mer riskspridning då. Och resten i stora företag som jag redan äger.
Citera
2020-06-04, 11:36
Medlem
PedoFilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Tålamod, det tar lite tid. Det gick inte upp till över 2 procent igår på två timmar.

Ja, det är klart det går ner mer nu när jag har sålt mitt cert med minimal vinst!

Ska man köpa in sig i slutet av dagen igen kanske? lär ju gå upp massa nu när vi får en -1% dag.
Citera
2020-06-04, 12:16
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Precis. Folk har sagt i flera veckor att tåget har gått samtidigt som många stora fina bolag knappt har påbörjat återhämtningen. Bonava är ett utmärkt exempel. Glädjande nog fick vi ett besked under gårdagen att även Bonava kan röra på sig.
Citera
2020-06-04, 12:41
Medlem
Enligt Wilderängs blogg Cornucopia så är "börskraschen är ett faktum" men det har Lasse påstått under flera år nu utan en insikt av att börsen faktiskt har en underliggande långsiktig men svag trend uppåt de senaste decennierna.
Citera
2020-06-04, 12:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Enligt Wilderängs blogg Cornucopia så är "börskraschen är ett faktum" men det har Lasse påstått under flera år nu utan en insikt av att börsen faktiskt har en underliggande långsiktig men svag trend uppåt de senaste decennierna.
Fast jag är inte nöjd med "att börsen faktiskt har en underliggande långsiktig men svag trend uppåt de senaste decennierna". Det kan vem som helst se i ett diagram. För mig är det förskräckligt, från 2008 är det ett race uppåt nästan oavbrutet i USA.

Det som är förskräckligt är att jag som matematiker förstår att:
-historiska värden inte säger något om framtiden
-det kan inte stiga oändligt, jordens resurser är ändliga
-att exponentiell tillväxt inte i grunden kan förstås och analyseras av människor, därför finns kedjebrev bitcoin osv

Så frågan Varför är viktig att besvara. För enligt matematiska regler enligt ovan kommer det att ta slut. Om man vet Varför så kanske man vet När, och då kan man tjäna pengar.
Citera
2020-06-04, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Latinamerika fonder har gått +10-15% sista 2 veckorna och det ser ut att fortsätta.
Är det något finansgeni här på Fb som förutsett detta så kom gärna med synpunkter i ämnet.

Precis, där kan vi prata om att det går att fynda fortfarande trots en viss återhämtning. Indien också. I förrgår köpte jag:

Nordea 1 - Latin American Equity BP SEK. -34% i år.

Nordea Indienfond. -22.89 % i år.

Lyxor MCSI Brazil Ucits ETF Acc. -36,43 % i år
Citera
2020-06-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Precis, där kan vi prata om att det går att fynda fortfarande trots en viss återhämtning. Indien också. I förrgår köpte jag:

Nordea 1 - Latin American Equity BP SEK. -34% i år.

Nordea Indienfond. -22.89 % i år.

Lyxor MCSI Brazil Ucits ETF Acc. -36,43 % i år

-Ser ut som du har en bra mix,har själv ögonen på SHB Latinamerikafonden.
Citera
2020-06-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att vi får resa till Italien betyder inte att vi tänker resa till Italien. Vem är ressugen nu? Turismens andel av börsen är dessutom obetydlig kanske 1-2%. Problemen med corona är så mycket större. I USA finns 40 miljoner ny-arbetslösa. Kommer de att köpa en ny iphone eller BMW? I Tyskland är 11 miljoner permitterade, kommer de att resa till Canaris som vanligt? Vad händer med oljan som inte längre behövs när vi inte reser på semester eller till jobbet, den har sitt lägsta värde på årtionden, hur många 100.000 nya arbetslösa ger det i USA? Hur tror du de 200 miljarder som corona kostat Sverige, som inte ens haft lockdown, ska återbetalas, kanske av företagen? Det är 200 miljarder som vi annars konsumerat av börs-bolagen.

Jag är alltså något dystrare än du. Åtminstone kan du hålla med om att vi inte vet svaret på en enda av frågorna jag ställer, möjligen i mitten på juli när storföretagens Q2 kommer in. Min teori är att något som är extremt illa för börskurserna kommer att dyka upp senast inom 2 månader.

Den som inte tror att någonting överraskande alls dyker upp de kommande 2 månaderna lever ett Tegnell-liv. Hans insats är faktiskt väldigt svensk. "jag vet inte svaret, så det bli enklast för mig att skita i allt".

Det handlar inte om att skita i allt. Det handlar om ödmjukhet och att förstå att det är högst osannolikt att man kan generera något alpha genom att basera beslut på information som är tillgänglig för samtliga. Därför fokuserar man istället på att köpa så mycket som möjligt (index) hela tiden (oavsett vad börsen står på) och lever sitt liv utan att riskera att chansa fel eller stå utanför när det med över 100 års historik visar sig vara lönsamt att ha pengarna inne på börsen.
Citera
2020-06-04, 14:05
Medlem
PedoFilips avatar
Fick FOMO och gick in i björn cert igen, naturligtvis så knulla ECB mig med sitt utökade stödköpsprogram

Hela veckans vinst utraderad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in