2020-06-03, 22:51
Medlem
Blankts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronflaska
Folk sitter alltså fortfarande och väntar på nästa krasch

Som en användare skrev en bit upp, ni har missat båten och nu vägrar ni inse det. Köpte ni inte i mars vet jag inte om ni har på aktiemarknaden att göra öht...

Knappast har man missat båten. Även om det inte kommer en andra krash är vi fortfarande på låga nivåer. Lär bli raketuppgång så fort ett vaccin blir tillgängligt, speciellt med tanke på hur många nya användare som har gjort entré i börsen under dessa tider, sanslöst med pengar finns där nu!
Citera
2020-06-03, 22:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Självklart kommer det en nedgång förr eller senare. Så att upprepa mantrat att snart sjunker det kommer till slut bli rätt...
Jag tror dock personligen att vi aldrig mer kommer se Mars nivåer. Det tåget har gått.

Idag har vi läst bland annat att Italien öppnar upp för turism och Tyskland lyfter sin reseavrådan. Ekonomierna kommer sakta men säkert börja ta igen förlusterna och permitterade återanställs. Detta är självklart superpositivt, till och med isbjörnarna måste tillstå det.
Eller?

Hotet är väl våg nr2? När alla tror det är över. När vi sänkt garden och lever som vanligt. När vi behöver 20 tusen IVA platser och det bara finns ettusen. När vi tvingas stänga ned på riktigt och dessutom under flera månader. Det här kommer inte vara över innan vi blivit vaccinerade, Jag tror det finns mycket stor risk för bakslag.
Citera
2020-06-03, 23:39
Medlem
Det här ser positivt ut tycker jag: https://twitter.com/flightradar24

"In May, most of the increase in flights we tracked was non-commercial traffic, but commercial flight activity is now growing at a steady pace."
Citera
2020-06-04, 01:35
Medlem
Tänkte vara investerad till september/oktober då jag tror på en ny dipp i och med bla att viruset på många ställen i världen smittar lättare under kyliga förhållanden och att de ekonomiska konsekvenserna har hunnit ifatt. Har dock de senaste två dagarna sålt hälften av allt jag har med 49% vinst. Det känns lite väl bra och får för mig att det inte kan fortsätta i den takten allt för länge. Kan såklart ha fel men tror nog jag avvaktar lite nu.
Senast redigerad av Fineman 2020-06-04 kl. 01:38.
Citera
2020-06-04, 01:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tycker det ser väldigt bra ut för Telia i det korta perspektivet, desto mer allt annat stiger desto intressantare blir eftersläntrare som inte hängt med upp.

Jag har satt 37 som målkurs.

Telia hade precis en 'gap-fill' på dagliga:
https://i.imgur.com/d7Cznqs.png
Grön box

Det är inte helt ovanligt att man efter dessa ser en rekyl nedåt så om du eller någon annan tänkt köpa Telia skulle jag avvakta något och köpa om/när det gått ned något. Sitter själv med Telia, köpte den 26:e kl. 09:05 på ca 31.58 men då med hävstång (MINI L) på ca 2x.

Min målkurs för alla dessa köp som skett nära någon typ av botten ligger på fib. 0.318 (fib. retracement). För Telia blir det ca 34.89. Med det sagt beror det givetvis hur priset anländer dit och hur det ser ut i ett sådant case (att bara säga "säljer vid X...." det håller inte). Nästa nivå vore 0.5, dvs 50%-nivån som blir ett lokalt i nedgången 'return to mean'. Denna nivå var tidigare särskilt viktig för de bredare indexen som OMXS30 m fl.

Mitt köp i Telia berodde annars på att jag sökte telekombolag då denna sektor som helhet runt den 26:e maj var en av de svagaste sektorerna sett till stockholmsbörsen. Därför sitter jag även med Millicom.

Telekom är fortsatt en svag sektor relativt de andra sett till Avanzas 'branschindex' och veckodatan:
https://i.imgur.com/5YVDVuW.png
Senast redigerad av sinewave 2020-06-04 kl. 02:19.
Citera
2020-06-04, 04:49
Medlem
-Latinamerika fonder har gått +10-15% sista 2 veckorna och det ser ut att fortsätta.
Är det något finansgeni här på Fb som förutsett detta så kom gärna med synpunkter i ämnet.
Citera
2020-06-04, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Telia hade precis en 'gap-fill' på dagliga:
https://i.imgur.com/d7Cznqs.png
Grön box

Det är inte helt ovanligt att man efter dessa ser en rekyl nedåt så om du eller någon annan tänkt köpa Telia skulle jag avvakta något och köpa om/när det gått ned något. Sitter själv med Telia, köpte den 26:e kl. 09:05 på ca 31.58 men då med hävstång (MINI L) på ca 2x.

Min målkurs för alla dessa köp som skett nära någon typ av botten ligger på fib. 0.318 (fib. retracement). För Telia blir det ca 34.89. Med det sagt beror det givetvis hur priset anländer dit och hur det ser ut i ett sådant case (att bara säga "säljer vid X...." det håller inte). Nästa nivå vore 0.5, dvs 50%-nivån som blir ett lokalt i nedgången 'return to mean'. Denna nivå var tidigare särskilt viktig för de bredare indexen som OMXS30 m fl.

Mitt köp i Telia berodde annars på att jag sökte telekombolag då denna sektor som helhet runt den 26:e maj var en av de svagaste sektorerna sett till stockholmsbörsen. Därför sitter jag även med Millicom.

Telekom är fortsatt en svag sektor relativt de andra sett till Avanzas 'branschindex' och veckodatan:
https://i.imgur.com/5YVDVuW.png

Rotebro-trading kör 100% magkänsla och jobbar inte med TA

Skämt å sido har du säkert rätt men är trenden för börsen som helhet fortsatt starkt upp brukar eftersläntare förr eller senare fångas in.

Men varför skriver du att "det inte håller" att ha en bestämd målkurs?

Jag sätter nästan alltid en målkurs för mina innehav, på så vis är det lättare (för mig) att inte ledas fel av tillfälliga impulser eller annan plötslig påverkan.

Har du förresten några idéer runt hur det ser ut för Swedbank i det korta perspektivet dag/vecka?
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-06-04 kl. 07:56.
Citera
2020-06-04, 08:45
Medlem
Duerfs avatar
De som låg fullinvesterade hela vägen ner i nedgången till mars har gjort ett större misstag än de som inte köpte för fullt i mars.

I efterhand är det naturligtvis lätt att säga hur man skall agera. Marknaden är lite satt ur spel för tillfället så även en global kris har lett till en nedgång på 5% från årsskiftet, vilket är onormalt.

Jag tror att den stora risken för en andra djup nedgång kommer i höst när Q2 siffror börjar illustrera hur stor skada ekonomin har tagit och samtidigt börjar de tillfälliga åtgärderna tas bort (korttidspermittering, lättnader från centralbanker). Utan krockkuddar kommer verkligheten fram. Jag skulle bli förvånad över om kraschen kommer i juni-juli.
Citera
2020-06-04, 08:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Rotebro-trading kör 100% magkänsla och jobbar inte med TA

Skämt å sido har du säkert rätt men är trenden för börsen som helhet fortsatt starkt upp brukar eftersläntare förr eller senare fångas in.

Men varför skriver du att "det inte håller" att ha en bestämd målkurs?

Jag sätter nästan alltid en målkurs för mina innehav, på så vis är det lättare (för mig) att inte ledas fel av tillfälliga impulser eller annan plötslig påverkan.

Har du förresten några idéer runt hur det ser ut för Swedbank i det korta perspektivet dag/vecka?

För att det beror på hur kursen anländer dit. Är det t ex en gigantisk uppgång så är det betydligt enklare att sälja, men går det upp riktigt trögt och harvar på runt nivåer nedanför och det finns t ex ett case att göra av att det fortsätter högre kan det vara lättare att använda medelvärdena för att istället sälja på en vändning i trenden istället.

Därav "det håller inte", jag upplever att det är något bättre att vara flexibel och ha åtminstone två olika scenarior och välja på när det börjar närma sig. Att sälja på förutbestämt värde kan vara 50/50 om det samtidigt är en väldigt stark trend för innehavet, då sker ett sälj för tidigt trots allt.

Däremot är något oftast bättre än inget även om det är ett fast värde som i ditt fall.
Citera
2020-06-04, 08:52
Medlem
Jofs avatar
Helt fantastiskt. Börsen är snart som före nedgången och detsamma gäller för mina placeringar.

Sora uppgångar senaste dagarna. Får att fundera på Formuleringen i tråden. "När går ni in och fyndar EFTER Corona".
Menas nog inte bokstavligen EFTER. För i så fall är tiden oändlig. Utan ant. en begränsad tid. När börsen gått ned?
Om den är tillbaka på samma nivå som före Corona, är då tråden aktuell?
UNDER Coronatid, kanske är en bättre formulering.

F.ö. är det som alltid spekulationer om marknaden i relation till reella värden. Brukar man inte säga att marknaden alltid har rätt (även när den har fel)?
Marknaden är intressant eftersom den speglar så mycket, inte minst människor psyken. En barometer på dessa.
Citera
2020-06-04, 09:03
Medlem
sinewaves avatar
On topic ...

Köpt position: BEAR OMX X18 AVA 10 (OMXS30 med 18x hävstång)
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1093556/bear-omx-x18-ava-10
Pris: 1.99

Anledning:
a) Tidiga terminshandeln röd. DAX, Eurostoxx 50 m fl röda.
b) RSI14 för OMX på dagliga på 70, på 4h nära 80
Dvs OMXS30 ligger väldigt högt, detta efter en dag med över +2.5%.
c) Lägre 'gap' som precis skapades dagen innan, kan ev. hamna nära och blir i sådana fall en målkurs
d) I nuvarande kluster av uppgång (sedan föregående lokala dipp) har det bara gått upp, upp och upp. Någon gång måste det också komma ned och när RSI14 börjar närma sig 80 på 4h samtidigt som terminshandeln för betydande europabörser börjar timmarna negativt ökar sannolikheten för att det idag är en sådan dag

Följ inte mina köp, det kan innebära extrem risk.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-04 kl. 09:47.
Citera
2020-06-04, 09:07
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
De som låg fullinvesterade hela vägen ner i nedgången till mars har gjort ett större misstag än de som inte köpte för fullt i mars.
Alternativet för dessa hade med all säkerhet varit, sälj mitt i nedgången och missa den snabba uppgången. Har man inte tid att sitta och runka till börsgrafer dagarna i ända gör man nog bäst i att vara lugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in