2020-06-04, 09:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Självklart kommer det en nedgång förr eller senare. Så att upprepa mantrat att snart sjunker det kommer till slut bli rätt...
Jag tror dock personligen att vi aldrig mer kommer se Mars nivåer. Det tåget har gått.

Idag har vi läst bland annat att Italien öppnar upp för turism och Tyskland lyfter sin reseavrådan. Ekonomierna kommer sakta men säkert börja ta igen förlusterna och permitterade återanställs. Detta är självklart superpositivt, till och med isbjörnarna måste tillstå det.
Eller?
Att vi får resa till Italien betyder inte att vi tänker resa till Italien. Vem är ressugen nu? Turismens andel av börsen är dessutom obetydlig kanske 1-2%. Problemen med corona är så mycket större. I USA finns 40 miljoner ny-arbetslösa. Kommer de att köpa en ny iphone eller BMW? I Tyskland är 11 miljoner permitterade, kommer de att resa till Canaris som vanligt? Vad händer med oljan som inte längre behövs när vi inte reser på semester eller till jobbet, den har sitt lägsta värde på årtionden, hur många 100.000 nya arbetslösa ger det i USA? Hur tror du de 200 miljarder som corona kostat Sverige, som inte ens haft lockdown, ska återbetalas, kanske av företagen? Det är 200 miljarder som vi annars konsumerat av börs-bolagen.

Jag är alltså något dystrare än du. Åtminstone kan du hålla med om att vi inte vet svaret på en enda av frågorna jag ställer, möjligen i mitten på juli när storföretagens Q2 kommer in. Min teori är att något som är extremt illa för börskurserna kommer att dyka upp senast inom 2 månader.

Den som inte tror att någonting överraskande alls dyker upp de kommande 2 månaderna lever ett Tegnell-liv. Hans insats är faktiskt väldigt svensk. "jag vet inte svaret, så det bli enklast för mig att skita i allt".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-04 kl. 09:49.
Citera
2020-06-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För att det beror på hur kursen anländer dit. Är det t ex en gigantisk uppgång så är det betydligt enklare att sälja, men går det upp riktigt trögt och harvar på runt nivåer nedanför och det finns t ex ett case att göra av att det fortsätter högre kan det vara lättare att använda medelvärdena för att istället sälja på en vändning i trenden istället.

Därav "det håller inte", jag upplever att det är något bättre att vara flexibel och ha åtminstone två olika scenarior och välja på när det börjar närma sig. Att sälja på förutbestämt värde kan vara 50/50 om det samtidigt är en väldigt stark trend för innehavet, då sker ett sälj för tidigt trots allt.

Däremot är något oftast bättre än inget även om det är ett fast värde som i ditt fall.

Ja, jo det har du ju rätt i men du har nog mer koll än mig och kan hitta tillförlitliga signaler och mönster som man missar helt med min mer skjuta-från-höften-baserade (icke) strategi.

Sen är det klart att även jag omprövar om det händer något drastiskt i omvärld eller enskilld aktie.

Men generellt tycker jag det hjälper mig att göra bättre affärer om jag sätter långsiktiga målkurser istället för att styras av impulser.

Btw är Telia mer upp än ner så här långt
Citera
2020-06-04, 09:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja, jo det har du ju rätt i men du har nog mer koll än mig och kan hitta tillförlitliga signaler och mönster som man missar helt med min mer skjuta-från-höften-baserade (icke) strategi.

Sen är det klart att även jag omprövar om det händer något drastiskt i omvärld eller enskilld aktie.

Men generellt tycker jag det hjälper mig att göra bättre affärer om jag sätter långsiktiga målkurser istället för att styras av impulser.

Btw är Telia mer upp än ner så här långt

Dödskors mellan EMA10/EMA21 på dagliga är ganska trögt och är en fin signal på en trendvändning. Så länge man inte går och tror att det ger ett perfekt svar på frågan "När är det bäst att sälja?" så är något sådant fint om man vid tänkt målkurs ändå ser att det ser väldigt bra ut.

Sämst har det gått för egen del när jag gör något av detta:
1. Går mot trenderna
2. Köper när RSI14 på 4h eller 1d står för högt (över 70)
3. Försöker vara överdrivet smart och överanalysera saker

Kul att Telia är upp, udda med ingen rekyl vid den uppebara 'gap-fill'. Ibland inträffar det dock att det som är för uppenbar inte spelar ut sig för att det är just för uppenbart. Därför man måste se hur det *faktiskt* ser ut när det spelar ut sig och sätta en nivå för entry osv.

Trodde själv inte att jag någonsin skulle sitta med "Tack för det, Televerket" eller det något mer moderna "Felia".
Citera
2020-06-04, 10:12
Medlem
Dagens span

Igår var det intro för Warner Music (Upp ~20% direkt). Idag är det intro för ZoomInfo..

https://omniekonomi.se/haussade-borspremiarer-i-usa-sprider-hopp-om-att-noteringstorkan-ar-over/a/pLzwLj
Citera
2020-06-04, 10:28
Medlem
PedoFilips avatar
tror inte det blir mer rött än såhär idag, och som man väntat..
Sålde allt i måndags IGEN, gick in björn cert i morse som jag ångrar.
Citera
2020-06-04, 10:31
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Du bör annars kanske titta på den här videon istället för att gå runt och tro saker som att "marknaden är sjuk" och dylikt:
https://www.youtube.com/watch?v=SWxUi0cdKOQ

Verkligen ett intressant klipp. Tack. Vet du om det finns fler liknande som visar just på tesen att det inte finns någon korrelation mellan aktiemarknaden och ekonomin? Om den tesen visar sig vara "sann" då är väldigt mycket av diskussionerna i denna tråd helt meningslösa.

// CC
Citera
2020-06-04, 10:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Verkligen ett intressant klipp. Tack. Vet du om det finns fler liknande som visar just på tesen att det inte finns någon korrelation mellan aktiemarknaden och ekonomin? Om den tesen visar sig vara "sann" då är väldigt mycket av diskussionerna i denna tråd helt meningslösa.

Tvärtom. Då blir mycket av diskussionen intressantare. Men de som argumenterar med ekonomiska argument har hela tiden fel. Och om det är så är det mycket viktigt att veta och förstå det för att tjäna pengar.

NÅGOT styr aktiekurserna. Förr i tiden var det Aktiestinsen och Buffett, de gillade gamla goda lönsamma företag som var väl styrda och skötta och alltid gav vinst. Vad är det nu?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-04 kl. 10:36.
Citera
2020-06-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om dippen blir makalös, denna 2020 var inte riktigt det men 2008 och 2000 var dipparna makalösa, så köpte jag på mig mer och mer. Sedan var pengarna slut. Eftersom jag hade avanza-depå så kunde jag då lätt belåna befintliga aktier, och som mest gick jag upp i en belåningsgrad av 30%. När det sedan började stiga så plockade jag hem lite vinster i taget. En makalös dipp är enda tillfället när jag rekommenderar någon att belåna sitt innehav.

För er som inte var med. Swedbank står nu i 130 och var nere i 105 i denna dipp. I den förra dippen köpte jag Swedbank för 18.75, och den största ägaren Sparbanksstiftelsen gick i praktiken i konkurs. Det var tider det. Tyvärr sålde jag på 65.

Jag är sugen på belåning om vi skulle se en till dipp snart. Lär va många som tänker lika.
Citera
2020-06-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoFilip
tror inte det blir mer rött än såhär idag, och som man väntat..
Sålde allt i måndags IGEN, gick in björn cert i morse som jag ångrar.

Tålamod, det tar lite tid. Det gick inte upp till över 2 procent igår på två timmar.
Citera
2020-06-04, 10:48
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Vad funderar du seriöst på och tar beslut från?

När jag funderar på om och vad i jag ska investera på börsen försöker jag läsa på så mycket som möjligt. Jag tittar på så många källor som jag kan. FB är en del där man kan ta del av folks uppfattningar och åsikter. Jag har t ex läst mycket av vad du har skrivit och funderat på vad jag själv anser och då även kopplat till andra källor.

Mycket av det som folk skriver grundar sig dock på vad folk tror om ekonomin. Skulle det dock nu visa sig att ekonomin och börsen inte korrelerar med varandra, då spelar folks åsikter om ekonomin mindre roll för ens beslut om hur jag ska agera på börsen. Därav tyckte jag att det klipp som sinewave postade var intressant då jag själv, hittills, har agerat utifrån min uppfattning om ekonomin och inte TA. Om tesen att det är låg korrelation mellan börs och ekonomin stämmer, då kommer jag att få ändra min strategi för hur jag placerar mina sparpengar. Du och jag är dock på helt olika nivåer när det gäller mängden sparande så vi kanske ska ha olika strategier...

// CC
Citera
2020-06-04, 10:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jag är sugen på belåning om vi skulle se en till dipp snart. Lär va många som tänker lika.
Om det är för många som vill fynda så blir det ingen dipp, eller den blir kortvarig. Kan det vara orsaken till att det stiger oavbrutet nu, för tidigt? Folk har inte fattat att dippen var i mars och försvann på några dagar? De tror att det fortfarande är fyndpriser?
Citera
2020-06-04, 10:54
Medlem
Citat:
Om det är för många som vill fynda så blir det ingen dipp, eller den blir kortvarig. Kan det vara orsaken till att det stiger oavbrutet nu, för tidigt? Folk har inte fattat att dippen var i mars och försvann på några dagar? De tror att det fortfarande är fyndpriser?

Absolut, och det lär bli ännu värre nästa dipp när folk som missat gå in kommer lasta in allt i fomo. Därför den inte blir lika stor som den första isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in