Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Vi har yttrandefrihet i Sverige.
Låt dom demonstrera. Tycker du annorlunda så kan du demonstrera nästa dag.
Problemet i detta fall är ju att vi är mitt i en pandemi och har restriktioner att följa! Hur smart är det att samlas tusentals ändå i detta läge?
Jag väntar spänt på att se ifall Stockholm får en topp av Covid-19 inom 14 dagar från att demonstrationen hölls.
Rätten att demonstrera är viktig, och i vanliga fall är det inget fel alls i en sån demonstration. Men nu skapar den bara en situation där polisen måste göra sitt jobb och bryta upp demonstrationen på grund av smittoriskerna, och möts då av motstånd och får skit för att de gör sitt jobb. Väx upp säger jag till dessa demonstranter! Skriv plakat och demonstrera hemma från balkongen eller max 50 pers så har vi inget problem.
Sen kan jag personligen tycka att det blir märkligt att demonstrera om detta i Sverige, som att svenska polis (som nu målas upp som bovarna på något märkligt vis) har med situationen i USA att göra. Visst, visa er solidaritet med svarta i USA, men gör det lämpligtvis via nätet, sociala medier osv som amerikaner lätt kan ta del av. Vad hjälper det dem att massa folk samlas i Stockholm, coronavirusets epicentrum i Sverige!?