2020-06-04, 10:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Bananrepubliken levererar.

Läkarbolag har ställt in fysiska besök på äldreboenden.

Samtidigt som läkarna håller sig borta saknar kvarvarande personal möjlighet att mäta de äldres syresättning.

Då lämnas de äldre att dö i ensamhet – när de i stället kunde fått vård med syrgas och dropp på sjukhus.

Det kan Expressen avslöja i en kartläggning av kommuner och äldreboenden.

På äldreboendet Strandängsgården i Botkyrka kommun har de äldre drabbats hårt av covid-19.

De fick inte träffa läkare, berättar flera av de anhöriga.

De var inte prioriterade inom sjukvården

https://www.expressen.se/nyheter/viktiga-matare-saknas-pa-boenden-da-dor-de-aldre/

"I flera kommuner saknas saturationsmätare på äldreboenden, som i Botkyrka, Södertälje, Mölndal, Stockholm, Järfälla, Österåker, Tyresö, Munkfors, Göteborg, Degerfors och Säffle.

I flera kommuner är riktlinjerna att mäta syresättning endast efter läkares ordination och inte som rutin under pandemin."

Jösses! Syresättning är en markör för Covid-19. Nä varför skulle man mäta det?
Citera
2020-06-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Va?

Detta var i början av Mars när anders tegnell ville ha flockimmunitet.

så småningom införde ju FHM detta men för lite för sent.

så då anser du att Björn hade helt rätt från början, bra där
Jag säger att Björn sa samma sak som FHM, men har ändrat det till lockdown med facit i hand.
Citera
2020-06-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, personer som Björn Olsen behövs, men hans synpunkter kring demokratifrågor har ingen tyngd, och solkar ner hans expertis. När han kallar Sverige för ”mellanmjölksland” är det läge att ifrågasätta hans objektivitet. Han är en vetenskapsman med starka åsikter kring att Sverige inte är tillräckligt auktoritärt i grunden. Då finns det också all anledning att tvivla på hans förmåga att leverera vetenskapligt objektiva råd, som inte är vinklade av hans politiska åsikter. Medvetet eller omedvetet.

Jag undrar om Björn läser den här tråden. Han uttryckte sig mycket proffsigare och balanserat i SVT morgonnyheterna. Och belyste demonstrationerna utifrån sin expertis.

Och ditt personliga och oprovocerade hat mot Björn Olsen bara fortsätter. Jag tror dina senaste ca 7-10 inlägg bara handlar om att spy hat över Olsen.... Pinsamt...

"Solkar ner hans expertis". Nu får du väl ge dig, han pratade om demonstrationen helt utifrån oro för smittperspektivet och inget annat. Han uttryckte det även i relation till de som kämpar inom vården med covid. Det säger väl sig självt. Såg även vårdpersonal som skrivit in till Aftonbladet och varit förbannade över demonstrationen. Så Olsen har rätt, once again.

Ge dig nu med Olsen-hat, det om något solkar ner tråden.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Relativt sett har UK fått ner antal döda/dygn mer än Sverige, men man verkar ännu ligga bra mycket högre än Sverige i absoluta tal (Närmare 400 vid 7-dagars medelvärde) om jag räknar rätt.

Frankrike är däremot nere i Sveriges nivåer och även relativt sett har man jobbat på bra.

Tyskland har färre döda/dygn än Sverige i dagsläget.
Du kan inte jämföra i absoluta tal mot varandra. Du måste jämföra minskningen i respektive länder. Sverige är inte ens i närheten av UK:s minskning av antalet döda sett relativt till befolkningunserlaget.

Och UK:s kurva pekar dessutom brant nedåt. Skulle inte förvåna mig om UK ligger på exakt samma nivå antal nya smittade än Sverige (räknat i verkliga tal) i början på Juli.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är ingen hypotes, det är fakta. Vi har hög dödlighet, ja, men frågan var om dödligheten MINSKAR. Vi har kontroll på vår smitta, det har inte Sverige.

UK är svarta fåret just nu, klart fler döda per dygn än i Sverige, Tyskland och Frankrike.
Ser ut som de haft en ökning av antal döda/dygn sista veckan dessvärre.
Kanske tidigare lättnader som börjar slå igenom, vad vet jag.
Citera
2020-06-04, 10:10
Medlem
Trndsttrs avatar
Det är tydligen ytterligare ett gäng BLM-demonstrationer planerade de kommande dagarna. Kommer det en ny peak i mitten på juni då månne?
Citera
2020-06-04, 10:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kan också bero på hur nära varandra man lever, grundhälsa och hygien.
Absolut. Där har Sverige en enorm fördel, tror jag.
Citera
2020-06-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du kan inte jämföra i absoluta tal mot varandra. Du måste jämföra minskningen i respektive länder. Sverige är inte ens i närheten av UK:s minskning av antalet döda sett relativt till befolkningunserlaget.

Och UK:s kurva pekar dessutom brant nedåt. Skulle inte förvåna mig om UK ligger på exakt samma nivå antal nya smittade än Sverige (räknat i verkliga tal) i början på Juli.

Se mitt förra inlägg: UK:s kurva pekade neråt. Den har vänt uppåt senaste veckan, förhoppningsvis tillfälligt men dock oroväckande.
Citera
2020-06-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Nja UK låg vad det verkar långt före oss, snarare i fas med Spanien, de förstod inte att de hade stor smittspridning förrän det var försent.

FHM har gått ut och sagt att det snarare är spridning från t ex England snarare än Italien som ligger bakom utbrottet här.
Allt talar för att Stockholm låg väldigt långt fram. Om åtgärderna var det huvudsakliga problemet, så hade utvecklingen varit densamma i Malmö och Göteborg.
Citera
2020-06-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fetat ovan, det där stämmer inte.

Vi har haft en lång diskussion om det och googlar du på alla som blivit nekade över telefon och sen fått morfin som hämmar andningen istället för syrgas så är det många.

Ett par barn har ju KRÄVT syrgas och dropp och fått det sen överlevde deras föräldrar.

Ett tag gick läkare själva ut och sa att dom tillämpade triage med ålder innan det behövdes och karolinska lovade att titta närmare på det.

Man planerade för det värsta, men platserna har hittills räckt till. Vi har haft en överkapacitet på IVA-platser. Detta med syrgas eller morfin är en helt annan diskussion och där vet vi att det gjorts en hel felbedömningar ute på t ex äldreboenden
Citera
2020-06-04, 10:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja men det där var infekterade, inte döda.
Personligen anser jag fortfarande att det är ganska ointressanta siffror pga mörkertalet, hur mycket det testas samt vilka som testas. Jag vet att vi inte tycker lika där.
Ja, om man dessutom räknar in att UK har ökat sin testning TOLVFALLT så inser man hur mycket UK:s smittspridning har minskat. Vi testar 110,000-120,000 om dagen nu och vi låg på 10,000 om dagen tills sista veckan i April.

Vad gäller dödsfall blir minskningen ganska uppenbar om man ställer UK's och Sveriges utveckling bredvid varandra, då framgår ganska klart vilket av de två länderna som haft störst framgång när det gäller att minska antal döda.

https://cdn-01.forumfiles.com/zbH8I042o3/0cf1b26b-1591259390/Screenshot%202020-06-04%20at%2009.19.21.png
Citera
2020-06-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
När ska du dela med dig av din analys av Anders Tegnell?

Alla i tråden väntar på din djupa analys.
En eftertänksam person med stor kompetensbredd. Ger ibland ett torftigt intryck. Ödmjuk inför faktumet att folkhälsofrågor är mer komplexa än enbart smittskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in