2020-06-05, 12:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nähä, det har ju slagit ut hela planeten och är väl en YPPERLIG början på det krig Kina förmodligen planerar att starta nu när dom provocerar, Indien, Hong Kong och Taiwan
Men det är ju mest p.g.a. att vi i väst misslyckats. Varken Taiwan, Hong Kong eller ens Indien är särskilt hårt drabbade.

De enda som är drabbade är USA och Europa som utgör Kinas viktigaste marknader.

Som sagt, de jävla ärthjärnorna till kineser valde fel virus.
Citera
2020-06-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ingen första våg på samma sätt som spanskan.

Ok whatever, jag ser iaf ingen anledning till att de skulle hantera en ny våg sämre än vad de redan gjort första gången det kom till deras land, det förefaller helt ologiskt för mig.

En andra våg är ju oftast mildare också, då virus tenderar att muta ner och bli snällare, iaf av vad jag läst. Spanskan verkar alltid nämnas som ett undantag som blev elakare.
Citera
2020-06-05, 12:12
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Deras åldringsvård ser rätt annorlunda ut vad jag har förstått. Mindre enheter, lägre grad av privatisering, mer fast personal som är bättre utbildad och färre springvikarier. Ungefär som det såg ut i Sverige för 30-40 år sedan.
Och ändå har de samma andel av sina döda inom äldreboenden som oss.
Skillnaden är ju snarare samhällsspridningen i Sverige.
Citera
2020-06-05, 12:13
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är iofs sant.
Men, med tanke på vad vi sett under våren betvivlar jag en smula, att de skulle ta till någon sådan kraftåtgärd.

Jag tror att de även blivit lite rädda av att se att folk var ute och demonstrerade, förvisso för en annan sak, men de vet att missnöje kan spridas som en löpeld om det väl börjar pyra - och regeringen har nog sett opinionssiffrorna.

Ja det blir en "intressant" sommar iaf..

Håller med dig. Höjd beredskap är mest intressant kuriosa i Sverige. Inte en chans att Löfvén skulle besluta något sådant.
Citera
2020-06-05, 12:14
Medlem
"Proteströrelsen Black Lives Matter planerar en demonstration i centrala Göteborg på söndag. En privatperson har ansökt om polistillstånd för en sammankomst på Heden med högst 50 personer, som ska direktsändas via nätet.

– Vi behöver säkerställa att det blir som arrangören planerat. Vi har satt som ett krav att hon ska kunna visa det, säger Anders Börjesson, biträdande kommenderingschef för polisinsatsen.

Ett beslut från polisen väntas i eftermiddag."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5eda19737c7a210018e70d1a

Får dom tillstånd igen så lägger jag ner....
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
1. Vad är corona om inte en luftvägsinfektion?

2. Det var felaktigt uttryckt av mig. För en andra våg krävs det en första våg, och Norge, Vietnamn eller NZ har inte haft en första våg till att börja med.
Det är absolut inte säkert att COVID-19 hamnar i den klassifikationen när det här är över. Här t.ex.:

Endothelial cell infection and endotheliitis in COVID-19

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2930937-5

Fler organ väntar på att utredas bland annat hjärnan.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jo, man kan vara försiktig, men det är långsökt att hålla smittan borta för evigt.
Vad är din poäng?
Om det inte är enkelt att hålla all smitta borta för evigt så är det lika bra att ge upp och låta smittan spridas fritt?
Citera
2020-06-05, 12:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu vet ju inte jag om han sagt 50% men sanningen är att ingen vet hur många Stockholmare som har haft Corona finns möjighet att man kan ha haft corona utan att det syns antikroppar i tester oh via kan ha en naturlig immunitet

”Smittskyddsexperten: 99 procent vet inte om att de har haft covid-19
600 000 stockholmare kan redan ha haft covid-19. Det slår smittskyddsexperten Johan Giesecke fast efter att ha tagit del av resultatet av det nya coronatest som gjorts på blodgivare. – 99 procent vet inte om att de har haft det, säger han i SVT:s Morgonstudion.
Ett nytt coronatest som gjorts på blodgivare i Stockholmsområdet visar att minst 11 av 100 hade utvecklat antikroppar. Och forskarna tror att siffran egentligen är högre.

Tom Britton, professor i matematisk statistik, uppskattar att omkring 30 procent av befolkningen i Region Stockholm kan ha smittats av viruset redan. Enligt Johan Giesecke, smittskyddsexpert och rådgivare till WHO, ligger siffran förmodligen någonstans där. Det stämmer också överens med en annan studie ”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/smittskyddsexperten-minst-99-procent-vet-inte-om-att-de-har-haft-covid-19
Citera
2020-06-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Regeringen, socialstyrelsen, vissa kommuner och vårdinrättningar, Kerstin Hessius, Anders Tegnell, Johan Giesecke hoppas alla att folket är dummare än de tror, och inte kan hålla reda på vem som hade makten, och vem som bestämt strategin som ledde till massdöden bland äldre.

Nu kommer testning, efter påtryckning från Moderaterna. Visst är det byte av strategi nu när folk äntligen visar vad de tycker i opinionsmätningar. Det som kallas för gamlingar av dessa kretiner är människors anhöriga. Sverige har haft en strategi utan att mäta resultat under lång tid. Det vara bara pladder från regeringens tillsatta "experter" som visat sig undermåliga på alla nivåer. Nu de gömmer sig, alla dessa korkskallar som utsatt människor för döden och fara för att drabbas av bestående med av detta virus.
Håller med dig fullständigt.
Det gäller för regeringen att svälja ner sin stolthet och sparka ut först FHMs ledning sen socialstyrelsen och sist men inte minst socialministern och ta hit en expert grupp från Norge för att städa upp röran och ordna det kaotiska läget.
Men men som det brukar vara det blir en mellanmjölk till.
Den nya strategin i mina ögon är en mellanmjölk men bättre än galenskapen flockimmunitet.
Citera
2020-06-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är absolut inte säkert att COVID-19 hamnar i den klassifikationen när det här är över. Här t.ex.:

Endothelial cell infection and endotheliitis in COVID-19

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2930937-5

Fler organ väntar på att utredas bland annat hjärnan.
Artikeln du länkar till verkar handla om redan sjuka patienter.
Citera
2020-06-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Virustyp S verkar dessutom göra en person jävligt utsatt för en återinfektion då det inte bildas virus-neutraliseransde antikroppar, utan istället leder till ADE. Detta skulle kanske kunna förklarra hur till synes friska och unga människor dör. De kan helt enkelt varit infekterade av S-typen först utan att ha märkt av det, för att senare åka på G-typen.

Ja, inte bekräftat än men har tidigare läst liknande redan i februari men minns ej var.

Synd att det, vad jag känner till, testats vilken/vilka virustyper som rullar runt i sverige, kan ju ha betydelse för hur man ska agera.

Och, om denna studie är korrekt, när spreds de olika typerna och var.

Kan S-typen gått varvet runt redan innan 2019 men då få insjuknar och ännu färre dör så har den passerat som "något virus" i de fall där det blivit långvariga symptom, de som drabbades skulle isf. vara immuna till viss del eller helt mot nästa typ K.

Hösten -18 våren -19 passerade en riktigt elak influensaliknande smitta runt sverige iaf., riktigt tydliga "c-19 symptom" med lång återhämtning innan fullt tillbaka, talar om flrera månader för en del, samtidigt så skördades en del liv på några äldreboenden där det dog bortåt 10st varav 5 på kortare tid än en vecka som jag känner till.
Skulle kunna vara en släng av virus K som drabbade de som missat virus S.

Wuhan på militarygames så startade typ G.

De som drabbades 2018-2019 har ännu inte drabbats av c-19 denna våren som isf. skulle vara virus G och skulle kunna antyda att förra säsongens vända immuniserade de som då drabbades till viss del eller helt, ett boende jag vet hade många dödsfall 2018-2019 med 5st på mindre än en vecka har haft personal som umgåtts med bekräftat smittade, de har haft personal som insjuknat med influensaliknande symptom på arbetsplatsen men utan att någon boende har smittats, alla med symptom har varit negativa och ingen allvarligt sjuk eller död.

Tja, teorier men går kanske att utveckla...
Citera
2020-06-05, 12:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Holland, UK, Frankrike, USA....
Hur vore det att tänka 5 sekunder innan du slänger ur dig dina vilda gissningar?
Portugal och Norge har nog aningen mer kust än Belgien om du tänker efter i 5 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in