2020-06-04, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hon begår tjänstefel på flera sätt.
Hjäper till att sprida smittan. Gör inte sitt jobb.
Hon tar konflikter därmed. Lite väl mycket.

Ja det är så förbannat oseriöst att det provocerar mig rätt rejält.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Jag blir fascinerad över att det dör så många varje dag. Man tycker ju att antal döda borde ta slut någon gång, men det fylls bara på hela tiden. Är det många som ligger sjuka i Covid-19 på sjukhusen i Sverige?
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag tror (eller vet) att vår nyutnämnda inkompetenta statsminister Marin tillsammans med sina sosse och gröna kärringar slagit skräck i det finska folket och bekostat oss skattebetalare miljarders i onödan pga av irrationella, panikartade beslut. Och som ålänning är jag givetvis extra upprörd eftersom det finns en massa okunniga bönder där som nu tror att alla svenskar har såå farligt virus på sin bil. Exakt som bönderna på Gotland och Öland. Och tyvärr tycks du hysa lite irrationell rädsla också. All respekt till far givetvis, och även jag är kattmänniska såklart! Hoppas hursom vi snart kan njuta till Laines slagskott och Ahos manövrar tillsammans! Kippis på dig

Ja, jag litar ej på svenska regeringen och tegnell och hans minions.

Faktum är att dom skiter i dom äldre som hjälpt till och bygga upp det här landet, däribland min far.
I såna situationer har pengar ingen betydelse enligt mig, jag har alltid skitit i peng, aldrig varit rik och har ej behov av.

Ja, jag hoppas nhl startar snart så kan man njuta av aho, laine, rantanen och dom andra få lira igen. Varit så jävla tråkig vår utan sport. Men det var bara att gilla läget, drack istället hb för att fördriva tiden.
Citera
2020-06-04, 01:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det är nog snarare en fiskmås som resonerar som du. FHM är inte ansvariga för äldreomsorgen och de har ingen vetorätt heller.

Du är ju rent ut sagt lögnaktig. FHM ger ut rekommendationer, äldreomsorgen lyder. Om FHM INTE beordrar munskydd på så kan både personal och brukare smittas. Vad är det du inte förstår? Det är en skam för vårt land att sådana som du får uttrycka dig fritt. Men det är din rätt. Skippa ad hominen, det klär dig inte.
Citera
2020-06-04, 01:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Jag kan fortfarande inte tro det är sant. En demostration? För vadå? En mörkhyad, eller nej neger, så alla idiotiska PK blir sura, som blivit dödat av en polis i USA?
Vart då?
I världens mest drabbade land under pandemin?
Där man ensamt i världen kört en strategi som orsakat en massa döda och varit skyldig till en enorm orättvisa?
Men man går istället och demonstrerar mot nån som bor i ett annat land? En enda person? Bara för att han hade svart hud?
Och sina egna landsmän som blivit dödade av en strategi som är som en bil som kör på motorvägen mot fel riktning?
Alla våra egna landsmän, alla snart 5 tusen personer som dött pga en felaktig strategi som in i det sista försvaras av en aspie-idiot och alla hans stjärtgossar?

Nej nej nej det kan inte vara sant. Hur kan man ens våga kalla folk som påpekar detta för landsförräadare? Landsförrädare? Landsförrädare?
När de enda landsförrädare är alla som gått på mainfestation samt alla förnekare som finsn i detta land? Alla som vägrar erkänna att mördaren i vinröda tröja dödar sitt eget folk?

Nej nej nej. Har gjort allt jag kunde för att hålla ilskan. Men orättvisan man upplever just nu i detta land är alldeles för stor. Även om man själv bor i detta land. Även om man själv blir drabbat om det.
Då måste man bara önska att detta land går under. Det är det enda detta land förtjänar.
Detta land förtjänar att gå under.
Det handlade väl mycket om sättet han blev mördad på. Som om det inte räcker att folk dör av viruset, till råga på allt ska en kritvit polis ställa sig på knä på offrets hals och med sin kroppsvikt kallsinnigt kväva offret. Det är rätt otäckt. Reaktionen världen över visar väl med all tydlighet att hur otäckt viruset än är så är våld värre. Viruset har gjort så många människor mer humana.
Citera
2020-06-04, 01:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hur mycket kan demonstrationerna snabba på smittspridningen? Den kommer att öka i vissa strata. Om det bara är yngre som drabbas (medelåldern såg ut att vara låg) så kanske det kan bidra till ökad immuntet utan ökade dödsfall. Men det är en mycket positiv förhoppning. Vad gäller demonstranterna så verkar det vara så att dom anser sig ohotade av smittan. Lite väl optimistiskt.

Demonstranterna kommer sprida smitta i sina bekantskapskretsar. Så det blir nog ökad smitta med ökad dödlighet i olika kluster kanske inom vissa etniciteter.
Citera
2020-06-04, 01:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Jag vet inte vad det är med ålänningar, de fick nog inget vett inbankat eftersom de slapp militärtjänstgöringen.

Om i storleksordningen 5-7% har antikroppar som kvitto på att man smittats, så finns fortfarande över 90% kvar som är mottagliga. Med lite otur uppstår ingen bestående immunitet. Ser inte vad Sverige skulle ha vunnit genom att offra 4500 människoliv.

Jag ser det som att vår strategi fullständigt misslyckats. Gör om gör rätt. Lockdown tror jag ingen vill ha i nuläget, testa, testa och testa. Isolera de smittade, med tvång om så behövs! Gör om, gör rätt! Visst vi kan ha en lockdown, jag bryr mig inte. Men jag tror att det finns en hel del människor som i nuläget skulle krevera, med en ökad självmordsrisk mm. Jag vill bara ha ett slut på skiten, trött på att se att en massa människor dör i onödan. För att ett fåtal måste få...leva. Fuck em! Jag vill inte fortsätta harva på den här vägen, vill du?
Citera
2020-06-04, 01:11
Medlem
Ska bli spännande att se hur stor ökning det blir om 2 veckor pga demonstrationerna. Verkligen intressant är det att följa ett nytt virus och forskning irl för mig som annars inte jobbar inom detta.
Citera
2020-06-04, 01:14
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det är enligt min mening den parametern som gör att R0 trycks ned så långt att smittspridningen avstannar. Jag tror dessutom inte att viruset är så smittsamt som man tidigare trott, alternativt har det muterat så att smittsamheten gått ned. Det i kombination med förbättrad handhygien och distansering verkar räcka för att hantera viruset något så när.

Mm, jo en sak är iaf säkert och det är att spridsamheten överskattades men så galet ändå att det där jäääävla viruset hittade in till alla svaga.. Fuckade upp hela världen 😢
Citera
2020-06-04, 01:16
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Ska bli spännande att se hur stor ökning det blir om 2 veckor pga demonstrationerna. Verkligen intressant är det att följa ett nytt virus och forskning irl för mig som annars inte jobbar inom detta.
Några resultat får du inte förräns inkubationstiden är avräknad men lycka till.
Citera
2020-06-04, 01:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Bild från artikeln. Tycker du folk håller avstånd?

https://imgur.com/a/UxoMK8w

Långa köer och kunder som inte lyssnade.

Trängseln på varuhuset Gekås Ullared var stor under fredagen.

– Jag kände mig inte alls trygg. Det var smockat, smockat, smockat, säger Maria från Göteborg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullared--var-smockat

Vad gjorde en göteborgare i Ullared? Var det så att Maria åkte till Ullared för att hon hade ett viktigt läkarbesök inbokat där, och samtidigt passade på att köpa mjölk och bröd, eftersom hon ändå behövde göra matinköp någonstans? Eller åkte Maria till Ullared specifikt för att besöka varuhuset?

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, men de fick ju göra en avvägning.

Hur såg avvägningen ut? Vad fanns att förlora på att låta vissa yrkesgrupper arbeta hemifrån?

Citat:
Ur folkhälsosynpunkt är det negativt att alls inte har samma möjligheter och frihet att arbeta hemifrån. Den ojämlikheten i sig skapar ohälsa. Ur den aspekten är en sådan rekommendation skadlig för folkhälsan.

Jag köper inte ditt resonemang. Det är ju inte så att sjuksköterskorna blir sjukare av att konsulterna arbetar hemifrån. Tvärtom.

Låt oss säga att någon uppfinner ett nytt läkemedel, som lindrar en sjukdom. Men läkemedlet har en nackdel: Många av patienterna blir bara 5 % friskare, medan vissa blir helt friska. Ingen blir sjukare av läkemedlet, och läkemedlet saknar biverkningar. Skulle du protestera mot att läkemedlet lanseras, med hänvisning till att läkemedlet är orättvist?

Citat:
Detta fick vägas mot de positiva effekterna på folkhälsan att vissa arbetar hemifrån. De positiva effekterna bedömdes sedan överväga de negativa.

Att Anders Tegnell var motvillig till en början, visar att Anders Tegnell drevs mer av politisk övertygelse än vilja att hejda epidemin.

Ursprunget till frågeställningen var att skribenten "aw" protesterade mot att Björn Olsen uttalade sig i en fråga berörde både smittskydd och politik.

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Bra för polisen att det inte blev lockdown. Svensk polis är bunt fegisar som inte är kapabla till någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag håller inte med, De flesta poliserna är faktiskt reko. Ska du skylla på något så skyll på ledningen och dem som styr, dvs regeringen. Det är därifrån styrningen kommer. Jag tycker det är synd att det inte blev en rejäl lockdown i början på mars. Då kunde polisen fått visa vad de går för, det hade varit en bra markör och ett ypperligt tillfälle att återta kontrollen!

Ifall svenska myndigheter hade hanterat epidemin i mars, eller ännu hellre i februari, så hade det nu i juni varit möjligt för demonstranterna att genomföra sin protest utan problem. (Jag ser gärna att medborgarna ska ha möjligt att visa sina åsikter. Det innebär inte att jag ställer mig bakom den här demonstrationens budskap. Jag har tröttnat på att vi vita människor ständigt skuldbeläggs med arvssynden "rasism". Pigmenterade människor bosätter sig i vita människors hemländer. På plats i vita människors hemländer, så gör dom pigmenterade människorna uppror mot ursprungsbefolkningen. Usch!)
Citera
2020-06-04, 01:18
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Då är man adlig numera då.

Hade varit intressant med en liknande svensk undersökning. Är det flest med a som drabbats hårdast i de utanför riskgruppen med iva besök?
Ja det är det. Blodgrupp A har ett protein som gör att de bildar blodproppar lättare än bg 0. Bg A gör det även lättare för viruset att fästa vid kroppens ACE2 receptorer. Bg 0 har anti-a anitkroppar som hämmar bindningen till ACE2. Så bg 0 blir inte lika svårt drabbad men är även svårare att smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in