Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
Det är en inblick i framtiden i USA och Sverige. Vita kommer få gå ned på knä och be för sina liv för att inte bli våldsförda på av mörka människor. Vi har ju redan sett fenomenet bland förnedringsrånen där offren går ned på knä för att försöka de-eskalera våldsverkarna, så de kanske bara blir rispade med kniven och slipper bli huggna. Nu sprider sig det underdåniga beteendet från rånoffer till polisen, en total och fulllständig kapitulation inför de kriminella.
En helt korrekt parallell. Jag skrev just det i den andra tråden om kravallerna i USA: När Kaepernick gjorde den gesten var det en
protest, han vägrade stå som man ska göra under nationalsången. Nu har gesten förvridits till en gest av
underkastelse, rent av förnedring: nån annan kräver att man ska ner på knä och för att visa sin underdånighet går man med på detta.
Finns absolut inga andra möjliga läsningar av vad hon gjorde. Hon uttryckte inte nån slags "respekt" mot "värdegrunden", nej, hon
underkastade sig, hon kapitulerade.
Däremot ser jag rädsla för sitt liv till viss del som en möjlig ursäkt för det beteendet. Men dels tycker jag inte det är helt klart att hon verkligen
var livrädd, dels kräver jag fan mer av en polis.
Tror bilden av den där snuten har potential att gå runt världen. Men det är ingen bra publicitet för BLM, så mycket är klart.