2020-06-03, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Om han anses inkompetent av regering och opposition är det inga problem att avsätta honom.
De kan inte avsätta personal, däremot kan de avsätta generaldirektören.
Citera
2020-06-03, 18:23
Avstängd
Volvo cars fortsätter att sälja mycket bra i kina, igen ökning med 20% jämfört med förra året. I usa är minskningen nere på 1% jämfört med maj 2019, tydlig återhämtning där. Börsen uppe på 1700, bostadsmarknaden steg på bred front i landet under maj och folk har insett att det är inte värt att leva som en råtta pågrundav en sjukdom som bokstavligen talat är helt ofarlig för de flesta i samhället.

Nu lägger vi det här mörka kapitlet bakom oss och öppnar upp hela samhällen, helst i hela Europa.
Citera
2020-06-03, 18:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Massiva protester nu Sthlm, flera hundra pers samlade.

Hur många smittade tror ni? Dom skriker ju ut saliv så dom blir hesa. Kollapsar sjukvården nu månne? En riktig superspridare är det ju

Inte en enda kommer att behöva sjukvård såtillvida inte någon multipelsjuk Agda 92 står där mitt i folkhavet vilket jag betvivlar starkt.. Märkligt hur ni orkar överdriva farligheten med detta virus
Citera
2020-06-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
När Tegnell inte erkände sina fel var han autist och dum i huvudet.
När han nu erkänner fel så är inte det rätt heller.
Går ju inte att resonera med vissa.

Klart Sveriges strategi visat sig vara usel.
Men att Tegnell nu visar lite ödmjukhet och kan erkänna misstag tycker jag i varje fall är en bra egenskap.
Även om det såklart föredragits att rätt blivit rätt från början.

Ja... Man hade ju verkligen hoppats att det var att han hade insett felen. Men det tog ju bara några timmar, så pudlade han bort sin egen ödmjukhet, i nästa framträdande i media. 🙄 Det går fort i hockey...
Citera
2020-06-03, 18:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inte en enda kommer att behöva sjukvård såtillvida inte någon multipelsjuk Agda 92 står där mitt i folkhavet vilket jag betvivlar starkt.. Märkligt hur ni orkar överdriva farligheten med detta virus

Ännu märkligare att de fortsätter insistera att det är ett farligt virus för alla när vi nu har facit på att majoriteten inte ens känner av skiten.
Citera
2020-06-03, 18:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Så gött, alla hjärndöda doomers och foliehattar som ropat på vargen får se sig besegrade. Dock kommer dom givetsvis försöka vrida och vända på ingångar för att ha något att klaga på.

Du missar att vargen har kommit. Vargen har än så länge slukat 4542 svenskar. Samtidigt som vargen fortsätter att tugga på det svenska folket, så tillrättavisar du svenskar som ropar "vargen kommer".

Ifall du befann dig i en av Titanics livbåtar, skulle du då skälla ut alarmister som tjatar om risken för isberg?

Citat:
Blev ingen större kris.

Trams!

Citat:
70-80% av de döda var/är multisjuka 80+ som skulle dött inom en nära framtid. De har fått leva ett bra liv och efter man uppnått medellivslängd får man helt enkelt inse att man dör förr eller senare.

Under sina 80 år i livet, har dessa svenskar betalat en och annan slant i skatt. Vad har dessa svenskar rätt att förvänta sig efter alla skatteinbetalningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Klipper lite, svarar bara på en liten del av ditt inlägg, kollar film och kan inte skriva mina superlånga inlägg just nu. (Förresten måste jag komma på hur man enklast gör så där, en massa citat från en person, i ett och samma inlägg, som du gör. Och sedan skriva sin egen kommentar under varje. Kanske bara skriva quote och såna [ efter varje.. Är inte lätt att vara en totalt oteknisk dam).

Har det gått bra för dig att kopiera citat-koderna till olika delar av ett inlägg?

Citat:
Jag är också bara en okunnig medborgare, det enda är att jag försöker följa med hyfsat i nyheter/debatten. Ibland tänker jag på det elitistiska argumentet som många har tagit upp här inne, att diverse individer som talar i media inte skall få kritisera AT och FHM, ifall de inte är experter själva.

Du är mycket mer insatt än jag i Covid-19. Jag har mest bara upprörda känslor inför massdöden.

Citat:
Det är lite lustigt, för med det resonemanget borde väl ingen av oss här inne heller "få" uttala oss med någon åsikt i frågan. Möjligen om det sitter någon epidemiolog i ett hörn här inne och trycker, så kan denne få ha en diskussion, med risk för att inte få så många svar, då..

Jag vill jämföra med en restaurang. Utanför restaurang Bella Tegnella ligger 4542 döda kroppar. Får jag ifrågasätta kockens kompetens? Eller behöver jag ha kulinarisk utbildning för att få yttra mig om berget av döda kroppar?

Citat:
Jag tror att vi i Sverige har en övertro på experter och en blind auktoritetstro.

Jag vill kunna lita på experterna. Därför blir jag upprörd när experterna utnyttjar sitt förtroende till att vilseleda allmänhet och politiker.

Citat:
Ditt andra uttalande, att man inte vågar hoppas, ang. siffrorna, känner jag så väl igen! Jag vet flera gånger när jag har hoppats lite (speciellt mer i början) och sedan har det kommit en hög siffra igen, som har fått en att inte må så bra.

Tack för att du finns i cyberspace! 🌹

Detsamma.
Citera
2020-06-03, 18:28
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förmodligen smittar det inte så illa ute på stan, matbutiker och kanske inte ens på tunnelbanor. Gissar det är bra mycket värre där folk umgås, sitter och pratar, festar, skrålar, sjunger under längre stunder särskilt inomhus. Därför är det nog bara bra att vi inte sätts i "husarrest" som i Italien och Spanien m fl.

Så man behöver kanske inte bli så upprörd över att man ser folk röra sig på stan. Det är det som inte syns som är värst. Gissar jag.

Friends Arena den 7 mars är garanterat startskottet på dödsvågen i Sverige.
Citera
2020-06-03, 18:28
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ännu märkligare att de fortsätter insistera att det är ett farligt virus för alla när vi nu har facit på att majoriteten inte ens känner av skiten.

Så fungerar känslostyrda rädda irrationella människor. Tycker synd om dem på ett sätt då de förmodligen inte kommer att gå utomhus på några år.. Själv måste jag på jobb nästa vecka, mönstrar på i London av alla ställen. Någon måste ju bidraga till att förse alla gaphalsar här inne med socialbidrag
Citera
2020-06-03, 18:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Något jag har missat?!
Källa?
Citera
2020-06-03, 18:33
Medlem
Covid-19 känns lite smått passe bland gemene man vad jag noterat. Nu är det fint väder och öl på uteserveringarna som gäller. Mest folk här som sitter och är skräckslagna.
Citera
2020-06-03, 18:34
Medlem
Helt jäkla galet nu med demonstrationen på Sergels torg. De vill verkligen påskynda smittspridningen.
Så hemskt...speciellt då man vet att färgade är mer i riskgrupp vad gäller Covid19.
Inte klokt. Att detta kan tillåtas?????
Citera
2020-06-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man skulle vilja jämföra den siffran med dödsfall innan corona, för ofta när någon dör, vad de än dör av, så dör de år eller decennier före den ålder de hade kunnat uppnå.

Dör en 15-aring av att bli knivhuggen förlorar hen ca 70 år, dör en 25-åring i en trafikolycka förlorar hen ca 60 år, osv. Jag skulle gissa att siffran aldrig är noll. Men jag vet ju inte hur de har räknat.

Alla som dör, vad de än dör av, hade egentligen kunnat leva ett tag till. Risken finns att det är ren sensationsjournalistik.

Undrar vad motsvarande siffra är för andra sjukdomar etc? De som dör av rökning, hur långt i förtid dör de? De som dör av alkoholism, hur långt i förtid för de? De som dör i trafikolyckor, hur långt i förtid dör de? De som dör av luftföroreningar? Osv. Man skulle vilja se hela tabellen.

Den beräknade återstående levnadslängden baseras ju redan på att folk och gamlingar får cancer, dör i trafikolyckor, blir mördade och träffas av blixten. Skulle all detta upphöra skulle de förlorade levnadsåren i Covid vara ännu högre ju.

Följande är en ungefärlig skattning av förlorade levnadsår (YLL, ej YLD) i Sverige årligen:

Rökning 154 000 levnadsår.
Alkohol 53 000 levnadsår.
Corona ca 45000-50000 levnadsår hittills.
Självmord 38 000 levnadsår.
Narkotikabruk 12 000 levnadsår.
Trafikolyckor 10 000 levnadsår.

Källor: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2015/01/alkohol-narkotika-och-tobaksrokning-ger-stor-del-av-sjukdomsbordan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in