2020-06-03, 18:05
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, de har inte ansvaret för äldreomsorgen. Du har fått detta om bakfoten.

Jo så är det och det är nästan 300 kommuner och deras ansvar är lokalt.

Nej, du har fel, eller så försöker du föra folk bakom ljuset medvetet.

Självklart har kommunerna ansvaret för äldreomsorgen i "normal drift" men är du slö eller? vi har en pandemi, och då är FHM ANSVARIGA för hur saker och ting ska hanteras.
Missade du ex att FHM sa att det inte behövdes nåra speciella skydd på äldreboenden??
Citera
2020-06-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Svenskarna är rimligen världens mest passiva folk, så ja, de skulle sannolikt ha accepterat en lockdown, om det var vad myndigheterna sade. Kan inte se att svenskarna, skulle ha gjort en revolution och bränt ned riksdagen precis. Inte ens andra mer hetlevrade folk har ju gjort något sådant. Är ju bara att se på hur svenskarna hittills har passivt godkänt alla dödsfall i covid.

Vad skulle upplopp och våld göra åt saken....Nä, men det hade blivit hetsigt i TV-sofforna och i tidningarna med olika snyftrepotage över löner och ersättningar som inte hunnit på plats direkt.

Överdödligheten är ju ett resultat över dåligt förberedda, slimmade organisationer, en labyrint över vilka instanser som har ansvar för vad och ska göra vad.

Ekonomer och statistiker styr det mesta i vårt samhälle. Äldre människor har aldrig varit någon tillgång på macro nivå. Men det ser bra ut i statistiken om folk lever länge. Då kan man tänka att det där landet är ett välfärdsland. Bra reklam för Sverige.

Men Sverige får gärna börja värdera mjuka värden och att det kanske få kosta någon skattekrona extra att ta hand våra äldre.
Citera
2020-06-03, 18:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
beräkningen har inkluderat hälsotillståndet för dom som dött. man förlorar ett årtionde trots att man är gammal eller "riskgrupp".

CORONAVIRUS KILLS PEOPLE A DECADE BEFORE THEIR TIME

https://www.wsj.com/articles/coronavirus-kills-people-an-average-of-a-decade-before-their-time-11588424401

COVID-19 VICTIMS LOSING ONE DECADE OF LIFE

https://nationalpost.com/news/covid-19-victims-losing-one-decade-of-life-on-average-analysis-shows

CORONAVIRUS CUTTING DECADE

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/23/coronavirus-cutting-decade-victims-lives-scientists-say/

nej, 10-15 år har dom som dör i covid-19 kvar att leva trots sjukdomar.

ni kan även tänka på alla som kommer dö kommande 5-15 år pga skador orsakat av viruset.. dessa personer kunde haft hela livet framför sig, kanske 60-70 år.

så räknar vi in kommande års dödsfall orsakat av skador från covid-19 lär snittet bli två årtionden eller mer av förlorat liv för dom som dör av covid-19.
Man skulle vilja jämföra den siffran med dödsfall innan corona, för ofta när någon dör, vad de än dör av, så dör de år eller decennier före den ålder de hade kunnat uppnå.

Dör en 15-aring av att bli knivhuggen förlorar hen ca 70 år, dör en 25-åring i en trafikolycka förlorar hen ca 60 år, osv. Jag skulle gissa att siffran aldrig är noll. Men jag vet ju inte hur de har räknat.

Alla som dör, vad de än dör av, hade egentligen kunnat leva ett tag till. Risken finns att det är ren sensationsjournalistik.

Undrar vad motsvarande siffra är för andra sjukdomar etc? De som dör av rökning, hur långt i förtid dör de? De som dör av alkoholism, hur långt i förtid för de? De som dör i trafikolyckor, hur långt i förtid dör de? De som dör av luftföroreningar? Osv. Man skulle vilja se hela tabellen.
Citera
2020-06-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad vinner du på att försvara honom?
Nu kommer han ju bara att fortsätta tills 10 tusentals dött.
Vad vinner du på det? Jag fattar inte.
Han hyllas i sverige nu för att han är ärlig.
Det är första gången i mitt liv jag stöter på det här beteendet.
Han kan alltså göra vad som helst bara han säger "sry" efteråt och är ärlig för sina misstag?

Jag försvarar honom inte.
Jag anser han varit för svag och inte gjort tillräckligt.
Men det är inte samma sak som att jag vill mordhota honom eller kalla honom för en massmördare.
Citera
2020-06-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Tegnell säger bara saker han själv vill höra. Han vill inte höra att han har gjort fel. Tegnell behöver professionell hjälp av psykvården för sitt agerande. All kritik mot han har varit som att hälla vatten på en gås. Det bara rinner av. Har Tegnell varit mer ödmjuk och lyssnat på kritiken så har det varit betydligt mindre döda nu. Länder som slog ner hårt har klarat sig mycket bättre än Sverige. Vi kommer att få ha denna smitta i årtionden på grund av Tegnell. Inget land vill ha svenskar som turister heller. Nu har Tegnell dödat hela Skinnskattebergs kommun. Undrar vilken kommun som är kvar innan han ger sig?

Om han anses inkompetent av regering och opposition är det inga problem att avsätta honom.
Citera
2020-06-03, 18:13
Medlem
Massiva protester nu Sthlm, flera hundra pers samlade.

Hur många smittade tror ni? Dom skriker ju ut saliv så dom blir hesa. Kollapsar sjukvården nu månne? En riktig superspridare är det ju
Citera
2020-06-03, 18:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej, du har fel, eller så försöker du föra folk bakom ljuset medvetet.

Nej jag berättar hur det är sedan tror jag du överskattar denna tråds kommunikationsvärde. Det är framför allt sådana som i likhet med dig har bergfasta åsikter som blockerar förmågan att se saken som den är. det går inte att övertyga någon här, men det hindrar inte mig från att skriva hur det är även om det tiltar din världsbild.

Citat:
Självklart har kommunerna ansvaret för äldreomsorgen i "normal drift" men är du slö eller? vi har en pandemi, och då är FHM ANSVARIGA för hur saker och ting ska hanteras.
Missade du ex att FHM sa att det inte behövdes nåra speciella skydd på äldreboenden??

Du vet inte vad ansvar är och det har inte inträtt någon krislagstiftning som åsidosätter det ansvarsförhållande som råder i landet. FHM:s roll är rådgivande, inget annat. Kommunerna har hela tiden haft möjligheten att fatta andra beslut. I Piteå valde exempelvis gymnasiechefen att ignorera rekommendationen att införa distansundervisning. Det kunde göras eftersom det är kommunen, inte FHM, som bestämmer och ansvarar. Utifrån det Tegnell senast ska ha sagt, att stängda gymnasieskolor bidrog lite, så gjorde Piteå rätt.

Du är både slö och okunnig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-06-03 kl. 18:16.
Citera
2020-06-03, 18:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Viruset är mer smittsamt ju äldre man är. En yngre person behöver förmodligen utsättas för en högre virusdos för att smittas än en äldre person.

Jag trodde det berodde på ACE2 receptorerna som man har fler av ju äldre man är, som gör en mer mottaglig. Smittsamheten är nog ganska konstant.

Citat:
Does everyone have the same number of ACE2 on their cells?
No. ACE2 is present in all people but the quantity can vary among individuals and in different tissues and cells. Some evidence suggests that ACE2 may be higher in patients with hypertension, diabetes and coronary heart disease. Studies have found that a lack of ACE2 (in mice) is associated with severe tissue injury in the heart, lungs and other tissue types.

https://theconversation.com/what-is-the-ace2-receptor-how-is-it-connected-to-coronavirus-and-why-might-it-be-key-to-treating-cov id-19-the-experts-explain-136928

Ju äldre man är ju fler underliggande sjukdomar.
Citera
2020-06-03, 18:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag betvivlar inte att det är smittsamt, frågan är hus smittsamt det är? Rent spontant känns det som fler borde ha blivit smittade då det slarvas med distanseringen. Det är något lurt med det som jag inte kan sätta fingret på.
Förmodligen smittar det inte så illa ute på stan, matbutiker och kanske inte ens på tunnelbanor. Gissar det är bra mycket värre där folk umgås, sitter och pratar, festar, skrålar, sjunger under längre stunder särskilt inomhus. Därför är det nog bara bra att vi inte sätts i "husarrest" som i Italien och Spanien m fl.

Så man behöver kanske inte bli så upprörd över att man ser folk röra sig på stan. Det är det som inte syns som är värst. Gissar jag.
Citera
2020-06-03, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Nej precis. Har du nånsin i din fantastiska värld funderat på att det kan finnas nån som drabbats personligt av detta och därför kallar honom för mördare? Du är inte den enda personen som lever på denna jord, ifall du skulle missat det.
Det räknas inte som mord att avstå från att ge rekommendationer om munskydd eller stängda skolor.

Såna invaderande hämndpatruller i form av IS och annat som du varit en ivrig förespråkare av räknas däremot som mord.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Massiva protester nu Sthlm, flera hundra pers samlade.

Hur många smittade tror ni? Dom skriker ju ut saliv så dom blir hesa. Kollapsar sjukvården nu månne? En riktig superspridare är det ju

Det blir intressant att se. I alla fall vet ju vi nu att det inte finns några juridiska hinder för mer än 50 människors att samlas i folksamlingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Vad skulle upplopp och våld göra åt saken....Nä, men det hade blivit hetsigt i TV-sofforna och i tidningarna med olika snyftrepotage över löner och ersättningar som inte hunnit på plats direkt.

Överdödligheten är ju ett resultat över dåligt förberedda, slimmade organisationer, en labyrint över vilka instanser som har ansvar för vad och ska göra vad.

Ekonomer och statistiker styr det mesta i vårt samhälle. Äldre människor har aldrig varit någon tillgång på macro nivå. Men det ser bra ut i statistiken om folk lever länge. Då kan man tänka att det där landet är ett välfärdsland. Bra reklam för Sverige.

Men Sverige får gärna börja värdera mjuka värden och att det kanske få kosta någon skattekrona extra att ta hand våra äldre.

Det är strategin i Sverige som orsakat dödsfallen. Man behöver bara se på Norge för att förstå detta. Även Norge fick in smittan på äldreboenden. Total är 59% av alla covid-döda, personer som bodde på äldreboenden, i Norge.

Det här beskrivs ypperligt bra, i en artikel i DN idag:

Samhällsspridningen har varit central för utfallet – även bland äldre. Anders Tegnells kollega i Norge, smittskyddsdirektör Frode Forland, påpekar att andelen döda som bott på särskilda äldreboenden faktiskt varit högre där än i Sverige (Expressen 1/6). Att antalet personer som har dött i denna grupp är betydligt större i Sverige beror på den högre allmänna smittspridningen, enligt Forland.

Att statsminister Stefan Löfven fortfarande främst fokuserar på bristerna i äldreomsorgen, som om det vore en separat del, avsides från den svenska strategin, duger inte

Att skylla på äldreboenden är felaktigt, när det är grunden i hela Sveriges strategi som är fel.

Norge har ca 236 döda, by the way.

https://www.dn.se/ledare/tegnell-ar-modig-nog-att-erkanna-misstag-det-borde-regeringen-ocksa-gora/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in