2020-06-01, 23:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vet inte om du varit i full isolering men vi har haft full tryck på uteserveringar, stormarknader och köpcentrum i 2 månader.

Oj, två månader. Det är ju ungefär så länge pandemin har pågått. Då var det aldrig tomt?
Minns att i början av pandemin var det väldigt mycket gnäll från krogägare som grät ut i TV att hela deras livsverk var ödelagda m.m. INGEN gick ut och åt m.m. Tyckte också att det såg väldigt tomt ut i början av april. Minns ett ställe som jag brukade besöka runt lunchtid. Det var tomt. Bara en servitör som gick runt och vankade. Nu ser man att det sitter duktigt med folk där inne, även om det inte verkar helt fullsatt. Folk köper take away minst lika ofta som tidigare. Så ja, det har ändrats beteende.
Citera
2020-06-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det är knappast första gången man ser liknande saker i USA.
I och med att folk har extra stress så har det blivit ännu värre.
Dumma svenne har ju ingen aning vad det innebär att vara instängd i flera veckor hemma, för han är en fegis och låter hellre folk dö än att behöva sitta hemma.

Så ja, lockdown har förvärrat saken. Men det är inte det jag pratade om. Jag pratade om att ifall det fanns ett land i världen som hade lurat sitt eget folk och bara låta en massa dö, så kunde det landet, det mest lämpade landet vara just Sverige. Och det blev just så.

Hade mördaren i vinröda tröja haft samma roll och agerande i USA, Italien eller andra länder hade de skjutit honom mitt på gatan. Det kan du vara säker på.

Men i Sverige, som sagt, är folk för det mesta rädda för sin egen skugga.
Jag tycker mest dina inlägg är så makalöst tramsiga. Adolf och Joseph och lyncha folk och att svenskar är så rädda och fega. Det är inte ens pinsamt utan bara beklämmande.
Citera
2020-06-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
*Klipp*
Oj. Jag är bara en vanlig okunnig medborgare, som känner växande förtvivlan inför massdöden. Jag saknar djupa medicinska kunskaper. Däremot har jag fått intrycket att du är bevandrad inom vården.

(...)

Jag vågar inte hoppas. Risken är att jag mår dåligt av att se siffrorna i slutet av veckan.

Klipper lite, svarar bara på en liten del av ditt inlägg, kollar film och kan inte skriva mina superlånga inlägg just nu. (Förresten måste jag komma på hur man enklast gör så där, en massa citat från en person, i ett och samma inlägg, som du gör. Och sedan skriva sin egen kommentar under varje. Kanske bara skriva quote och såna [ efter varje.. Är inte lätt att vara en totalt oteknisk dam).

Jag är också bara en okunnig medborgare, det enda är att jag försöker följa med hyfsat i nyheter/debatten. Ibland tänker jag på det elitistiska argumentet som många har tagit upp här inne, att diverse individer som talar i media inte skall få kritisera AT och FHM, ifall de inte är experter själva.

Det är lite lustigt, för med det resonemanget borde väl ingen av oss här inne heller "få" uttala oss med någon åsikt i frågan. Möjligen om det sitter någon epidemiolog i ett hörn här inne och trycker, så kan denne få ha en diskussion, med risk för att inte få så många svar, då..

Jag tror att vi i Sverige har en övertro på experter och en blind auktoritetstro.

Ditt andra uttalande, att man inte vågar hoppas, ang. siffrorna, känner jag så väl igen! Jag vet flera gånger när jag har hoppats lite (speciellt mer i början) och sedan har det kommit en hög siffra igen, som har fått en att inte må så bra.

Tack för att du finns i cyberspace! 🌹
Citera
2020-06-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Brister har funnits inom svensk sjukvård mycket länge. Att besöka en akutmottagning i Stockholm är oftast inte någon angenäm upplevelse. Redan innan Corona har patienter fått vänta ett halvt dygn på att ens bli undersökta. På SÖS har det varit återkommande sk stabslägen. Nu under Corona har bristerna inom sjukvården blivit övertydliga. Efter pandemin tror jag faktiskt att politikerna kommer slåss om att överträffa varandra för att stärka sjukvården. Det om något lär vara något gott som kommer ur denna pandemi.

Det återstår att se det (om du nu inte var ironisk..). Regionerna och staten kommer säkert fortsätta att skylla på varandra. Det är trots allt ekonomin som styr, och den kommer inte att förbättrats efter Corona direkt, så på sjukvårdsfronten är jag inte optimist. Man får nog vara glad om man får virtuell vård via en app i framtiden.
Citera
2020-06-01, 23:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ytterligare åtta personer som smittats av coronaviruset har rapporterats döda i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Dödssiffran stiger därmed till totalt 4 403 personer. Sedan utbrottet startade har totalt 37 814 personer bekräftats smittade i Sverige.
- I Sverige har den successiva minskningen stannat av något. Vi analyserar vad det beror på, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
Möjligen kan det vara en effekt av ökat testande, enligt Tegnell. Medelvärdet gällande dödstalen ligger däremot fortsatt ganska lågt.
- Det rullande medelvärdet som vi brukar prata om ligger på strax under 50, men vi kommer med stor sannolikhet att se mer i morgon. Men det är ändå positivt att vi har så låga fall under några dagar.

Anders Tegnell idag: Medelvärdet gällande dödstalen ligger däremot fortsatt ganska lågt. Strax under 50 döda svenskar om dagen är lågt.

Varför är det ingen som ger galningen sparken?
Citera
2020-06-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan tänka mig att det förekommer lokala variationer. Alldeles oavsett låter det som vi är överens om att fler och fler människor sänker garden och tillämpningen av den sociala distanseringen. Jag bor lite utanför Stockholm, men pendlingsavstånd. I början av det nationella nödläget var infartsparkeringarna i stort sett tomma. Vanligen är de fyllda redan kl 7 på morgonen. Nu är de fyllda uppskattningsvis till 3/4 av sin kapacitet. Detta trots SL:s uppmaning att endast de med samhällsviktiga jobb ska resa med SL. Vad som är samhällsviktigt finns det nog lite olika definitioner på. Själv jobbar jag hemma och det gör alla mina arbetskamrater också. Det fungerar riktigt bra.

Kan bekräfta det, det är en massiv ökning av folk i kollektivtrafiken och även ute på stan, senaste veckan. (Sthlm). Hoppas verkligen att viruset trivs väldigt illa nu i somriga Sthlm..
Citera
2020-06-01, 23:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Anders Tegnells motsvarighet i Norge smittskyddsdirektör Frode Forland har en del intressant att säga om Sverige.

Det mest anmärkningsvärda han säger är att Sverige inte trodde att det skulle gå att trycka tillbaks smittan och därför valde att inte göra nåt.

Ett misstag av episka proportioner som nu kan få följden att vi kommer att få dras med omfattande smittspridning när de flesta europeiska länder blivit av med den. Alternativt att vi till slut tvingas ta till en rejäl nedstängning för att få kontroll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo14JW/sveriges-restriktioner-borde-kommit-pa-plats-snabbare
Ingen verkar första att rapporterat döda den dan inte innebär att så många dog den dan. Rätt uselt av både intervjuare och den som blev intervjuad. Det drar liksom ner förtroendet för allt de säger.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-01 kl. 23:32.
Citera
2020-06-01, 23:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det återstår att se det (om du nu inte var ironisk..). Regionerna och staten kommer säkert fortsätta att skylla på varandra. Det är trots allt ekonomin som styr, och den kommer inte att förbättrats efter Corona direkt, så på sjukvårdsfronten är jag inte optimist. Man får nog vara glad om man får virtuell vård via en app i framtiden.

Möjligt att du får rätt, men jag tror att det kommer bli större fokus på vårdfrågorna faktiskt.
Citera
2020-06-01, 23:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Hur kan Anders Tegnell påstå att utländska besökare i Sverige inte är ett problem ur smittskyddssynpunkt? Anders Tegnell förklarar samtidigt att det finns risk att besökarna tar med sig smittan. Är inte det ett problem ur smittskyddssynvinkel? Vill Anders Tegnell medverka till att sprida smitta till andra länder?

Att svenskar inte får åka till andra länder, medan utlänningar får åka till Sverige, är orättvist. Det är orättvist mot besökarnas hemländer, eftersom dessa länder riskerar att få in smitta från Sverige.

Allt är galet, eller hur. Vi får se vad som händer. Ingen verkar heller fundera över samhällskostnaden när vi skall vårda COVID-19 sjuka utlänningar i Sverige!
Citera
2020-06-01, 23:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Hur kan Anders Tegnell påstå att utländska besökare i Sverige inte är ett problem ur smittskyddssynpunkt? Anders Tegnell förklarar samtidigt att det finns risk att besökarna tar med sig smittan. Är inte det ett problem ur smittskyddssynvinkel? Vill Anders Tegnell medverka till att sprida smitta till andra länder?

Att svenskar inte får åka till andra länder, medan utlänningar får åka till Sverige, är orättvist. Det är orättvist mot besökarnas hemländer, eftersom dessa länder riskerar att få in smitta från Sverige.
Då är det väl dessa länders regeringars ansvar att vägra släppa sina medborgare ut ur landet! Himmel... Varför ska vi göra jobbet åt dem? Nej, låt dem hålla sina egna medborgare fångna i det egna landet om de vill, det är helt upp till dem!
Citera
2020-06-01, 23:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Unga i covid sammanhang är under 60. Dessutom pratar jag om mänskligheten i stort, inte bara svenskar. Såg häromdagen en kvinna, förmodligen iransk, handla med papperslapp runt munnen
och sjukhushandskar på Ica. Hon såg ut och vara runt 40. Det hade Aristoteles skrattat åt.

Jag skulle inte ha skrattat åt henne!!!
Citera
2020-06-01, 23:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kan bekräfta det, det är en massiv ökning av folk i kollektivtrafiken och även ute på stan, senaste veckan. (Sthlm). Hoppas verkligen att viruset trivs väldigt illa nu i somriga Sthlm..

Det får vi hoppas på, men samtidigt har det ju varit ordentlig smittspridning i såväl Iran som i Sydamerika, så jag tror inte riktigt på det. Flockimmunitet tror jag inte att vi ligger ens i närheten av, så jag befarar att det kommer smälla till med smittade och personer som behöver vård. Såg inslag på TV ikväll och det verkar inte som att den nedåtgående trenden fortsätter vad gäller Stockholm rörande antalet inlagda för sjukhusvård. Jag tror egentligen bara att vi får se andra grupper nu. 80 plusarna som gick åt i början kommer bytas ut mot folk i arbetsför ålder. Det är nästa stora grupp. Förhoppningsvis klarar sig hemmaboende 70+ av att hålla sig ifrån smittan, men det är nog väldigt individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in