2020-06-03, 17:50
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vet inte vilka siffror du utgår ifrån, men jag antar att intensivvårdsregistret har någorlunda korrekt statistik, även om alla avdelningar inte uppdaterar varje dag: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

303 just nu, vilket är lägsta noteringen. Tidigare varit en uppgång kring 26:e Maj.
Men vet inte vilken statistik som är mest korrekt.
Tittade på c19.se som också listar antal sjukhusinlagda.
Svårt att hålla koll på varifrån alla siffror kommer.
Citera
2020-06-03, 17:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Budskapet?

I ett skarpt läge så skickar man inte "budskap" men skickar en förordning om tvingande, obligatoriska åtgärder med vite om de inte efterföljs.
Vad jag vet så finns det lagparagrafer som mkt väl kan gör en myndighet till "någon på denna jord" som kan TVINGA kommuner att göra si eller så.

Nej så gör man inte även om du tycker det med din totalitära politiska uppfattning.
Citera
2020-06-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror inget av det du säger stämmer. Sverige är ju en exportekonomi så vem skall de exportera till om det inte finns någon konsumtion utomlands?

Vi får väl se vad som händer under sommaren? Arbetslösheten verkar ju inte gå ner i dagsläget.
Jag säger inte att Sveriges ekonomi inte påverkas, men det finns flera sektorer och den inhemska sektorn mår definitivt bra av att konsumenterna vågar spendera sina slantar.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Intressant spaning! Du har helt rätt i att rädslan nästan helt försvunnit i Sverige vilket givetvis är bra för ekonomin. Ska bli intressant att följa denna utveckling i våra grannländer.
Den psykologiska faktorn är avgörande. Skulle Norge sänka garden och få ett plötsligt utbrott efter att ha utrotat smittan skulle det förmodligen slå hårdare på konsumenternas benägenhet att konsumera ute i samhället än motsvarande för Sverige (vad nu "motsvarande" skulle innebära här).

Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja lite öppna caféer väger upp resten av våldtäkten på ekonomin
Inte helt och hållet, naturligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
Absolut är de, och ska vara, livrädda för att smittan ska blossa upp. Därmed fullständigt logiskt att de och andra länder är tveksamma, eller helt avvisande, till att släppa in svenskar.
Sverige har tyvärr valt helt fel väg, och medvetet fortsatt på den felaktiga vägen.
Du, ALotLess..., säger att de är rädda medan

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Danskarna är absolut inte livrädda för smittan! De lever på som vanligt och en hel del av dem åker ju till Sverige! Vad yrar du om?
du, Knackered..., säger att de inte är det. Då vet jag inte vad jag ska tro.
Citera
2020-06-03, 17:56
Medlem
Om nu regeringen gjorde fel redan från början, så vore det väl ändå på sin plats att undra var oppositionen då höll hus ?

Visst, På senare tid har bla Kristersson börja kvida lite, men det var ju först när hans mor drabbades.
Ebba följde efter. Men var var dom någonstans när besluten fattades i covids linda ?
Citera
2020-06-03, 17:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så alla tidigare regeringar är ansvariga för haveriet, men inte den som styr nu, under haveriet?

Är du möjligen politiker? Du slingrar dig i alla fall som en.

Det är du som läser det jag skriver som fan läser Bibeln.

Med Regeringen menar jag givetvis själva instansen, inte den politiska sammansättningen.
Citera
2020-06-03, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Her kan du se kurver over alt vedrørende dansk konsumption:

https://www.dst.dk/da/Statistik/eksperimentel-statistik-covid-19

Hvordan ser de tilsvarende svenske kurver ud?
Bra statistik för Danmark. Jag tror inte SCB har motsvarande uppgifter (om man inte beställer dem mot betalning). Därför kan vi inte göra en direkt jämförelse med de kurvorna.

Det närmaste vi kan komma är analyser av tredje part, och där finns det många motstridiga uppgifter att hämta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Medellivslängden för män i Sverige är drygt 81 år.
Ca 3000 av dom som har dött av eller med Corona är från 80+ till 90+.

De skulle alltså ha blivit mellan 90 och 105 år då.
10-25 äldre än medellivslängden. Knappast troligt.
Medellivslängden gäller ju hela befolkningen, inklusive de som dör långt innan 80. Du måste kolla på genomsnittlig återstående livslängd. Jag har inte tabellen i huvudet men tror den ligger på bortåt 10 år för en 80-åring. I den gruppen har ju de flesta med dåliga anlag och mycket "otur" (dumdristiga personer) redan sållats bort.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men de hade inte möjlighet till det av olika anledningar - och dessutom var smittan redan inne.
Och det visste man om på högre ort!

Så försök inte med nån rövare.

Vad är det du tror dig veta som du bara yxar till. Har du betalt för att skydda den odugliga kommunpolitikerna?
Citera
2020-06-03, 17:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej, du försöker förvanska fakta.
Vid en pandemi är FHM ansvariga och ställer upp riktilinjer och strategi, och de kan inte bara kasta ur sig en massa floskler om ditten och datten, DE HAR ANSVARET.

Nej, de har inte ansvaret för äldreomsorgen. Du har fått detta om bakfoten.

Citat:
Att man nu skyller på varandra är både lågt och ovärdigt, speciellt försöker FHM spela bort korten när de är den högst ansvariga myndigheten vid en pandemi.
Inte f-n kan vi ha 200 kommuner som har olika ösningar på en nationell kris.

Jo så är det och det är nästan 300 kommuner och deras ansvar är lokalt.
Citera
2020-06-03, 18:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om viruset verkligen är smittsamt borde ALLA i Stockholms innerstad ha blivit smittade för länge sen.

Jag betvivlar inte att det är smittsamt, frågan är hus smittsamt det är? Rent spontant känns det som fler borde ha blivit smittade då det slarvas med distanseringen. Det är något lurt med det som jag inte kan sätta fingret på.
Citera
2020-06-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag betvivlar inte att det är smittsamt, frågan är hus smittsamt det är? Rent spontant känns det som fler borde ha blivit smittade då det slarvas med distanseringen. Det är något lurt med det som jag inte kan sätta fingret på.
Viruset är mer smittsamt ju äldre man är. En yngre person behöver förmodligen utsättas för en högre virusdos för att smittas än en äldre person.
Citera
2020-06-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror vi på den historien att ingen har dött eller varit jättesjuk?

Nej. Det är lögn på lögn vi får serverade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in