2020-06-03, 16:55
Medlem
Nu verkar testningen i Stockholm kommit igång ordentligt iallafall. Känner flertalet som får testa sig via sina arbetsplatser vid symptom. Detta har inte varit på tapeten innan. Bättre sent än aldrig antar jag.
Citera
2020-06-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nejnej denna va grym!
Fattar inte vissa alarmister som påstår att det inte går ner när det är tydligt att det gör det.
Tror fortsatt minskning närmsta två veckorna, sedan en utplaning för att sedan öka igen tyvärr pga hur folk börjat leva igen.

Så vari ligger det positiva?
Citera
2020-06-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
När Tegnell inte erkände sina fel var han autist och dum i huvudet.
När han nu erkänner fel så är inte det rätt heller.
Går ju inte att resonera med vissa.

Klart Sveriges strategi visat sig vara usel.
Men att Tegnell nu visar lite ödmjukhet och kan erkänna misstag tycker jag i varje fall är en bra egenskap.
Även om det såklart föredragits att rätt blivit rätt från början.

Vad vinner du på att försvara honom?
Nu kommer han ju bara att fortsätta tills 10 tusentals dött.
Vad vinner du på det? Jag fattar inte.
Han hyllas i sverige nu för att han är ärlig.
Det är första gången i mitt liv jag stöter på det här beteendet.
Han kan alltså göra vad som helst bara han säger "sry" efteråt och är ärlig för sina misstag?
Citera
2020-06-03, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kommunerna trodde (hoppades) att rikets myndigheter skulle komma med planer och nya resurser.
Detta hände så klart inte då ansvaret för äldreomsorgen ligger, och låg hos kommunerna.

Kommunerna har nog med att förvilla och förvirra medborgarna med det de påstår ska hända om 30 år. De trodde nog ingenting.
Citera
2020-06-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag upplever också att trängseln ökat i exempelvis mataffären där jag handlar, känns som folk skiter i det. Sen huruvida det är ett vanligt transmissionsställe kan jag inte svara på. Det känns ff som det är osäkert exakt hur smittsamt viruset är, informationen är lite tunn.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om viruset verkligen är smittsamt borde ALLA i Stockholms innerstad ha blivit smittade för länge sen.

Mja i april va vi duktiga, i början maj också. Det ser vi resultat av nu.
Slutet juni/början juli blir helt sinnessjukt intressant.
Då får vi se vad corona går för. Händer inget särskilt då kan vi ju fortsätta så!
Citera
2020-06-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Så vari ligger det positiva?

Ingenstans.
Sverige kommer gå om slakthuset Italien i sommar i antal döda per capita vilket säger allt.
Citera
2020-06-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hittills har det rapporterats 147 dödsfall denna vecka. Prognosen säger då att vi på söndag kommer att landa på 272 dödsfall rapporterade denna vecka vilket ger ett snitt på 38 per dag för veckan vilket skulle vara den lägsta veckosnittet sedan vecka 13 (23-29 mars).

Återstår att se om prognosen håller..
Såga gärna om jag gjort några tokiga fel.

Låter inte så troligt när antal nya konstaterade fall/dygn har ökat den senaste tiden. Antal dödsfall brukar avspeglas några veckor senare. Möjligen har testingen ökat i de åldersgrupper där dödligheten inte är så hög, men det går väl inte att se utifrån FHM: siffror.
Citera
2020-06-03, 17:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Så... Du tycker att en regering är bra, och kan anses vara ansvarsfria, om den ser att det ansvar de delegerat ut till - i det här fallet kommunerna - missbrukas, inte sköts, skapar lidande etc, och inte "återkallar det"?

Har jag skrivt att jag tycker att regeringen är bra? Jag tycker att regeringen är piss, men de har inget ansvar för dessa frågor och kommunernas usla styrning bär flera olika regeringar och politiska partier skulden till.

Budskapet var glasklart: skydda de äldre. Vad gjorde äldreomsorgen, jo de skyddade inte de äldre.

Om du tror att någon på denna jord kan ändra på den icke fungerande äldreomsorgen i ett svep, då tror du fel. Den har inte fungerat efter att Ädelreformen trädde i kraft.
Citera
2020-06-03, 17:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sa och sa. Det finns ju ingen tydlig ansvarsfördelning. FHM kan säga vad som helst och vilken annan part som helst kan tydligen fritt välja att följa det FHM säger eller strunta i det. Når något går fel så skyfflar alla över det på någon annan . FHM bollar över till Socialstyrelsen som bollar över till kommunerna som skyller på Regeringen som bollar över till FHM, osv. Alla har i teorin "ansvar" för allt men i praktiken har ingen ansvar för någonting.

Spelar ingen roll hur åt helvete det här kommer att gå - ingen kommer ändå att ställas till svars. Myndigheter och politiker är en enda stor samlad gröt av teflonpannor som allting bara rinner av.

Jo ansvarsfördelningen är tydlig: kommunerna ansvarar för äldreomsorgen.
Citera
2020-06-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Mja i april va vi duktiga, i början maj också. Det ser vi resultat av nu.
Slutet juni/början juli blir helt sinnessjukt intressant.
Då får vi se vad corona går för. Händer inget särskilt då kan vi ju fortsätta så!

I Mars var det i April kommer samhällskollapsen! I April var det i Maj minsann då kollapsar sjukvården! I Maj sa man att i Juni så blir det massdöd! Nu är det juli som gäller för den annalkande kollapsen.
Citera
2020-06-03, 17:05
Medlem
Konfucius2s avatar
Sverige 2200 nya idag. Skrämmande! Samtidigt Norge 12 nya fall...

Värre siffror än USA ( om man ser till folkmängd..)

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-06-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Visst kan man tycka det - men tror du verkligen att svenskarna skulle accepterat en fullständig lockdown - innan alla ekonomiska åtgärder fallit på plats ? Har väldigt svårt att tro det. Det skulle blivit ramaskri.

Svenskarna är rimligen världens mest passiva folk, så ja, de skulle sannolikt ha accepterat en lockdown, om det var vad myndigheterna sade. Kan inte se att svenskarna, skulle ha gjort en revolution och bränt ned riksdagen precis. Inte ens andra mer hetlevrade folk har ju gjort något sådant. Är ju bara att se på hur svenskarna hittills har passivt godkänt alla dödsfall i covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in