2020-06-03, 12:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
"Any man who must say 'I am king' is no true king"

- Tywin Lannister
Fast en politiker som säger att ”ansvaret är mitt” är ändå i grunden en bra politiker. Speciellt när man nyss fått kritik. Sen kan man ju givetvis ha olika åsikter om vilka beslut som tas.
2020-06-03, 12:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast en politiker som säger att ”ansvaret är mitt” är ändå i grunden en bra politiker. Speciellt när man nyss fått kritik. Sen kan man ju givetvis ha olika åsikter om vilka beslut som tas.
Kan man kanske börja ana ett partiledarbyte inom S innan nästa val?
2020-06-03, 13:26
Medlem
Handsken är kastad. Nu börjar gyttjebrottningen!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EW764P/ebba-busch-om-sveriges-hoga-dodstal-regeringens-misslyckande

Nu reagerar KD-ledaren Ebba Busch.

Enligt henne betyder Tegnells självkritik att många, kanske tusentals människor, har dött utan att regeringen gjort allt den kunnat för att hindra det.

”Regeringen valde tydligt en passiv strategi som byggde på öppenhet - och därmed hög grad av allmän smittspridning.” skriver hon på Facebook.

”Vi svenskar är inte välkomna i andra länder”
Hon fortsätter:

”Resultatet ser vi nu med närmare 4500 döda. Vi svenskar är inte välkomna i andra länder. Vi har en vårdskuld med inställda operationer som det saknas en plan för att beta av. Omsorgspersonalen är nedkörd i skoskaften av den höga belastningen. Det här är i första hand inte Folkhälsomyndighetens ansvar. Det här är regeringens misslyckande.
2020-06-03, 13:55
Medlem
Haddock93s avatar
Ett äss i rockarmen SD har är att man återigen kan peka på ljuset i mörkret; Sölvesborg.

Sölvesborg gick sin egen väg och var betydligt mer noggranna med de äldre och skydd.

Räkna med att SD kommer peka på detta på något vis. Nu eller aldrig, exponera er i media så gott det går Åkesson! Den som gör det kommer vinna mest, kör över Tuffe Uffe.
Senast redigerad av Haddock93 2020-06-03 kl. 14:02.
2020-06-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ett äss i rockarmen SD har är att man återigen kan peka på ljuset i mörkret; Sölvesborg.

Sölvesborg gick sin egen väg och var betydligt mer noggranna med de äldre och skydd.

Räkna med att SD kommer peka på detta på något vis. Nu eller aldrig, exponera er i media så gott det går Åkesson! Den som gör det kommer vinna mest, kör över Tuffe Uffe.

"Där SD hade ansvaret för våra äldre, tog vi ansvaret."
2020-06-03, 14:05
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
"Där SD hade ansvaret för våra äldre, tog vi ansvaret."

Just precis, man får göra det på ett snyggt sätt
2020-06-03, 14:30
Medlem
När man läser det här, från dagens DN, så inser man att vi börjar närma oss punkten då Tegnell får gå med tre årslöner.
Citat:
Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell ser en förbättringspotential vad gäller Sveriges hantering av det nya coronaviruset, säger han i en intervju med Sveriges Radio Ekot.

Men socialminister Lena Hallengren (S) anser att hans analys väcker fler frågor.

– Han kan ju fortfarande inte ge ett exakt svar på vilka åtgärder man skulle ha vidtagit. Den frågan tycker jag kvarstår, säger hon.
S vet nu att den svenska strategin var, är och kommer att ses som ett misslyckande och nu pågår operationen distansering; ”the hippie made me do it” som Enoch.Thulin brukar säga.

Fy fan vilket uselt opinionsläge det är för regeringspartierna nu. Sossarna må ligga på 30 nu men inte så länge till.
2020-06-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Skolfrågan är inte så hårt kopplad till integration/invandring som du tror. Mycket av problemen handlar om pedagogik ämnet på universiteten. Det har blivit totalt verklighetsfrånvänt sedan Bengt Westerbergs tid på 90-talet. Det får inte pratas om att olika elever har olika kognitiv förmåga och därför forskar man enbart om strategier som bara fungerar om alla elever egentligen är lika begåvade men motivation och hemmiljö kanske brister för vissa. Tanken att det är genetiskt och inte går att åtgärda existerar inte. Kombinera med ett par liknande käpphästar när det gäller kön och en total oförmåga att greppa grundläggande biologi (som hur minnesfunktionen och inlärning fungerar rent praktiskt i hjärnan) så får man en skola som är helt människofientlig.

Det kanske förvärras av migrationen och inflödet av en större och större grupp som inte passar in i den människotyp som den svenska läroplanen förutsätter men problemen hade nog dykt upp i vilket fall. Även de bästa skolorna med de mest högpresterande barnen försämras ju år från år.
Skolfrågan har otroligt mycket med invandring att göra, eftersom invandrade elever ligger bakom hela nedgången i svensk skola. Svenska elever klarar skolan galant visar all statistisk, det stora problemet är att andelen utländska elever växer för varje år som går, och deras betyg suger. Ju större denna grupp blir, desto större blir svenska skolans problem per automatik.

Sen måste naturligtvis pedagogiken i svensk skola ändras också, till att fokusera på kunskap istället för värdegrund, men ju fler elever med utländsk bakgrund som går i svensk skola desto svårare att lösa svenska skolans problem.
2020-06-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
"Äckliga individborgare" var det. Jag har använt ordet individsvensk med epitet som korkad och korttänkt, men inte äcklig. Borgare som bara bryr sig om samhällsförändringar när det drabbar de själva, är äckliga. Att inte bry sig om svenska ungdomar eller bara om "medelklassens ungar" är äckligt.
Du kan inte vara på riktigt. Gå ut på vilka sociala medier som helst och se vilka politiska läger som bryr sig om svenska ungdomars utsatthet och vilka som slätar över den med ett hånflin. Visa mig 10 vänsterpolitiker som slåss öppet mot invandrares rån/våld mot svenskar. Visa mig sedan 10 moderata politiker som viftar bort det som pojkstreck eller konsekvens av ”ökade klyftor” och ”strukturell rasism”. Folk från SD, M och KD, samt möjligen nån enstaka folkpartist, är de enda som bryr sig.

Vänsterpack (största egoistdemografin i hela mänskligheten) har NOLL sann empati, de går runt med en intersektionell maktanalys-lathund i fickan för att kunna läsa innantill vilka som är offer och förövare enligt mallen, så de vet hur fejkempatin ska distribueras.
Citat:
Sedan måste du ju vara medveten om att partiledningen både direkt och indirekt påverkas av Flashback.
Nej, till skillnad från dig som tror att det är din upphöjda plats att upplysa stackars fantasilösa och korkade SD-politiker om vad man ska göra, är jag övertygad om att exakt ingenting som kommer från SD Riks är hämtat från Flashback. De vet vad de ska göra sedan länge, allt är en fråga om timing.
Citat:
Flera har postat med egna namn och det är ingen slump att frågor som du säger aldrig kommer hända, blir rikspolitik några år senare.
Det är ingen slump att saker blir politik när rätt tidpunkt är inne, nej. Det är heller ingen slump att folk på nätet gapar om ungefär samma saker när den tidpunkten är inne, nej. Inte heller att andra på nätet gapat om det tidigare när timingen var helt fel, nej. Det innebär inte att sambandet är kausalt.
Citat:
Återvandring och svensketnisk utsatthet är aspekter på frågor om demografi och svensk identitetspolitik som bara kommer migrera allt mer härifrån ut till samhällsdebatten. DU har aldrig sett längre än näsan räcker, men det gör ju inte att du måste gnälla på mig.
Jag ser oftast längre än näsan räcker, däremot har jag ingen ambition eller intresse att ägna mig åt förutsägelser utöver att gissa om kommande OU för att det är kul. Att du däremot lägger en helt bisarr prestige i att leka orakel har framgått, eftersom halva dina inlägg går åt att tjata om vad du har sagt tidigare, men då får du vänligen tävla i ditt orakel-SM ensam istället för att tvångsanmäla andra som har noll intresse av att delta.
Citat:
Om din kvinnosyn får du tala för dig själv:

Vill du justera din syn på vikten av Sölvesborg och Erixon?
Absolut inte, varför ska jag ”justera” den när inlägget står där svart på vitt exakt som det var menat? Det som uppenbarligen behöver justeras är din läsförståelse.
Citat:
Anna Hagwall. Margareta Larsson. Hanna Wigh. Kristina Winberg. Paula Bieler. Och nu Louise Erixon.

Faller det inte på SD-kvinnorna själva så faller det på SD-männens relation till dem.
Var det fetade så svårt att läsa att jag även måste stryka under det? Behövs kursivering och röd färg också?

Poängen, som flög högt över dig tydligen: Den som tror på trollkonster borde börja undra om det inte vilar en förbannelse över SD vs kvinnor. För är det inte kvinnorna så är det männen runt dem som gör att deras blotta närvaro i SD leder till problem i partiet. SD:s omsättning på kvinnliga frontfigurer är högre än Spinal Taps omsättning på trummisar.

Cases in point:

Hagwall - utesluten pga ”antisemitiska undertoner” i kommunikation kring motion om begränsningar av mediemakt
Larsson - hoppade av i protest mot ledningen
Wigh - Bylund metoo m m
Winberg - petad från EU-listan pga ”klandervärt och omdömeslöst uppförande både i förhållande till kollegor och personal – men också i förhållande till direktiv och önskemål som förts fram från riksorganisationen”
Bieler - slutade pga nekad ledighet för smekmånad + oenighet med partiet om aborter o swexit (gissar att du firade med tårta pga ’en jude mindre’)
Erixon - här tycks det vara Åkesson himself som trampat i klaveret om man får tro skvallret, men det förändrar inte att Louise blir svår att använda för SD hädanefter pga dålig stämning, trots att felet ligger hos JÅ.

Detta allt medan de fyra männen som frontar SD Riks är samma sedan 2007.

Ditt tafatta försök till fultolkning faller platt på att inget i detta konstaterande har ett piss med min ”kvinnosyn” att göra. Felet kan ligga 100%, 50% eller 0% hos de aktuella kvinnorna själva, icke desto mindre är det ett faktum att de aldrig blir långvariga som ansikten utåt för SD. Om du vill invända, berätta då vilka nu aktiva kvinnliga riksdagspolitiker för SD som är household names just nu.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-03 kl. 15:47.
2020-06-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Erixon - här tycks det vara Åkesson himself som trampat i klaveret om man får tro skvallret, men det förändrar inte att Louise blir svår att använda för SD hädanefter pga dålig stämning, trots att felet ligger hos JÅ.
Är nog snarare Åkesson som är på väg ut genom samma dörr som Mattias Karlsson och Erixon som är den stora stjärnan så länge hon är den enda i partiet som har regeringserfarenhet och dessutom lyckats med konststycket att få till stånd ett samarbete med M UTAN att spela andra- eller tredjefiolen.

SDs framtid är till stor del avhängig av hur väl hon lyckas i Sölvesborg. Till exempel om hon kör kommunen i botten så kommer all SD-mediarapportering i valet handla om Sölvesborg (och det går inte att invända mot det).
2020-06-03, 17:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Är nog snarare Åkesson som är på väg ut genom samma dörr som Mattias Karlsson och Erixon som är den stora stjärnan så länge hon är den enda i partiet som har regeringserfarenhet och dessutom lyckats med konststycket att få till stånd ett samarbete med M UTAN att spela andra- eller tredjefiolen.

SDs framtid är till stor del avhängig av hur väl hon lyckas i Sölvesborg. Till exempel om hon kör kommunen i botten så kommer all SD-mediarapportering i valet handla om Sölvesborg (och det går inte att invända mot det).
Men om hon har stor framgång så kommer ingen medierapportering att handla om Sölvesborg.
2020-06-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Tja, ska vi vara petiga så var det ju just som andrafiol under M hon började, eftersom dåvarande ordföranden i kommunstyrelsen var Emilie Pilthammar. Louise är kanonbra, men jag kan inte gärna tycka det är ett konststycke från hennes sida att Pilthammar avsatte sig själv genom att posta en fyllebild av en simulerad trekant.

Med det sagt skulle jag inte ha nåt emot ifall Erixon gick vidare till riksdagen i framtiden nu när förutsättningarna har ändrats en del. I övrigt har jag lyssnat på Stegrud när hon varit gäst i Kvartals veckopanel ett par gånger och hon är nog en av de bästa partiet haft jämte Bieler och Erixon. Ifall hon skulle göra en Margot Wallström och komma hem från EU för att gå in i rikspolitiken tror jag det skulle bli en ny typ av styrka för SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in