2020-06-02, 18:53
  #89113
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

STRYPA
INVANDRINGEN

Det är jättebra om det blir de minst dåliga partierna SD, M och KD som stryper invandringen, men om Vänsterpartiet plötsligt vill göra helt om och blir gränsstängarpartiet nummer ett, varsågod. Som alla dock vet kommer det inte att hända, och därmed står hoppet till blågula eller ingen alls.

Hade bara det jävla vänsterpartiet släppt invandrarfrågan.. (invandring är i de flesta fall arbetarfientlig), så hade de kunnat få igenom mycket annat av sin politik.. Invandringen kostar enorma summor och tar resurser från svaga svenska elever som hade behövt extra hjälp. Gratis tandvård till blattar, medan Agda som sliter som städare är helt rutten i käften, Tom är hemlös och bor på gatan, medan Mustafa går före alla i bostadskön.. Dags och välja sida nu Jonas. Invandringen slår mot de svagaste i SAMHÄLLET. Fatta det Jonas! Du kommer ALDRIG få ett multikulti Sverige samtidigt som de med låg lön eller låg pension/sjukpension har det bra.. Resurserna ska läggas på svenskarna inte på bidragsparasiter. Men jag tror V och SD hoppar fram 2%var på fredag och att S tappar 4%
2020-06-02, 19:05
  #89114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Kan man ju tycka om man gillar M mer än SD. Om partiet ingår som junior partner till M vid riktigt maktinnehav, stängs vägen till regeringsbärande sannolikt permanent. Om väljarna är nöjda med regeringen, blir det M som belönas. Om man gemensamt misslyckas, blir det S.

Är SD den underordnade parten från början, kommer man förbli det. Är ju den övervägande erfarenheten i svensk blockpolitik. Förlagan kan bli C, sedan kärnkraftsfrågan "löstes".

Jag tror att det är helt centralt att gå hårt åt M. Dels för att "blocket" faktiskt vinner på det, eftersom marginalväljare från vänster inte gillar M, dels för att markera ledarställning och ta väljare från M. Om Jimmie t ex vid lämpligt tillfälle påminner om Kristerssons suspekta bakgrund som friinvandringsförespråkare och M:s groteska historik vad gäller arbetskraftsinvandring, så kommer ju nettoresultatet för "blocket" bli positivt, samtidigt som invandringskritiska moderater kan välja originalet framför härmapan.

Sölvesborg. Svårare än så är det inte.

Det handlar inte om att gilla M mer än SD. Man kan ha uppfattningen att moderaterna är vidriga landsförrädare och att det bästa vore om AfS hade egen riksdagsmajoritet, men samtidigt inse att det är något positivt att M växer på bekostnad av Femgänget eftersom det enda realistiska scenariot för framgång är en regering som vilar på axeln M-SD.

Om SD har 23% och M 21% eller vice versa i en sådan samverkan är en helt akademisk fråga för i båda fallen är det uppenbart att SD är tillräckligt stora för att kunna kräva rejält genomslag för sina hjärtefrågor.
2020-06-02, 19:09
  #89115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jaha och who gives a shit? Målet är att

STRYPA
INVANDRINGEN

...inte att gilla parti X mer än parti Y, det är ingen jävla såpopera eller dejtingprogram. Jag har med andra ord samma mål som Åkesson själv, dvs "det spelar ingen roll vilka som gör det, bara det görs". Om det är underordnat för SD:s egen partiledare vem som håller i veven i dammluckan så må du väl fan begripa att väljarna inte ligger vakna över frågan heller.

Dina ständiga bryderier om vem tar vem, vem är junior eller senior, vem är statsbärande, vem är underordnad, vem är kollektivist och vem är individualist, tankeförbud mot att kritisera 30-tals-S, SD som kulturprojekt blah blah blah, är så gränslöst fucking ointressanta att jag blir gråhårig av att höra dravlet. Kommer du att upptäcka på den här sidan år 2080 att dina åsikter om vad SD ska vara är så jävla fringe att du i princip är ensam om dem PÅ FLASHBACK(!!!!), eller kommer du att fortsätta mala samma skit i fel tråd för att du måste åka snålskjuts på en intressant tråd för att ditt ointressanta dravel ska bli läst?

Det är jättebra om det blir de minst dåliga partierna SD, M och KD som stryper invandringen, men om Vänsterpartiet plötsligt vill göra helt om och blir gränsstängarpartiet nummer ett, varsågod. Som alla dock vet kommer det inte att hända, och därmed står hoppet till blågula eller ingen alls.

Håll dig till trådtopic, vilket är SD:s opinionssiffror. Jag påpekade faran med att ingå som junior partner i svensk blockpolitik.
2020-06-02, 20:03
  #89116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mycket "förtroende-mätningar" nu. Jag vill se hur de speglar trenden för partierna i riktiga OU!
Well, Demoskop täcker 8 dagar och brukar bli klar 2 dagar innan publicering så om den kommer på fredag bör den ha löpt ungefär från tisdag förra veckan (23 maj) till imorgon. Sifos mätning där regeringen hade tappat -11 i förtroende gjordes mellan 21-27 maj. Eftersom de överlappar i tid till stor del bör man kunna se ganska exakt hur förtroendetappet omsätts i väljartapp. Inte supermycket är min gissning. I förra Demo låg S på 30, det är lite lågt mtp att de ökade till 31 i andra som kom senare. Jag tror de låg på 31 när Demoskop började mäta i tisdags och slutar på 28 imorgon, men det blir ändå typ 29-29,5 totalt. För SD tror jag dock inte det blir nån stor skillnad, en liten återhämtning från 19 till 19,5-20 möjligen.
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Håll dig till trådtopic, vilket är SD:s opinionssiffror. Jag påpekade faran med att ingå som junior partner i svensk blockpolitik.
Jesus, årets sämsta comeback hittills. Du diskuterar OU ojämförligt minst av alla som skriver här, det vet både du och resten av tråden, liksom den vet att jag tillhör dem som postar allra mest om OU och hänger på låset när de kommer. Om du ens har ett inlägg om OU per hundra spaminlägg med tjat om att det måste slås in en massiv kil mellan SD och M omedelbart skulle jag bli förvånad.
2020-06-02, 20:53
  #89117
Medlem
Haddock93s avatar
Helvete vilka skottsalvor media laddar mot regeringen nu, man kan inte tro det är sant!

https://www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-framgang-bygger-pa-falska-siffror/

Sveriges PISA-framgång bygger på falska siffror


https://www.aftonbladet.se/a/kJ75LQ

Dokument avslöjar: så försöker regeringen rädda Sverigebilden

Blir mycket förvånad om S inte börjar rasa snart.
2020-06-02, 21:33
  #89118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Jesus, årets sämsta comeback hittills. Du diskuterar OU ojämförligt minst av alla som skriver här, det vet både du och resten av tråden, liksom den vet att jag tillhör dem som postar allra mest om OU och hänger på låset när de kommer. Om du ens har ett inlägg om OU per hundra spaminlägg med tjat om att det måste slås in en massiv kil mellan SD och M omedelbart skulle jag bli förvånad.

Jag kan ju inte låta dig gaslighta SD:are i tråden att deras parti behöver M för att inte gå under. Det enda du shillat hårdare för än M är ju Novus-Sjöström.

Sedan har du ju fel om tråden, precis som du har fel om det mesta som du inte läser innantill eller klipper-och-klistrar. Redan från början har den till rätt stor del varit spekulativ kring vad SD kommer få och borde få och varför.

De som var med minns Rejdar och Powergirl som visste om att taket för SD var 6,7,8,9,10% och hur jag pedagogiskt förklarade för dem att så inte alls var fallet och VARFÖR. Att SD skulle stiga förbi 10-15-20% var ett normalscenario, beroende på svensk historia och europeisk samtid.

Förutåg du resan till 25%? Nä, just det. Du ser på SD som ett enfrågeparti och bihang till M som ska veta sin plats.

Jag har i realtid kritiserat SD för utspel och icke-utspel och motiverat varför dubblad kvotflyktingmottagning, folkhemsbashing, nolltolerans, M-flirt, öppensvensk kulturentitet med mera var problematisk. Jag har föreslagit återvandring och omsorg om etniska svenska ungdomar som bra grejer och hur enkelt det är att hantera frågor om svenskhet.

Du ser t o m Sölvesborg som ett högriskprojekt, för att Louise Erixon är en kvinna. Du har ju alltid fel helt enkelt.
2020-06-03, 08:30
  #89119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Helvete vilka skottsalvor media laddar mot regeringen nu, man kan inte tro det är sant!

https://www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-framgang-bygger-pa-falska-siffror/

Sveriges PISA-framgång bygger på falska siffror


https://www.aftonbladet.se/a/kJ75LQ

Dokument avslöjar: så försöker regeringen rädda Sverigebilden

Blir mycket förvånad om S inte börjar rasa snart.
Det kommer helt klart att vända nedåt för regeringen i OU nu, men tyvärr kommer PISA-storyn att drunkna lika mycket i corona som allting om kriminaliteten gör för närvarande. På så sätt är det lite slöseri med ett tungt scoop.

Därmed inte sagt att SD nödvändigtvis skulle tjäna i mätningar på PISA eftersom de inte har någon utbildningscred att tala om. Den gamla striden om skolan stod mellan V/MP:s "flumskola" och major Björklund. Nu är alla "skolpartier" del av samma rödgrönljusblå block.
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag kan ju inte låta dig gaslighta SD:are i tråden att deras parti behöver M för att inte gå under. Det enda du shillat hårdare för än M är ju Novus-Sjöström.
Klistra inte på andra det skeva perspektiv du har på grund av din grandiosa självbild. För mig är detta en anspråkslös snackstuga för ett gäng likasinnade, och kunde lika gärna varit ett fikabord eller en bastu, eller en tråd om custombyggda Volvo 740. Det är endast du som av nån obegriplig anledning tror att den här tråden för siffernördar är en JETE VICKTIG plattform för opinionsbildning där det "shillas", "gaslightas" och annat dramatiskt i vad du uppenbarligen tror är nån jävla filmintrig. I din fantasi är en tråd med typ 10 återkommande deltagare alltså nån sorts gladiatorarena där slaget om SD:s framtid står. I samma fantasi är du Spartacus som trycker tillbaka "M-shillar" och "äckliga individsvenskar" i en episk och ödesmättad tvekamp.

Reality check, Michael Bay: M och SD skulle stå exakt lika nära eller långt ifrån varandra som de gör nu, även om denna eller andra SD-trådar aldrig existerat. Vad du skriver, vad jag skriver, spelar ingen som helst jävla roll för annat än Flashbacks hårddiskar. Vi trycker på tangenter och sen en dag är vi rymddamm. SD:s framtid avgörs sannolikt runt Jimmies gasolgrill, hur många engelska signalord du än kursiverar som en rikstönt.
Citat:
Sedan har du ju fel om tråden. De som var med minns Rejdar och Powergirl som visste om att taket för SD var 6,7,8,9,10% och hur jag pedagogiskt förklarade för dem att så inte alls var fallet och VARFÖR. Att SD skulle stiga förbi 10-15-20% var ett normalscenario, beroende på svensk historia och europeisk samtid.
Javisst o stora profet och världens mittpunkt, du var den enda som sa till Rejdar och Powergirl att SD kommer att växa långt förbi deras 0,3-gissningar. Ja, alltså, du och 250 andra konton som kom och gick under de där åren.
Citat:
Förutåg du resan till 25%? Nä, just det.
Du menar resan till 17,5 som du, det gudabenådade oraklet, förkunnade skulle bli 24,8? SD har nämligen aldrig ägt några 25%, de är ett 17,5%-parti som haft två 25%-blippar i opinionsmätningar när flyktingkrisen respektive sprängningar+skjutningar nådde kritisk massa, och har nu sjunkit tillbaka till 19% och tredje plats. Återkom när de har 25% av riksdagsmandaten efter ett val.
Citat:
Du ser på SD som ett enfrågeparti och bihang till M som ska veta sin plats.
Nej, nej och nej. Hur många försök ska det behövas för att du ska fatta att jag har en nyttocentrisk utgångspunkt, inte en particentrisk?

1. Vad vill jag? Sätta punkt för asylaktivistiska V-, MP-, C- och L-politikers mångåriga, destruktiva inflytande över svensk invandringspolitik.

2. Hur uppnås det? Genom att nå en riksdagsmajoritet där SD har betydande tyngd plus samarbetspartier som är öppna för att kohandla med SD som man alltid tidigare kohandlat med MP/C/V/L och då fått idiotisk invandringspolitik a la gymnasielagen på köpet.

Att detta är en fungerande modell vet vi redan eftersom den betatestats under många år av DF+Venstre i Danmark, där man lyckats göra hård invandringspolitik till norm och mjuk dito till nånting sjukt och utskrattat. Det är en välbeprövad modell och därför ska SD satsa på den, inte på obeprövade experiment som kan sluta med att MP/V/C/L återfår kontrollen över invandringen i 30 år till.

Absolut ingenting av ovanstående handlar om vem som ska vara "bihang" till vem, din såpopera intresserar mig inte. Jag ser hela konstellationen SD/M/KD som ett enda stort verktyg utan annan inbördes rangordning än antal riksdagsmandat. Funktionen är det överordnade. SD utan M är som en domkraft utan reservdäck. M utan SD är som ett reservdäck utan domkraft. Utan båda blir man stående i diket medan MP/C/V åker förbi och vinkar på väg mot riksdagen för att klubba nästa afghanamnesti.

Funktionen är det överordnade. Funktionen är det överordnade. Funktionen är det överordnade. Fatta.
Citat:
Jag har i realtid kritiserat SD för utspel och icke-utspel och motiverat varför dubblad kvotflyktingmottagning, folkhemsbashing, nolltolerans, M-flirt, öppensvensk kulturentitet med mera var problematisk. Jag har föreslagit återvandring och omsorg om etniska svenska ungdomar som bra grejer och hur enkelt det är att hantera frågor om svenskhet.
Ja, jag sa ju att du diskuterar OU ojämförligt minst av alla i tråden. Det behövde inte illustreras med en uppräkning av exempel på värdelös OT.
Citat:
Du ser t o m Sölvesborg som ett högriskprojekt, för att Louise Erixon är en kvinna. Du har ju alltid fel helt enkelt.
Högriskprojekt var DITT ordval i en halmgubbeutläggning om saken. JAG har aldrig kallat Sölvesborg "högriskprojekt", än mindre "för att Louise Erixon är kvinna". Vad jag sa var att SD inte ska luta sig på lättflyktiga saker (som kärleksförhållanden) utan satsa på det bestående (som erbjudandet om hård invandringspolitik). "Jimouise" var uppenbarligen lika bestående som "Ebbaniklas" och "Fredrilippa", dvs inte alls, och nu står SD där med skägget i brevlådan och en propagandafilm upphängd på ett par som några månader efter publiceringen inte var ett par längre. Om du vill hävda att jag "alltid har fel" är det kanske dumt att använda exempel där min bedömning var helt korrekt...?
2020-06-03, 08:45
  #89120
Medlem
arbetets avatar
Det verkar ligga en förtroendeundersökning i pappersupplagan av Aftonbladet idag. Någon som har sett den än?
2020-06-03, 09:10
  #89121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det verkar ligga en förtroendeundersökning i pappersupplagan av Aftonbladet idag. Någon som har sett den än?
”Aftonbladet/Demoskop: Förtroendet för Tegnell & Löfven rasar i ny mätning” står det på dagens AB-löp, ja. Skulle hålla utkik mellan för 11-14 för webpublicering av dagens lockbeten för papperstidningen, alt. leta på Twitter efter nån som fotat eller skärmdumpat.
2020-06-03, 09:25
  #89122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kommer helt klart att vända nedåt för regeringen i OU nu, men tyvärr kommer PISA-storyn att drunkna lika mycket i corona som allting om kriminaliteten gör för närvarande. På så sätt är det lite slöseri med ett tungt scoop.

Säg inte det Tycker mig märka lite Corona-apati och sug efter andra nyheter just nu. På jobbet är kravallerna i USA och terrorstämplingen av Antifa det stora. Mest eftersom vi har DN och de börjar få kalla fötter vad det verkar. De skrev på ledarplats att Antifa kan liknas vid en löst sammanhållen gruppering som till en del består av folk som ingår i organisationer som finansieras av George Soros. Rätt inlindat men ändå avslöjande. När Trump sätter terroristpolisen på dem så ingår att jaga efter deras finansiering och alla inser ju att börjar man leta så är det George Soros man kommer att hitta där i bakgrunden; och givetvis Demokraterna själva som satsat på finansiering av identitetspolitik för att vinna röster.

Gäller att börja distansera sig nu Heja Trump

Dessutom när det gäller PISA så tror jag visst att Liberalerna kan tjäna på det. När det gäller Björklund så var han ju i praktiken flumskolans arkitekt, även om det inte framställs så. En seriös granskning skulle lägga nästan hela skulden till haveriet på (L) med Westerberg (som vanligt) och Björklund som de värsta syndarna. I Björklunds fall eftersom han litade på "professionen" vilket i hans fall var universitetspedagoger som kan genustrams men inte statistik och utvärderingsmetodik.

Sabuni tillsatte ju dock en riktigt vettig person för att utveckla skolpolitiken. Alltså Isak Skogstad. Han är något helt annat än det vanliga universitetsflummet. Läs gärna https://www.liberalerna.se/nyheter/isak-skogstad-ar-ny-skolpolitisk-expert-hos-liberalerna/ Blir PISA en politisk fråga så kan mycket väl (L) tjäna på det just nu. Roger Haddad är ju heller inte korkad på något sätt och är politiken bra kan han presentera den på ett bra sätt. Åker (L) ut hoppas jag (SD) eller (M) plockar upp Skogstad.

Finns helt klart en efterfrågan på annat än Corona panik nu i vilket fall. Opinionen i sommar skall bli intressant att följa. Troligen kommer det att ta tid innan (S) är tillbaka kring 20% men de kommer att hamna där igen. Senast till hösten
2020-06-03, 09:31
  #89123
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kommer helt klart att vända nedåt för regeringen i OU nu, men tyvärr kommer PISA-storyn att drunkna lika mycket i corona som allting om kriminaliteten gör för närvarande. På så sätt är det lite slöseri med ett tungt scoop.

Därmed inte sagt att SD nödvändigtvis skulle tjäna i mätningar på PISA eftersom de inte har någon utbildningscred att tala om. Den gamla striden om skolan stod mellan V/MP:s "flumskola" och major Björklund. Nu är alla "skolpartier" del av samma rödgrönljusblå block.

Du får ha i åtanke att PISA-frågan handlar till stor del om invandring/integration i kombination med skolfrågan som SD ändå ligger rätt högt i, om jag inte minns helt fel. Tror många vill ha ordning och reda i skolan och då lockar SD. Plus att sånt här får folk att inte lita på regeringen eller S, om man inte kan lita på att man ger ut korrekta siffror och ljuger för folket för att försköna bilden hur ska man då lita på något som kommer från Löfvens mun?

Så jag tror faktiskt SD gynnas av frågan, detta är en sån jävla skandal. Visst den kanske drunknar något i Corona men alltid något man kan ta upp i framtida debatter eller skrifter också, det är ammunition. Jag har även delat till nära och kära för ett sånt här scoop förtjänas att delas.

Och ja, det kommer vända nedåt. Nyss gick Tegnell ut och sa att i princip Sverige gjort fel och att man skulle tagit till hårdare åtgärder. Ödmjukt javisst, men samtidigt skadar det förtroendet till myndigheter och regering. Lite som när Löfven sa ”vi såg det inte komma”.

Sen tycker jag Hallengren var katastrof igår kl 21 på aktuellt, riktigt dåligt framträdande.

Uppenbart att de är pressade nu.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-06-03 kl. 09:34.
2020-06-03, 09:41
  #89124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Du får ha i åtanke att PISA-frågan handlar till stor del om invandring/integration med i kombination med skolfrågan som SD ändå ligger rätt högt i, om jag inte minns helt fel. Tror många vill ha ordning och reda i skolan och då lockar SD. Plus att sånt här får folk att inte lita på regeringen eller S, om man inte kan lita på att man ger ut korrekta siffror och ljuger för folket för att försköna bilden hur ska man då lita på något som kommer från Löfvens mun?

Så jag tror faktiskt SD gynnas av frågan, detta är en sån jävla skandal. Visst den kanske drunknar något i Corona men alltid något man kan ta upp i framtida debatter eller skrifter också, det är ammunition. Jag har även delat till nära och kära för ett sånt här scoop förtjänas att delas.

Och ja, det kommer vända nedåt. Nyss gick Tegnell ut och sa att i princip Sverige gjort fel och att man skulle tagit till hårdare åtgärder. Ödmjukt javisst, men samtidigt skadar det förtroendet till myndigheter och regering. Lite som när Löfven sa ”vi såg det inte komma”.

Sen tycker jag Hallengren var katastrof igår kl 21 på aktuellt, riktigt dåligt framträdande.

Uppenbart att de är pressade nu.

Skolfrågan är inte så hårt kopplad till integration/invandring som du tror. Mycket av problemen handlar om pedagogik ämnet på universiteten. Det har blivit totalt verklighetsfrånvänt sedan Bengt Westerbergs tid på 90-talet. Det får inte pratas om att olika elever har olika kognitiv förmåga och därför forskar man enbart om strategier som bara fungerar om alla elever egentligen är lika begåvade men motivation och hemmiljö kanske brister för vissa. Tanken att det är genetiskt och inte går att åtgärda existerar inte. Kombinera med ett par liknande käpphästar när det gäller kön och en total oförmåga att greppa grundläggande biologi (som hur minnesfunktionen och inlärning fungerar rent praktiskt i hjärnan) så får man en skola som är helt människofientlig.

Det kanske förvärras av migrationen och inflödet av en större och större grupp som inte passar in i den människotyp som den svenska läroplanen förutsätter men problemen hade nog dykt upp i vilket fall. Även de bästa skolorna med de mest högpresterande barnen försämras ju år från år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in