Citat:
Du pladdrar, men säger inget i sak. Jaga ubåtar med passiva medel har man gjort sedan andra världs och jag har aldrig påstått att aktiv sonar "inte behövs" alls. Däremot begriper jag när och hur sådana rimligen bör användas inom det militära under en konflikt. Du har fortfarande inte förklarat stegen från aktiv sonar från en visbykorvett till att den ligger på botten.Kan du inte ringa till ÖB och tala om att aktiv sonar behövs inte vid ubåtsbekämpning.
Det räcker gott och väl med en hydrofon eller passiv sonar som du säger.
Din vokabulär tyder på brist på bra svar. Bara det svaret om sonarer visar hur lite du är insatt i allthop.
Det är väl vanligt att man blir otrevlig när kunskapen sviker det är mänskligt.
Det räcker gott och väl med en hydrofon eller passiv sonar som du säger.
Din vokabulär tyder på brist på bra svar. Bara det svaret om sonarer visar hur lite du är insatt i allthop.
Det är väl vanligt att man blir otrevlig när kunskapen sviker det är mänskligt.
Varför ska jag finna mig i att bli chikanerad av någon särskrivande nolla som har uppenbara svårigheter att besvara frågor och vara konkret, har uppenbara svårigheter att ta till det vi andra säger och som inte kan vara specifik, ens vid begäran efter begäran?
Hur kan du säga att jag är "lite insatt" när jag 1) fullkomligt äter dig till frukost om vi skulle börja tala om naturvetenskap, radarband, sonarteknologier, språngskikt, våglängder, hydrofoner, sonars, IR, bildalstrande IR, FLIR, optik, riktmedel, störmedel, marint liv och 2) inte någonstans någon gång kan vara specifikt och berätta vad i helvete du menar? För i helvete din lilla pajas, det är DU som har brist på svar. Det är du som inte kan besvara en enda fråga som ställs till dig. Du låtsas ju inte ens om frågorna och dina egna frågor osar goddag yxskaft. Din jävla kunskap verkar inhämtad från bondfilmer och Hollywood, inte från böcker, universitet och seriös diskurs som en annan.
Dessutom gör jag det mycket jävla klart vid varje lämpligt tillfälle att jag 1) ej genomfört värnplikt, 2) har noll erfarenhet av det militära, 3) har noll formella kunskaper inom det militära, så det är inte någon jävla stridspitt-ad verecundiam jag försöker köra med. Jag råkar bara ha multipla utbildningar inom naturvetenskap och förstår koncept och metoder för smygteknik, sonar och liknande samt - det viktigaste av allt - förstår vem som är expert och vem som inte är det. Du är det inte, personer som Ormen Långe är det bevisligen.
Kan du förklara det operationssätt, de plattforms- och vapentyper, tillvägagångssätt, osv, som ryssarna upptäcker, spårar och bekämpar en visbykorvett eller whatever littoral vattenfarkost som tillämpar aktiva och passiva motmedel mot upptäckt? Jag, och andra, har fråga dig denna jävla fråga om och om och om och om igen. Du har inget svar.
Ditt jävla resonemang är:
1) Aktiv sonar
2) Avfyrar vapen
3) ????
4) ????
5) ????
6) Profit!
Edit: Och ja, haha. Precis som Bilingualbvern2.0 undrar så undrar jag fortfarande det där med "platta däck". Jag vet inte om du tänker alls. Att du inte ens verkar förstå den optik (där samma principer gäller för all elektromagnetisk strålning inom rimliga gränser, beroende på hur stora föremål och spalter man talar om) som lärs ut på om inte högstadiet så åtminstone gymnasiet. Har du ens en skissartad grundförståelse för radar, sonar o.dyl? Det låter inte så. Sinne för proportioner är inte din grej heller. Du förstår inte sannolikheten att längs tusentals kilometer av kust "råka" springa på en visbykorvett på ett sådant vis att man skulle få ett perfekt radareko (som om det skulle räcka, btw). Känner du till historien kring "look down, shoot down"-radars och om vilka svårigheter det innebär? Dum fråga, klart du inte gör. Precis som du inte förstår att kameror och radars, speciellt kameror (inklusive FLIR, etc) sitter i kardanupphängning och måste "låsa" för att ens ha en egenrörelse som kan följa ett föremål, speciellt nedåt. Det låter sig inte göras av en slump. Fundera för i helvete på *varför* någon ö.h.t. bemödar sig med smygteknik på littorala fartyg.
Senast redigerad av DjILY 2020-06-02 kl. 22:47.
Senast redigerad av DjILY 2020-06-02 kl. 22:47.