Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Det började med att jag skrev att smygare röjer sig när dom avfyrar sina vapen..och använder sin utrustning.
Vilket kräver speciella omständigheter för att vara sant. Oavsett om man är "smygare" eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Och att fienden då kan ringa in ett sökområde.
Hur? Vad? Med vad? Sedan vad göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Nej det var helt fel..det går inte var svaret.
Nej, det är inte de svar du får. Ljug inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Sen skrev jag att när Visby använder sin sonar för att leta ubåtar och minor så avslöjar dom också sin position.
Vilket kräver mycket speciella omständigheter och eventuellt bara är relevant i ett skymningsläge där vapeninsats ändå inte kan genomföras av fi. Vad tror du? Att sonar är något man sänder med för att låta robotar och torpeder hitta fram?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Nej då fick jag svaret att det är passiv sonar dom har och den går inte att avslöja.
Passiv sonar går mycket riktigt inte att "avslöja". Din terminologi är undermålig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Jag skrev då att passiv sonar hittar inga minor eller ubåt som ligger still i tyst läge..
Jo, det gör den. I fallet ubåtar alltså. Vilka ubåtar som har vapen som kan bekämpa en visbykorvett är tänkbara inom torpedavstånd och vilken förmåga har torpederna? Var specifik eller håll snattran.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
och man måste ha en aktiv sonar för att hitta och bekämpa en tyst ubåt som ligger still eller för den delen minor.
Nej, det måste man inte och när tror du man bedriver minröjning? När man har fullt av fiendens ubåtar inomskärs? Vem har lagt ut minorna, hur och när? Var specifik. Modeller, tillvägagångssätt, operationskonst eller håll snattran.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Då var svaret att man är okunnig osv.
Du är okunnig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Det jag sagt hela tiden är att Visby kan gömma sig väldigt väl så länge det inte är aktivitet med vapen och sonarer och annan utrustning.
Och visbykorvetterna kan alltså gömma sig väl även när det är "aktivitet med sonarer och annan utrustning". Läser du inte vad Ormen Långe skriver till dig? Han kan detta en faktor 10 eller så bättre än mig och jag begriper detta en faktor tio bättre än dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Vad belangar attack..är Visbys uppgift .kunna avvärja attacker..spaningsuppdrag..kunna bistå sjöräddningen..och patrulering..även utlandsuppdrag.
Och signalspaning, och bekämpning av hot på vatten, i vattnet och luften och förvisso även land. Vad är din poäng?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Avvärja en attack skulle väl vara från den som tycker Sverige är strategiskt viktigt.
Du hoppar runt därför att du inte själv begriper om du snackar på strategisk nivå, operativ, eller "teatriskt".
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Visby är svår att upptäcka men inte omöjlig och det är det jag menar.
Nej, det menar du inte alls, för det är vad vi andra har berättat för
dig. Försök inte med några jävla halmgubbar, det kommer du ingen vart med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Även supervapen har sina svagheter.
Visby är inget "supervapen", det är en rätt kompetent liten vapenplattform som är väldigt svår att upptäcka, ännu svårare att få iväg ett vapen mot, som når fram och ännu svårare att träffa.
Radarspårning från luften och speciellt satelliter kan du glömma. Det som sänker en korvett är när rätt typ av plan med rätt typ av sjömåldrobot pga slump eller underrättelsearbete (man skulle kunna kalla det sidechannel) upptäcker korvetten och därefter har flera försök på sig, samtidigt som det inte står rätt till på korvetten, någon klantar sig, slut på patroner till allmålskanonen och/eller slut på sjömålsrobotar ifall det är ett fartyg som gör upptäckten. Ett fartyg som nästan mystiskt har tagit sig fram och krånglat sig in i skärgården utan upptäckt. Eller att någon landsatt trupp får iväg någon skit från land eftersom de 1) råkar vara precis där en korvett finns, 2) råkar ha med sig någon form av robot som är lämplig på mycket kort håll och kanske kan radiostyras i stället för målsökning. Detta är något som händer en bit in på ett krig, inte i upptakten eller från början. Att Sverige är förlorat i en längre, isolerad konflikt med Ryssland är inga nyheter. Här är problemen många och mångfacetterade och har ingenting med visbykorvetterna att göra. De kommer få ner mycket skrot till sjöbotten från luft och ytan innan fi får sin första framgångsrika bekämpning via metoder som alls påminner om dina fantasier.
Mer troligt är sabotage, infiltration och underrättelsearbete i kombination med hyggligt low-techvapen.
Men ja, det är inte min uppgift att fundera på hur man sänker en visbykorvett, för det vet jag strängt taget inte. Men du tror att du vet, det är problemet. Men du kan inte redogöra för hur, du snackar bara om sensorer på ett sätt som visar att du inte alls förstår dig på sagda sensorer.