2020-06-03, 10:27
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
DNA vore att föredra enligt mig. Att, låt säga, mitt vapen visar sig vara mordvapnet gör ju inte per automatik att jag befann mig på Sveavägen vid mordtillfället.

Hoppas verkligen att KP bortom rimliga tvivel kan placera GM på Sveavägen vid mordtillfället. Jag vill inte ha en massa indicier.

Om man kan knyta CA:s vapen till Sveavägen tycker jag att vi ligger utom allt rimligt tvivel. Jag skulle goda en sådan lösning eftersom alternativen i scenariet är mycket osannolika. Tillsammans med övriga indicier, case closed.
Citera
2020-06-03, 10:47
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
I första inlägget står en detalj jag missat förut och som jag vill veta mer om.

De kulor som CA köpte hos sin skytteklubb ska inte ha varit av samma isotoptyp som de som hittades vid mordplatsen.

Innebär det att det definitivt inte var de kulorna eller finns någon form av öppning? Var isotop-analysen helt pålitlig?

Jag har försökt googla men hittar inga riktigt solida källor.

Har någon mer info om denna isotopanalys?

Som jag förstått det så var det typ klubbens sista ask som polisen provsköt kulor från. Det innebär inte att de kulor som CA köpte kommer från samma "batch", så nog finns det en öppning. Tror att detta togs upp i någon av Palmemordets podd-avsnitt om CA, kanske de där Paul Smith intervjuades.
Citera
2020-06-03, 11:03
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Som jag förstått det så var det typ klubbens sista ask som polisen provsköt kulor från. Det innebär inte att de kulor som CA köpte kommer från samma "batch", så nog finns det en öppning. Tror att detta togs upp i någon av Palmemordets podd-avsnitt om CA, kanske de där Paul Smith intervjuades.

OK tack för infon. Är lättad över att det kan finnas fortsatt öppning gällande CA:s kulor.

Nu får de fasen skicka ut kallelsen till presskonferensen, är så jäkla otålig.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-03 kl. 11:07.
Citera
2020-06-03, 11:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Ok. Så om CA's revolver visar sig vara mordvapnet så anser du att det binder CA juridiskt till Sveavägen vid mordtillfället?

Ja, det anser jag.

Ifall det skulle fällt honom för mordet ifall han varit i livet, det kan jag inte svara på, det föreblir en hypotetisk fråga.
Det är möjligt han blivit frikänd, möjligt dömd.

Har man ett solid bevis och med detta en trovärdig indiciekedja, så kan man komma långt.
Kom även ihåg att han saknade alibi för mordnatten, och att han uppenbarligen ljög om att han legat sjuk under dagen, men sedan ändrat detta till att han bara låg och sov vid tiden för mordet.
Kan vittnena dessutom säga att det kan ha varit han de såg (alltså inte säga nej han var det inte) så är vi nog i hamn.
Senast redigerad av kato85 2020-06-03 kl. 12:02.
Citera
2020-06-03, 12:14
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl

Ja det är omtalat tidigare i tråden. De sista kulorna i asken hade inte samma isotop-sammansättning, inte heller det kulfragment som hittades bakom CA:s TV. Men det utesluter inte att pistolklubben tidigare har sålt kulor med samma isotop-sammansättning som de på Sveavägen.

Från noteringarna på pistolklubben vet vi att CA köpte 5 st kulor av aktuell typ, men med okänd / obekräftad sammansättning.

Måste ha känns förargligt att vara så snuddande nära. Det är inte osannolikt att klubben har sålt ammunition från rätt batch eftersom det cirkulerade så många vid den här tidpunkten (ca 6000st). Om klubben noterat serienumret på asken i liggaren så hade man kunnat verifiera kopplingen hos tillverkaren.
Senast redigerad av omiga 2020-06-03 kl. 12:19.
Citera
2020-06-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja, det anser jag.

Ifall det skulle fällt honom för mordet ifall han varit i livet, det kan jag inte svara på, det föreblir en hypotetisk fråga.
Det är möjligt han blivit frikänd, möjligt dömd.

Har man ett solid bevis och med detta en trovärdig indiciekedja, så kan man komma långt.
Kom även ihåg att han saknade alibi för mordnatten, och att han uppenbarligen ljög om att han legat sjuk under dagen, men sedan ändrat detta till att han bara låg och sov vid tiden för mordet.
Kan vittnena dessutom säga att det kan ha varit han de såg (alltså inte säga nej han var det inte) så är vi nog i hamn.

Tack för utförligt svar! Ja en hel del pekar på CA som GM men för mig är den lösningen lika trist som CP.

Hoppas på något mer smaskigt så vi kan få lite dokumentärer och böcker och tv-panelar. Tänk även en spelfilm 😁
Citera
2020-06-03, 12:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
I första inlägget står en detalj jag missat förut och som jag vill veta mer om.

De kulor som CA köpte hos sin skytteklubb ska inte ha varit av samma isotoptyp som de som hittades vid mordplatsen.

Innebär det att det definitivt inte var de kulorna eller finns någon form av öppning? Var isotop-analysen helt pålitlig?

Jag har försökt googla men hittar inga riktigt solida källor.

Har någon mer info om denna isotopanalys?

Mig veterligen så var kulorna som man testade från skytteklubben, inte av samma isotoptyp som mordkulorna.

Detta behöver inte betyda att samtliga kulor skytteklubben köpte in, var från en och samma stöpa(isotoptyp) även om det är troligast så.

Man har dock inte testat de kulor CA köpte av skytteklubben.
Citera
2020-06-03, 12:19
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Noterade i en äldre presskonferens från PU (där CAs vapen efterlyses), att CA tog sitt liv genom att skjuta sig i bröstet.
En snabbsökning gav statistiken att det är 3 gånger vanligare att en person som begår självmord istället skjuter sig i huvudet. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3598521/

"Less mess" eller kanske någon insikt kring anatomi som spelar in vid valet?

Intressant iakttagelse, iom. att mördaren siktade på samma område på statsministern, ifall det nu finns en koppling.
Citera
2020-06-03, 12:19
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Mig veterligen så var kulorna som man testade från skytteklubben, inte av samma isotoptyp som mordkulorna.

Detta behöver inte betyda att samtliga kulor skytteklubben köpte in, var från en och samma stöpa(isotoptyp) även om det är troligast så.

Man har dock inte testat de kulor CA köpte av skytteklubben.

Tack för infon. Vore ju spännande om PU på något sätt lyckats dra CA-inringande slutsatser kring detta - kanske genom att jaga rätt på fler kulor som såldes av skytteklubben och som stämmer med mordplatsens.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-03 kl. 12:21.
Citera
2020-06-03, 12:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
"Vidare förhördes personer i skytteklubben. Enligt dessa var GH en särpräglad person. Han var vidare
mycket intresserad av skytte och en tävlingsmässigt mycket duktig
skytt."

Enligt GRK så hade CA vänner på skytteklubben. Teorin att han helt saknade vänner är inte korrekt.

Att han hade bekanta på skytteklubben med vilka han konverserade med är nog sannolikt, samma sak ifall han tillhört något jaktlag.
Annars hade det ju inte fungerat att kommunicera ex. under jakt om han varit helt stum, det hade ju varit mycket märkligt.

Men att han skulle varit vänner med dessa och umgåtts privat, det är det som motsäges.
Som klubbkamraterna beskriver honom så var han en särpräglad person.
Citera
2020-06-03, 13:02
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Att han hade bekanta på skytteklubben med vilka han konverserade med är nog sannolikt, samma sak ifall han tillhört något jaktlag.
Annars hade det ju inte fungerat att kommunicera ex. under jakt om han varit helt stum, det hade ju varit mycket märkligt.

Men att han skulle varit vänner med dessa och umgåtts privat, det är det som motsäges.
Som klubbkamraterna beskriver honom så var han en särpräglad person.

CA kanske inte pratade så mycket med polisen om LZJ om min teori är riktig. LZJ kanske inte heller blev förhörd om CA inte nämnt honom. Om LZJ mot förmodan blev förhörd av PU så kanske han också tonade ned sitt umgänge med CA.

Om de som PU verkligen förhörde och bilden att just de tyckte CA var lite egen var samstämmig kanske inte så mycket krut lades ned på att förhöra andra medlemmar i klubben.
Citera
2020-06-03, 13:11
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Jag menade inte det som står i Aftonbladet, utan denna uppgift från SvD i Augusti 1999:

"Än idag har han kvar den halvlånga rock han ägde vid tiden för mordet, ibland bär han stålbågade glasögon, och han har en mössa som liknar den vissa vittnen kring biografen Grand iakttagit på den man som ska ha följt efter makarna Palme"

https://imgur.com/a/9W9o1o7

Länken i din inlägg kan nog vara den bästa sammanfattning jag sett på varför vi inte bör avfärda CA som GM så lättvindigt. Mycket intressant artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in