2020-06-02, 17:44
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Antar att det är något fan som ritat strippen utan något vinstintresse.

Går att läsa via länken nedan:

http://webcomics.dualsquirrel.net/img/calvinandhobbes-last-fake.jpg
Det finns en nästan likadan, se här. Var det någon som inte stod ut med den sorgliga version du länkade till, och som kände sig tvungen att lägga till fyra extra rutor?

För en fortsättning av Kalle & Hobbe -- 26 år senare, se här. Gissar dock att det är rätt många som har sett den redan.
Senast redigerad av schizophrenia 2020-06-02 kl. 17:47.
Citera
2020-06-02, 18:08
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det finns en nästan likadan, se här. Var det någon som inte stod ut med den sorgliga version du länkade till, och som kände sig tvungen att lägga till fyra extra rutor?

Haha, så vackert, äntligen fick man ett lyckligt slut på den där
Citera
2020-06-03, 08:17
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:

För en fortsättning av Kalle & Hobbe -- 26 år senare, se här. Gissar dock att det är rätt många som har sett den redan.

Stripparna förgyllde den annars trista vardagsmorgonen, tack!

Det hade varit intressant att veta vem tusan som ritat strippen där Kalle pluggar och Hobbe slutar leva för Kalle.
Citera
2020-06-03, 09:57
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Det hade varit intressant att veta vem tusan som ritat strippen där Kalle pluggar och Hobbe slutar leva för Kalle.
Det borde åtminstone gå att få fram ett namn, med tanke på att den finns som stripp med "Calvin By ..." skrivet högst upp, där den sista biten tyvärr är blurrad. Se här. Sen om det namnet leder fram till rätt person är en annan sak. Att den bara heter Calvin, och inte Calvin & Hobbes, understryker förstås temat i strippen.

För en remake, delvis i färg, se här.

För ett alster med snarlikt tema, se här.

Om nu Hobbe inte slutar leva för Kalle inträffar nog, förr eller senare, det här.

För några ytterligare fake-alster, där Kalle är äldre, se här, här och här.
Senast redigerad av schizophrenia 2020-06-03 kl. 10:03.
Citera
2020-06-03, 11:08
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Det borde åtminstone gå att få fram ett namn, med tanke på att den finns som stripp med "Calvin By ..." skrivet högst upp, där den sista biten tyvärr är blurrad. Se här. Sen om det namnet leder fram till rätt person är en annan sak. Att den bara heter Calvin, och inte Calvin & Hobbes, understryker förstås temat i strippen.

För en remake, delvis i färg, se här.

För ett alster med snarlikt tema, se här.

Om nu Hobbe inte slutar leva för Kalle inträffar nog, förr eller senare, det här.

För några ytterligare fake-alster, där Kalle är äldre, se här, här och här.

Jag kan ha hittat upphovsmannen. En man vid namn Joey Devilla.

Lite kul att många skribenter är så negativa gentemot strippen. Ritalinskämtet gjorde väl sitt Går att läsa via länken nedan:

http://www.joeydevilla.com/2008/01/08/calvin-and-hobbes-now-with-ritalin/
Citera
2020-06-03, 12:17
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Jag kan ha hittat upphovsmannen. En man vid namn Joey Devilla.

Lite kul att många skribenter är så negativa gentemot strippen. Ritalinskämtet gjorde väl sitt Går att läsa via länken nedan:

http://www.joeydevilla.com/2008/01/08/calvin-and-hobbes-now-with-ritalin/
Bra jobbat! Inte lite vad folk verkar ha blivit upprörda av det hela.

Joey Devilla har nog inte ritat något, utan hittat på text samt klippt och klistrat (i huvudsak från fjärde rutan i strippen här som någon påpekade i länken du gav). Bill Watterson skulle (väl?) aldrig ha exakt samma ansiktsuttryck på Kalle fyra rutor i rad.
Citera
2020-06-03, 12:48
Medlem
XXAs avatar
Jag är lite ledsen att den inte är officiell ändå, hur tragisk den än må vara så är det en fantastisk stripp fullt värdig Watterssons material.
Citera
2020-06-03, 13:50
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXA
Jag är lite ledsen att den inte är officiell ändå, hur tragisk den än må vara så är det en fantastisk stripp fullt värdig Watterssons material.
Wattersons styrka är att man alltid lyckas se världen ur Kalles perspektiv, även då vuxna är inblandade. Visst, någon gång har väl något slags vuxenperspektiv smugit in sig hos mig när jag har läst Kalle & Hobbe, men det har mest varit som någon flyktig tanke.

Hur fantastisk jag än tycker att den här fake-strippen är, så bryter den det här, och får en att tänka på en barndom som inte kommer tillbaka. När man läser Watterssons material får man, å andra sidan, göra ett återbesök till många av barndomens bästa delar, och kan dra paralleller till egna gamla upplevelser. Då vill man inte att den magin bryts, även om fake-strippen skulle ha funkat bra som en allra sista stripp från Wattersson, för att göra klart att nu är det över.

När jag så den här såg jag inte alls situationen ur Kalles perspektiv, utan från min roll som förälder. Från den rollen sett föredrar jag definitivt att Kalle lyckas ägna en del tid åt läxorna än att han fortfarande ska gå med sitt gosedjur när han når min egen längd. Hur tråkigt det perspektivet än kan verka.
Senast redigerad av schizophrenia 2020-06-03 kl. 13:55.
Citera
2020-06-03, 14:09
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Wattersons styrka är att man alltid lyckas se världen ur Kalles perspektiv, även då vuxna är inblandade. Visst, någon gång har väl något slags vuxenperspektiv smugit in sig hos mig när jag har läst Kalle & Hobbe, men det har mest varit som någon flyktig tanke.

Hur fantastisk jag än tycker att den här fake-strippen är, så bryter den det här, och får en att tänka på en barndom som inte kommer tillbaka. När man läser Watterssons material får man, å andra sidan, göra ett återbesök till många av barndomens bästa delar, och kan dra paralleller till egna gamla upplevelser. Då vill man inte att den magin bryts, även om fake-strippen skulle ha funkat bra som en allra sista stripp från Wattersson, för att göra klart att nu är det över.

Jo, den bryter definitivt normen, men sånt tycker jag bara är intressant, visst hade det passat som den sista strippen men fasiken vilket hemskt slut det hade varit. Watterson hade fått så mycket skit.
Citera
2020-06-03, 15:25
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Bra jobbat! Inte lite vad folk verkar ha blivit upprörda av det hela.

Joey Devilla har nog inte ritat något, utan hittat på text samt klippt och klistrat (i huvudsak från fjärde rutan i strippen här som någon påpekade i länken du gav). Bill Watterson skulle (väl?) aldrig ha exakt samma ansiktsuttryck på Kalle fyra rutor i rad.

Det tror inte jag heller. Det känns som Watterson la ner sin själ på Kalle och Hobbe och att han inte skulle kopiera ansiktsuttryck på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av XXA
Jo, den bryter definitivt normen, men sånt tycker jag bara är intressant, visst hade det passat som den sista strippen men fasiken vilket hemskt slut det hade varit. Watterson hade fått så mycket skit.

Jag tycker att det riktiga slutet ger ett perfekt avslut:

https://store.gocomics.com/wp-content/uploads/2018/08/ch951231-framed.png
Citera
2020-06-03, 15:26
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Jag tycker att det riktiga slutet ger ett perfekt avslut:

https://store.gocomics.com/wp-content/uploads/2018/08/ch951231-framed.png

Ja, det är vackert, mer om dem behöver man inte veta.
Citera
2020-11-18, 12:44
Medlem
Ördögs avatar
I dag fyller serien 35 år. Första Kalle & Hobbe-strippen publicerades den 18 november 1985.

https://www.gocomics.com/calvinandhobbes/1985/11/18
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in